نمایشگاه کتاب فرانکفورت

نمایشگاه‌های کتاب در تمام جهان به‌عنوان رویدادی فرهنگی شناخته می‌شوند  و بازدیدکنندگان مختلفی در سراسر جهان برای حضور در این نوع رویدادها شرکت می‌کنند. نمایشگاه فرانکفورت یکی از این همایش‌های بسیار مهم فرهنگی در دنیا است که هرساله به مدت ۵ روز در ۲۰ تا ۱۶ ماه اکتبر در آلمان و شهر فرانکفورت برگزار می‌شود.

علاوه بر آن نمایشگاه فرانکفورت دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است و از آن جمله می‌توان به غرفه کودکان در آن اشاره کرد. اگر شما هم دوست دارید در این نمایشگاه جذاب حضور پیدا کنید، می‌توانید با کمک بلیط ارزان هواپیما  (https://www.alibaba.ir/cheap-ticket) یا چارتر، سفری مقرون به‌صرفه به این نمایشگاه جذاب را تجربه کنید. البته این نمایشگاه دارای ویژگی‌های متفاوتی است و به همین دلیل در این نوشتار قصد  داریم برخی از آن‌ها را بررسی کنیم تا با فضای آن بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه برگزاری نمایشگاه فرانکفورت

شاید برای شما هم جالب و البته تعجب‌برانگیز باشد، اگر بدانید که این نمایشگاه مشهور از حدود 500 سال پیش تا به امروز در آلمان تشکیل می‌شده است. البته نمایشگاه فرانکفورت در حدود 500 سال پیش همزمان با تلاش گوتنبرگ برای درج اولین حروف روی کاغذ بود. در همین زمان نیز اولین کتاب‌ها در فرانکفورت به نمایش گذاشته شد. از همان زمان تا به امروز هم تمام کتاب‌ها در این شهر و نمایشگاه فرانکفورت به نمایش عمومی گذاشته می‌شود.

علاوه بر آن، جالب است بدانید نمایشگاه کتاب آلمان تا اواخر قرن هفدهم، بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در اروپا قلمداد می‌شد. اما در دوران روشنگری  و بعد از بروز شرایط متفاوت سیاسی و فرهنگی، نمایشگاه فرانکفورت جایگاه خود را به نمایشگاه کتاب لایپزیک داد. البته این تغییر جایگاه مدت کوتاهی طول کشید و بعدازآن دوباره نمایشگاه فرانکفورت جایگاه اولیه خود را به دست آورد. نمایشگاه آلمان بعد از جنگ جهانی دوم فعالیت دوباره خود را آغاز کرد و این بار در کلیسای سنت پاول برگزار شد. در حال حاضر هم به‌عنوان نمایشگاهی بسیار مهم و معتبر در جهان شناخته می‌شود.

تعداد ناشران در نمایشگاه فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

موضوع مهم دیگری که درباره این نمایشگاه فرهنگی و اجتماعی مهم وجود دارد، تعداد اندوده ناشرانی است که در آن شرکت می‌کنند. به‌طور متوسط هرساله حدود ۷۰۰۰ ناشر در این نمایشگاه شرکت می‌کنند. همچنین در بین آن‌ها ناشرانی حضور دارند که کتاب‌هایی در زمینه آموزش‌وپرورش تهیه کردند. درعین‌حال روزنامه‌نگارهای اروپایی و آلمانی به همراه شرکت‌های پخش کتاب در این فراخان بزرگ حضور دارند.

یکی دیگر از نکات جالب درباره نمایشگاه آلمان، وسعت آن است. همچنین گستردگی غرفه‌ها به‌اندازه‌ای است که هرروز۹۰۰۰ نفر خبرنگار بین‌المللی در آن حاضر می‌شوند و اخبار قسمت‌های مختلف نمایشگاه کتاب فرانکفورت را پوشش می‌دهند.

سفر به آلمان و بازدید نمایشگاه فرانکفورت

این نمایشگاه شباهت زیادی به نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دارد و هرساله تعداد بسیار زیادی از توریست‌ها از تمام جهان به آنجا سفر می‌کنند. درعین‌حال این رویداد محبوبیت شهر فرانکفورت را بیشتر از گذشته کرده و هرساله افراد زیادی در روزهای 16 تا 20 اکتبر به آنجا سفر می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید در این رویداد فرهنگی جهانی حضور داشته باشید، می‌توانید در روزهای برگزاری نمایشگاه با خرید بلیط ارزان هواپیما سفری اقتصادی و جذاب را تجربه کنید. همچنین روش جذاب دیگر، سفر چارتر است تا در این همایش فرهنگی و جذاب جهانی حاضر شوید.

