بیایید ویزای توریستی آمریکا بگیریم!

اگر برای سفر به ایالات متحده، این «کشور فرصت‌ها» برنامه‌ریزی می‌کنید، احتمالا می‌دانید برای تحقق رویاهایتان باید چند گام مهم بردارید؛ از جمله اینکه دربارۀ شرایط ورود به آمریکا تحقیق کنید و قوانین حضور در این سرزمین را به‌خوبی مطالعه کنید؛ مثلا بدانید چه رفتارهایی را باید و کدام برخوردها را نباید در این کشور انجام بدهید.

آنچه می‌خواهیم درباره‌اش صحبت کنیم، یکی از همین قدم‌ها و در واقع مهم‌ترین گام برای سفر به آمریکاست! یعنی اخذ ویزای توریستی آمریکا. همراهمان باشید تا ریزبه‌ریز قصۀ ویزای توریستی را تعریف کنیم!

ویزای توریستی آمریکا

اصلا منظور از ویزای توریستی چیست؟

ببینید! ما زمانی که قصد داریم به کشورهای دیگر سفر کنیم، باید مجوز ورود به آن سرزمین را داشته باشیم؛ چون نمی‌شود سرمان را پایین بیندازیم و در خاک یک کشور دیگر قدم برداریم که! حالا این مجوز ورود چه نام دارد؟ ویزا!

اما اصل‌ماجرا اینجاست که برای همۀ افراد، یک ویزای یکسان صادر نمی‌شود. چرا؟ چون همۀ مردم با یک هدف مشابه سفر نمی‌کنند! مثلا ممکن است قصد یکی از ورود به خاک آمریکا، درس‌خواندن در این سرزمین باشد و هدف دیگری، انجام مذاکرات تجاری کوتاه‌مدت یا گشت‌وگذار در آمریکا.

خوب! حالا کدام‌یکی ویزای توریستی آمریکا را دریافت می‌کنند؟ معلوم است دیگر! کسی که برای قراردادبستن یا تفریح به آمریکا آمده. پس دیگران چه نوع ویزایی دریافت می‌کنند؟ بسته به خواسته‌شان، ویزای کاری و تحصیلی و… را می‌توانند اخذ کنند.

اما ویزای توریستی آمریکا، انواع هم دارد؟

انواع ویزای توریستی آمریکا

انواع ویزای توریستی آمریکا

دانستیم که منظور از ویزای توریستی آمریکا، مجوز ورود به خاک این کشور است که به‌قصد تجارت، گردش، دیدار با خانواده و… صادر می‌شود؛

منتها همین تنوع اهداف مسافران هم باعث شده ویزای توریستی آمریکا به دو دستۀ ویزای B1 و B2 تقسیم شود.

ویزای توریستی B1 آمریکا

ویزای توریستی B1 آمریکا، مخصوص کسانی است که می‌خواهند دلشان را به دریا بزنند و کسب‌وکارشان را در بازارهای مطرح جهانی گسترش بدهند؛ حتی راستش را که بخواهید، نام اصلی آنTemporary Business Visitor Visa یا ویزای موقت تجاری است؛

بنابراین کسانی این نوع ویزا را درخواست می‌دهند که در خاک ایالات متحده، قرار است چنین فعالیت‌هایی داشته باشند:

  • فعالیت‌های تجاری و اقتصادی؛ مانند امضای تفاهم‌نامه‌های بازرگانی و اقتصادی، مذاکره‌کردن دربارۀ قرارداد و مشاوره با همتایان تجاری؛
  • شرکت در سمینارهای علمی، تحصیلی و تخصصی؛
  • شرکت در نمایشگاه‌های بازرگانی، فناوری، علمی و…

ویزای توریستی B2 آمریکا

دیدیم که هدف دستۀ اول، گسترش تجارت یا کسب علم‌ومهارت بود؛ اما دستۀ دیگری هم هستند که فقط برای استراحت، گشت‌وگذار، دیدار با خانواده و… به آمریکا سفر می‌کنند. ویزای توریستی B2 مختص همین عده است. در ادامه می‌بینیم که این نوع ویزای برای چه مقاصدی صادر می‌شود:

  • گردشگری
  • گذراندن تعطیلات
  • انجام معاینات پزشکی
  • دیدار با خانواده و دوستان
  • شرکت در رویدادهای اجتماعی و برنامه‌های بشردوستانه
  • شرکت در رویدادها یا رقابت‌های ورزشی، مسابقات موسیقی، برنامه‌های استعدادیابی و…

مراحل دریافت ویزای توریستی آمریکا

خوب! فرق بین انواع ویزاهای توریستی آمریکا را دانستیم, اما اصلا چطور ویزای توریستی ایالات متحده را دریافت کنیم؟

بیایید تا به‌همراه هم، یک بار ویزای توریستی آمریکا را دریافت کنیم!

