شاهرود – خبرگزاری مهر: ایجاد باغ نمونه گردشگری “اَوِرس”در شاهرود تلاشی دوباره بود برای آشتی مردم با طبیعت و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از طبیعت که با روشی جذاب صورت گرفته است. باغی که بنیان گذاران آن قبل از آن که به فکر منافع اقتصادی خود باشند در راه احیای فرهنگ حفظ محیط زیست گام برداشته اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دورانی از زندگی بشر با این فکر گذشت که مصرف بیشتر یعنی رفاه بیشتر و زندگی آیندگان هم اهمیت چندانی بر این طرز فکر نداشت اما امروز هر چند دیر همین بشر دریافته استفاده از طبیعت حد و مرزی دارد و اگر تعادل دیرپای طبیعت را از بین ببرد با آلودگی محیط زیست و کمبود منابع طبیعی روبرو خواهد شد.

اما یکی از راه های موثر در باقی ماندن انسان بر سر این نتیجه گیری، ایجاد تغییرات ماندگار و دائمی در رفتارهای هر جامعه از طریق فرهنگ سازی و بومی سازی رفتارهای آن جامعه است. اگر به طور فراگير و همه جانبه، فرهنگ حفظ و صيانت از محيط زيست و عدم تخريب طبيعت را در جامعه نهادينه كرد، مي توان اميدوار بود كه اين فرهنگ علاوه بر بقا در زمان حال جامعه به ميراث جاودانه‌اي براي نسل‎هاي آتي نيز تبديل شود.

در اولین باغ نمونه گردشگری ایران “اَوِرس” که در فاصله کمی از شهر شاهرود ایجاد شده تلاشی دوباره برای نهادینه کردن این فرهنگ در سطح جامعه با روشی جذاب صورت گرفته است.

باغ

 

امکان چیدن میوه های ارگانیک در باغ “اَوِرس” توسط گردشگران

مديركل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه باغ “اورس” شاهرود جزو معدود باغ های کار، فکر و طراحی شده برای استفاده مردم و گردشگران است گفت: در ایران نمونه ای از این باغ تاکنون ساخته نشده است.

محمد حسین بحرالعلومی با یادآوری این که باغ پهلوان پور یزد یک اثر تاریخی است ولی با ایجاد کوشک هایی برای استراحت مردم به شکل عمومی در آمده افزود: چنین باغی که از صفر به این منظور احداث شود در ایران ندیدم ولی در دنیا هست مثل باغ های کیو در انگلیس که برای همین منظور با گونه های مختلف گیاهی دنیا که در آنجا جمع آوری شده شکل گرفته است.

وی زیرکی و هوشیاری طراحان در استفاده از المان ها و آب در این باغ را ستودنی معرفی و خاطرنشان کرد: پیست دوچرخه سواری، زمین های ورزش و بازی، رستوران، جزئیات پرچین ها، ایجاد سنگ چین وسنگفرش، جدا کننده و همچنین استفاده بازدید کننده از میوه های ارگانیک باغ منحصر به فرد است.

مدير كل ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان سمنان تاکید کرد: با توجه به جزئیات و هدف های ایجاد این باغ می توان گفت بنیان گذاران این باغ قبل از آن که به فکر اقتصاد باشند در راه فرهنگ حفظ محیط زیست گام برداشته اند.

بحرالعلومی با بیان این مطلب که ایجاد این باغ، فرهنگ مردم را در استفاده از محیط زیست بالا می برد ادامه داد: با تبلیغ خوبی که درباره این باغ انجام می شود به عنوان اولین باغ نمونه گردشگری در کشور می توان معرفی کرد و با تبلیغات محیطی مردم و مسافران را برای دیدن این زیبایی ها به این باغ دعوت کرد.

باغ2

 

باغ “اَوِرس” نقطه اتصالی برای حلقه مفقوده گردشگری و توریسم در شهرستان شاهرود

شهردار شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به اینکه حلقه مفقوده ای در بخش توریسم و گردشگر در شهرستان وجود داشت بیان کرد: افتتاح این باغ می تواند نقطه اتصالی برای استفاده از فضاهای گردشگری شهرستان باشد.