نمایشگاه فرانکفورت، بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب در جهان

اگرچه هرسال در کشورهای مختلف نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی مختلفی برگزار می‌شود، اما جالب است بدانید که وسعت نمایشگاه فرانکفورت و تعداد ناشران و بازدیدکنندگان در آن به‌قدری زیاد است که بزرگ‌ترین نمایشگاه کتاب جهان شناخته می‌شود.

شهر فرانکفورت در آلمان هرسال میزبان نویسندگان، منتشران کتاب‌های مختلف، نمایندگان حوزه نشر و شرکت‌های چندرسانه‌ای از سراسر دنیا است تا در نمایشگاه فرانکو.فرت شرکت کنند. این افراد جهت مذاکره و تعامل برای دستیابی به حقوق نشر و صدور مجوز انتشار بین‌المللی کتاب‌های خود و همچنین آشنایی با ناشران جهان در این رویداد فرهنگی بزرگ شرکت می‌کنند.

علاوه بر آن قراردادهای جدید در نمایشگاه بسته می‌شود و تبلیغات موثر برای بازاریابی جهانی آثار مختلف نویسندگان در این نمایشگاه صورت می‌گیرد. نکته جالب دیگر این است که هرسال یکی از کشورها به‌عنوان میهمان ویژه انتخاب می‌شود و با استفاده از این امکان می‌تواند آثار خود را در حوزه ادبیات ملی معرفی و به فضای نشر خاص این نمایشگاه معرفی کند.

برای شرکت در این نمایشگاه چه مدارکی لازم است؟

شاید در مقایسه این نمایشگاه و نمایشگاه کتاب تهران به این نتیجه برسید که به‌راحتی می‌توانید در آن حاضر شوید. اما بهتر است بدانید که برای حضور در این رویداد فرهنگی و اجتماعی نیاز به ارائه مدارک لازم دارید. به‌صورت کلی برای سفر به آلمان و شهر فرانکفورت فقط نیاز به ویزا، پاسپورت و مدارک معمول و شناسایی خروج از کشور دارید. همچنین با استفاده از بلیط ارزان هواپیما (url) یا سفر چارتر می‌توانید به شهر فرانکفورت بروید. اما برای حضور در نمایشگاه کتاب آلمان نیاز به دعوت‌نامه نمایشگاه دارید. برای این کار باید قبل از دریافت ویزای آلمان، از طرف مسئولین نمایشگاه کتاب فرانکفورت دعوت‌نامه دریافت کنید. همچنین سفارت آلمان مطابق با دعوت‌نامه ارسال شده، نمونه‌ای از ویزای آلمان برای حضور شما در این نمایشگاه را صادر کند.

فعالیت‌های مختلف در نمایشگاه فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت

به‌صورت کلی نمایشگاه کتاب آلمان طی 5 روز برگزار می‌شود. در سه روز اول آن ناشران، کتابداران و بازدیدکنندگان تخصصی حاضر می‌شوند و در زمینه معرفی و عرضه محصولات خود فعالیت می‌کنند. اما در دو روز پایانی عامه مردم اجازه ورود دارند و می‌توانند از قسمت‌های مختلف نمایشگاه دیدن کنند. برای حضور در این نمایشگاه نیز مانند نمایشگاه کتاب لندن باید مبلغی به‌عنوان ورودی بپردازید. این مبلغ نیز قبل از شروع به کار نمایشگاه عددی معادل با 68 یورو است. اما بعد از شروع به کار نمایشگاه، مبلغ آن تا 80 یورو افزایش پیدا می‌کند.

نکته جالب دیگر اینکه نمایشگاه کتاب آلمان فضایی کاملا تخصصی و فرهنگی است. به همین دلیل در آنجا فعالیت‌های غیرحرفه‌ای و نامتناسب با فضای عرضه کتاب انجام نمی‌گیرد. به‌طور مثال در این نمایشگاه خبری از فروش خوراکی و غذا دیده نمی‌شود و غرفه داران هم برای اجازه آوردن ناهار و غذا ندارند و فقط می‌توانند با یک ساندویچ کوچک در زمان برگزاری نمایشگاه، رفع گرسنگی کنند.