مرحله اول | تکمیل فرم درخواست ویزای آمریکا و تشکیل پرونده

یادمان باشد! هروقت خواستیم راهی ایالات متحده بشویم، ابتدا باید فرم‌های سفارتی این کشور را تکمیل کنیم. اینکه می‌گوییم «فرم‌ها»، به این خاطر است که با توجه به اهداف گوناگون از سفر به آمریکا، این کشور هم تا دلتان بخواهد فرم سفارتی دارد!

منتها فرمی که مخصوص ویزای توریستی است، به فرم DS-160 شهرت دارد. پس گام اولمان چیست؟ تکمیل فرم آنلاین DS-160 و تشکیل پرونده؛ اما یک هشدار کوچک! در تکمیل این فرم، باید حسابی حواسمان را جمع کنیم؛ چون کوچک‌ترین خظا در پاسخگویی به سوالاتش، می‌تواند شانس ما را برای دریافت ویزا از بین ببرد.

به‌خصوص که بخشی از سوالات DS-160 راجع‌به موضوعات امنیتی‌حقوقی هستند و پاسخ‌دهی به آن‌ها، نیازمند آشنایی با علوم قضایی است؛ بنابراین تکلیف روشن است. اگر خودمان در این زمینه‌ها تخصص داریم، بهتر است فرم آنلاین دی‌اس-160 را تکمیل کنیم؛ اما اگر با قوانین حقوقی آشنا نیستیم، بهتر است حتما از یک مشاور مهاجرتی کمک بگیریم.

مرحله دوم | دریافت وقت سفارت آمریکا و آماده‌شدن برای انجام مصاحبه

قدم بعدی چیست؟ نوبت‌گرفتن از سفارت آمریکا.

دلیلش چیست؟ انجام مصاحبۀ حضوری.

یعنی چه؟ یعنی نه فقط برای ویزای توریستی، بلکه برای دریافت تمام انواع ویزاهای آمریکا، متقاضیان باید حضورا به سفارت این کشور مراجعه و با افسر سفارتی مصاحبه کنند.

خوب حالا جریان مصاحبه چیست؟ اینکه افسر سفارتی بر اساس شرایط پرونده‌مان، از ما سوالاتی می‌پرسد که وضعیتمان را بسنجد و دربارۀ صدور ویزایمان تصمیم‌گیری کند.

آیا تصمیم او تاثیرگذار است؟ بله! چه‌جور هم تاثیرگذار است! طوری که هر تصمیمی بگیرد، هیچ‌کس نمی‌تواند آن را عوض کند.

خوب چطور باید برای رویارویی با افسر آماده شد؟ واقعیت این است که سوالات افسر، شخص‌به‌شخص فرق می‌کند. طوری که دو نفر با شرایط یکسان، به پرسش‌های متفاوتی پاسخ خواهند داد؛ پس نمی‌توانیم برای مصاحبه سفارتی، به یک‌سری نمونه‌سوال آماده دل‌خوش باشیم!

با این وجود در طی سالیان اخیر مشاهده شده که موسسه‌ای مثل موسسه مهاجرتی حامی مهاجر، بر اساس مهارت و تجربیات کارشناسان خود، جلسات شبیه‌ساز مصاحبه سفارتی یا همان ماک سفارتی را برگزار می‌کند که در طی آن، متقاضیان ویزای توریستی آمریکا به‌خوبی برای حضور در جلسۀ مصاحبه آماده می‌شوند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، به‌وسایت این مجموعه به آدرس Hamimohajer.com مراجعه کنید.

مرحله سوم | انجام مصاحبه و دریافت ویزا

و بالاخره، مصاحبه!