سید حسن میرفانی با بیان این مطلب که باغ اورس می تواند تامین کننده بخشی از نیاز گردشگری مردم منطقه و زائران حرم مطهر علی بن موسی الرضا (ع) باشد یادآور شد: معرفی نمونه های نادر جنگل های شاهرود یکی از ویژگی های بارز این باغ است.

وی این باغ و نمونه هایی که در آینده از آن ساخته می شود را معرف خوبی برای شهرستان شاهرود در استان و کشور دانست و بیان داشت: توریست ها می توانند از این باغ و سایر مناطق گردشگری شاهرود برای استفاده بهینه از فضای سبز و تفریحی استفاده کنند.

باغ3

 

“اَوِرس” بشر بریده از طبیعت را به مامن و ماوای اصلی خود باز می گرداند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره باغ نمونه گردشگری “اَوِرس” گفت: بسیار قابل تحسین است که بخش خصوصی با عنایت به موقعیت اکوزیستی شاهرود و موقعیت جغرافیایی زائر خیز بودن و آب و هوای آن اقدام به ایجاد فضایی طبیعی کرده است.

محسن عرب امیری با اشاره به این که محیط این باغ شرایط استفاده خانواده ها از فضای بکر طبیعت را فراهم کرده است افزود: این باغ چه برای استفاده خود مردم چه برای توریست و گردشگر و زائران فضای مناسبی تهیه کرده که برای بشر بریده شده از طبیعت این ماوا و مسکن اصلی انسان محل خوبی برای آشتی است.

وی تاکید کرد: امیدواریم همان چند ساعتی که برای حظ و لذت در دل این طبیعت هستیم الگوهای رفتاریمان هم اصلاح شود و بتوانیم در روزهای دیگر زندگیمان به طبیعت احترام بگذاریم و از آن حفاظت کنیم.

باغ4

 

کاشت بیش از 5500 اصله نهال در باغ “اورس” شاهرود

مدیر باغ نمونه گردشگری  “اَوِرس” در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به اینکه باغ در قالب گردشگری طراحی شده گفت: مبنای اصلی گردشگری آن طبیعت است و اصل طبیعت در آن کشاورزی است یعنی ما دوباره زیبایی های فراموش شده کشاورزی، درختان میوه، شکوفه گیلاس و زردآلو، میوه چینی، میوه خشک کردن، برگه زردآلو و تمام زیبایی که در این نواحی بوده و از آن دور شدیم را احیا کرده و به مردم ارائه کنیم.

امیر حسین ولیان با بیان این مطلب که در “اَوِرس”  کاشت صیفی و سبزیجات و تولید محصول ارگانیک و بدون سم را تحویل مصرف کننده خواهیم داد افزود: این باغ یک باغ گیاه شناسی است، اینجا حدود 150 گونه درختی و درختچه ای داریم که در استان سمنان بی نظیر است و در استان های مجاور هم مرکزی به این غنا نداریم که بتواند ارزش آموزشی داشته باشد.

وی با تاکید بر این که “اَوِرس” یک باغ بوتانیک است و گونه های متنوع درختی و درختچه ای را در خودش فراهم آورده است خاطرنشان کرد: بیش از پنج هزار 500 اصله نهال در این باغ کاشته شده و از این حیث یک رکورد است.

باغ5

 

آشنایی و آشتی مردم با طبیعت از اهداف ایجاد پارک آورس

مدیر باغ نمونه گردشگری “اَوِرس” شاهرود بخش دیگر کار این باغ را آشنایی مردم با طبیعت دانست و تصریح کرد: آموزش های زیست محیطی را اینجا نهادینه کردیم، کلاس های آموزشی کودکان توسط NGO دیدبان طبعیت در این محل برگزار می شود.

ولیان عشق و همزیستی با طبیعت را پایه کلاس های آموزشی معرفی و عنوان کرد: نشستن و حضور در طبیعت به کودکان و کسانی که به این باغ می آیند نشان داده می شود و اصول این عشق و همزیستی که به نفع هر دو طرف انسان و طبیعت است آموزش داده می شود.

وی درباره “اَوِرس”  نام این باغ اذعان داشت: می خواهیم دوباره توجهی را جلب کنیم به اهمیت این درخت ارزشمند و باستانی، درختی که تنها گونه ای است که توانایی دارد به کشور کم آب ما پوشش جنگلی ببخشد.