در این مرحله است که همه‌چیز مشخص می‌شود. اینکه ویزا می‌شوید یا نه، تماما به تصمیم افسر بستگی دارد؛ بنابراین اگر افسر با درخواست شما موافقت کند، ممکن است همان‌لحظه ویزایتان را صادر کند و از شما بخواهد پاسپورتتان را به او تحویل بدهید. این حالت، صدور ویزا به‌شکل تک‌ضرب نام دارد؛

اما اگر موقعیت شما به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد، پرونده‌تان وارد پروسه AP می‌شود؛ یعنی حالتی که زمان صدور ویزایتان بین دو هفته تا 6 ماه متغیر است. دلیلش هم این است ک افسر باید دربارۀ برخی موارد موجود در پروندۀ شما استعلام بگیرد و با توجه به نتیجۀ استعلام‌ها رای نهایی‌اش را صادر کند؛

منتها اگر ویزایتان با تاخیر صادر شد، نگران نباشید؛ زیرا نیازی نیست برای گرفتن ویزا باز هم رنج سفر را به‌جانتان بخرید! بلکه در این حالت، می‌توانید از خدمات پیکاپ پاسپورت آمریکا استفاده کنید. به این صورت که کارگزار یک موسسه مهاجرتی معتبر، پاسپورت شما را به خارج از کشور می‌برد و پس از آنکه ویزا بر روی آن چسبانده شد، گذرنامه را برگردانده و تحویلتان می‌دهد.

همچنان‌که قبل‌تر هم نام بردیم، یکی از موسسات مهاجرتی معتبری که در این زمینه خدمات تخصصی ارائه می‌دهد، موسسه مهاجرتی حامی مهاجر است. گفتنی است پیکاپ پاسپورت آمریکا با این مجموعه مزایایی دارد که دربارۀ آن صحبت می‌کنیم.

چرا پیکاپ پاسپورت آمریکا با حامی مهاجر؟

چرا پیکاپ پاسپورت آمریکا با حامی مهاجر؟

به این دلایل:

  • این مجموعه، دارای مجوز رسمی از پلیس گذرنامه است؛
  • حامی مهاجر، سامانۀ آنلاینی مخصوص پیگری وضعیت پیکاپ پاسپورت طراحی کرده است؛
  • این موسسه خدمات پیکاپ پاسپورت آمریکا، کانادا و انگلیس را ارائه می‌دهد؛
  • در حامی مهاجر، پیکاپ پاسپورت به‌صورت پروازی و چندبار در هفته انجام می‌شود؛
  • کارشناسان حامی مهاجر فرایند پیکاپ پاسپورت از ارمنستان، دبی، آنکارا و سایر سفارت‌های آمریکا را انجام می‌دهند؛
  • فرایند پیکاپ پاسپورت در این مجموعه با دقت و امنیت بالا صورت می‌گیرد؛
  • تلاش مجموعۀ حامی مهاجر همواره بر این بوده است که پیکاپ پاسپورت را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام برساند؛
  • برای پیکاپ پاسپورت با حامی مهاجر، نیاز به مراجعۀ حضوری نیست. شما می‌توانید مدارک خود را به آدرس این مجموعه پست کنید (چه از تهران و چه سایر شهرها)؛
  • هزینه خدمات پیکاپ پاسپورت این مجموعه، منطقی و متناسب با کیفیت کار است.

شرایط دریافت ویزای توریستی آمریکا

بسیار خوب! حالا که دانستیم ویزای توریستی آمریکا چیست و دقیقا چه مراحلی دارد، بیایید دربارۀ این صحبت کنیم که ما به‌عنوان یک متقاضی سفر به آمریکا، باید از چه موقعیتی برخوردار باشیم.

به کشور مبدا وابستگی داشته باشیم!

یعنی چه؟ یعنی اگر می‌خواهیم چندمدتی را در خاک آمریکا بگذرانیم، اول باید افسر سفارت آمریکا را قانع کنیم که به کشور خود وابسته‌ایم؛ به‌عبارت دیگر، قرار نیست بیشتر از حد مجاز در این کشور بمانیم و با پایان سفرمان به سرزمین خود باز خواهیم گشت.

حالا چطور باید این وابستگی را اثبات کنیم؟ راه‌های مختلفی دارد؛ مثلا ممکن است یکی گواهی شغلی ارائه کند و یکی دیگر، سند ملک‌واملاکش را به افسر نشان بدهد؛ اما اینکه کدام راه بهتر است، به‌هیج‌وجه جواب ثابتی ندارد! چون صفرتاصد این موضوع به وضعیت پروندۀ ما بستگی دارد و نمی‌توانیم برای همه یک نسخۀ یکسان بپیچیم.