سرانه فضای سبز ایران 1.4 میزان جهانی است

مدیر باغ نمونه گردشگری “اَوِرس” شاهرود با یادآوری این مطلب که سرانه فضای سبز ایران 1.4 میزان جهانی است ادامه داد: بسیار نیازمند تقویت پوشش گیاهی هستیم، کشور کم آبی هستیم و نمی توانیم از هر درختی استفاده کنیم “اَوِرس” تنها گیاهی است که در این آب کم و خاک فقیر می تواند به ما پوشش گیاهی خوبی ارائه کند.

ولیان با اشاره به اینکه گستره وسیعی در کشور از هرمزگان تا گلستان و از کرمانشاه تا سیستان و خراسان “اَوِرس”  دیده می شود ولی نیازمند توجه و گسترش است ابراز داشت: دامنه های جنوبی البرز در تمام کشور و تمام ارتفاعات مرکزی ایران جنگل های “اَوِرس”  بوده و متاسفانه در سال های گذشته بی رویه قطع شده است.

وی با تاکید بر این که بازسازی این درختان نیازمند تلاش و همت انسان هاست اظهار داشت: این درخت کند رشد با تخریب زیست بودم و با شرایط سخت زیستگاه به راحتی بازسازی نمی شود، کمک مردم، دولت و NGO ها را می طلبد.

باغ6

 

ایجاد سایتی برای تهیه و توزیع نهال باستانی “اَوِرس”

مدیر باغ نمونه گردشگری “اَوِرس” شاهرود این باغ را سایتی برای تهیه و توزیع نهال باستانی “اَوِرس” معرفی کرد و گفت: به این وسیله یک حرکت ملی – منطقه ای را با حمایت منابع طبیعی شروع کنیم و بازسازی جنگل های اورس فراموش شده را شروع کنیم.

ولیان با اشاره به این که در این باغ 200 نهال اورس کاشته شده افزود: هنوز کارشناسان نمی دانند می شود آن را تولید کرد چون این بذر قابل سبز کردن نبود و به تازگی با تحقیقات انجام شده توانستیم این کار را انجام دهیم.

وی با بیان این مطلب که فضای باغ شش هکتار در نظر گرفته شده و در فاز اول4.5 هکتار آن به صورت باغ گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفته است خاطرنشان کرد: فاز دوم هم 1.5 هکتار به صورت واحدهای ویلایی و سوئیت هایی ساخته خواهد شد برای مردم، گردشگران، توریستان و مردم که بتوانند اجاره کنند.

دو نیاز ضروری انسان امروزی ارتباط با طبیعت و ورزش است

مدیر باغ نمونه گردشگری “اَوِرس” شاهرود با یادآوری این مطلب که بخش فرهنگی هم به زودی در این باغ راه اندازی خواهد شد تصریح کرد: تاسیس کتابخانه یا سالن مطالعه، کلاس های آموزش هنر در محیط طبعیت، فروشگاه صنایع دستی با قیمت تمام شده برای حمایت از صنتعگران صنایع دستی استان و کشور و … از جمله برنامه هایی است که به زودی در این مکان به اجرا در خواهد آمد.

ولیان با تاکید بر این که دو نیاز مهم انسان امروزی ارتباط با طبیعت و ورزش است که امروزه از دست انسان رفته عنوان کرد: در این باغ به این دو نیاز پاسخ داده شده، با ایجاد طبیعت و قرار دادن تعدادی تخت و آلاچیق برای استقرار خانواده ها در دل طبیعت و امکانات ورزشی پیست دوچرخه سواری و دو آماده شده و طی چند ماه آینده زمین های فوتسال، والیبال، استخر شنا، بدمینتون و تنیس به جای بساط قلیان و سیگار قابل بهره برداری است.

وی با بیان این مطلب که برای حضور مردم در این باغ هیچ مانعی غیر از ظرفیت باغ که 400 نفر است وجود ندارد ابراز داشت: از 17 مرداد که افتتاحیه عمومی باغ است از ساعت 6 صبح تا 12 شب در خدمت خانواده ها و شهروندان دوستدار طبیعت هستیم.

باغ گردشگری اورس سبز شاهرود در کیلومتر 10 جاده شاهرود – مجن همه روزه آماده بازدید علاقه مندان به طبیعت برای گذران یک روز خوب و تفریح خانوادگی است.

……………………………………….

گزارش و عکس از الهام صادقی