تازه! کوچک‌ترین اشتباه هم می‌تواند باعث شک‌وتردید افسر و رد درخواست ویزایمان بشود؛ یعنی ممکن است او گمان کند هدف ما از سفر، ماندن در آمریکا و اقامت غیرقانونی در این کشور است. خوب چاره چیست؟ اگر از ما می‌پرسید، به‌نظرمان بهترین کار کمک‌گرفتن از افراد باتجربه، کارشناسان و متخصصان مهاجرتی است. تصمیم با خودتان.

تمکن مالی مناسبی داشته باشیم!

یکی دیگر از شروط لازم برای دریافت ویزای توریستی آمریکا، داشتن تمکن مالی کافی است. یعنی چه؟ یعنی برای اینکه بتوانیم ویزیتور ویزای آمریکا را دریافت کنیم، باید میزان مشخصی پول در حسابمان باشد.

دلیلش هم واضح است! دولت آمریکا می‌خواهد مطمئن شود که مسافران از پس هزینه‌های سفرشان برمی‌آیند و یک‌وقت سربار این کشور نمی‌شوند. به همین خاطر شما می‌توانید با ارائه گردش مالی حسابتان، برگه‌های رسمی سهام و… دل افسر سفارتی را قرص کنید و یک قدم به صدور ویزایتان نزدیک شوید!

حالا اصلا تمکن مالی برای سفر توریستی به آمریکا چقدر است؟ حدودا 5هزار دلار، برای یک سفر 15روزه.

بتوانیم به کشورهای دیگر سفر کنیم!

دانستیم که برای دریافت ویزای توریستی آمریکا، باید به سفارت این کشور در یکی از کشورهای همسایه مراجعه کنیم؛ پس هرچند بدیهی به‌نظر می‌رسد، یکی از شروط مهم برای دریافت ویزای توریستی آمریکا این است که چه از نظر توان مالی و چه از لحاظ موضوعات قانونی، منعی برای خروج از کشور نداشته باشیم.

چگونه شانسمان را برای دریافت ویزای توریستی آمریکا تقویت کنیم؟

آیا برای اینکه شانسمان بیشتر شود، راهی وجود دارد؟ توضیحات زیر را در این خصوص مطرح کرده‌ایم:

  • شانس اخذ ویزای توریستی آمریکا با خانواده، تفاوت چندانی با شانس دریافت این ویزا به‌صورت انفرادی ندارد. فقط ماندن اعضای خانواده در ایران می‌تواند به‌عنوان نمونه‌ای از وابستگی به کشور مطرح شود؛ منتها تجربه نشان داده که به صورت خانوادگی هم می‌توانیم ویزای توریستی آمریکا را دریافت کنیم.
  • حضور یکی از اقوام درجه اول ما در آمریکا (پدر، مادر، برادر و خواهر)، می‌تواند شانسمان را برای اخذ ویزای توریستی آمریکا افزایش بدهد. ضمنا اگر یکی از اقوام هم دعوت‌نامه‌ای برای ما ارسال کند، شانسمان برای دریافت ویزای توریستی آمریکا بیشتر خواهد شد. هرچند گرفتن ویزای توریستی آمریکا بدون دعوت‌نامه هم ممکن است.
  • داشتن وضعیت کاری مناسب در کشور مبدا، شانسمان را در خصوص اخذ ویزای توریستی بالا می‌برد؛ زیرا تا حدی نشان‌دهندۀ وضعیت وابستگیمان به ایران است.
  • داشتن سابقه سفر خوب و تعدد ویزاهای صادر شده برای ما، قطعا شانسمان را برای دریافت ویزای توریستی آمریکا افزایش خواهد داد.

مخلص کلام!

چه بخواهیم چند صباحی در ایالات متحده تفریح کنیم و چه هدفمان انجام فعالیت‌های تجاری در آمریکا باشد، در نهایت باید ویزای توریستی این کشور را دریافت کنیم. به همین خاطر هم هرچه در این مطلب گفتیم، دربارۀ این نوع ویزا بود؛

یعنی گفتیم ویزای توریستی آمریکا چیست، چه انواعی دارد، شرایط دریافتش چگونه است و کلا چند مرحله دارد! بنابراین امیدواریم تا حد امکان، توانسته باشیم به سوالاتتان دربارۀ ویزای توریستی آمریکا پاسخ داده باشیم. اگر هم سوالی بود، ایرادی ندارد. در «دیدگاه‌ها» منتظرتان هستیم!