کرمانشاه

‌”نوژی‌وران” یکی از روستاهای زیبا و خاطره‌انگیز استان کرمانشاه در دامنه کوه تاریخی بیستون است.

منوچهر پاشایی، کارشناس گردشگری روستایی استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه کرمانشاه، درباره این روستای دیدنی اظهار کرد: روستای “نوژی وران” در فاصله 25 کیلومتری شهر هرسین و در 36 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است.

وی افزود: این روستا از جنوب به کوه «پرآو» و دره «گل دره» و از جنوب غربی به دره «سیراوله» محدود می شود. آب و هوای آن در بهار و تا نیمه تابستان مطبوع و دلپذیر و در پاییز و زمستان سرد است.

پاشایی بیان کرد: رودخانه پرآب دینور، در شرق روستا جریان دارد و غارهای گلستان و زری نیز در جنوب غربی این روستا واقع شده است. گورستان قدیمی و پل آجری نوژی وران که قدمت طولانی دارند، بیانگر پیشینه تاریخی این روستاست.

پاشایی افزود: مردم روستای نوژی وران به زبان کردی و با گویش کرمانشاهی سخن می‌گویند. آنها مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و بسیار خونگرم و میهمان نوازند. فعالیت‌های اقتصادی این روستا بر زراعت، دامداری و پرورش زنبورعسل و انجام کارهای خدماتی استوار است. این روستا دارای 150 خانوار است. زنان روستا بیشتر اوقات مشغول بافندگی فرش دستی و گلیم هستند.

وی یادآور شد: روستای نوژی‌وران روستایی واقع شده در دشت با بافت مسکونی متمرکز است. روستای نوژی وران به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی متنوع و کم‌نظیر یکی از روستاهای زیبا و شگفت انگیز استان کرمانشاه است. مراتع غنی، ارتفاعات بلند پرآو، سراب نوژی وران و دیگر چشمه‌ساران جوشان از جذابترین جلوه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند.

این کارشناس گردشگری روستایی اظهار کرد: سراب نوژی وران پشت کوه پرآو در غرب جاده بیستون- سنقر واقع شده است که قلمرو این سراب طبیعی زیستگاه انواع گونه‌های نادر گیاهی و جانوری است.

وی ادامه داد: مناظر درختان و درختچه‌های کوتاه و بلند و انواع جانوران وحشی مانند بزکوهی، خرس، پلنگ، گرگ و روباه از جاذبه‌های حیات وحش این روستا هستند. دشت چمچمال و مراتع غنی و حاصلخیز، یکی از زیباترین و پرجاذبه‌ترین دشت‌های استان کرمانشاه است که در حوالی روستای نوژی وران واقع شده است.

پاشایی اظهار کرد: مراتع سرسبز وخرم، انواع درختان از قبیل کیکم، شن و زالزالک، بلوط انجیر، ارژن، گلابی، آلبالوی وحشی به همراه انواع گیاهان دارویی مانند گل ختمی، آویشن و سرخ پا از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌روند. همچنین روخانه دینورآب از شرق روستا می‌گذرد که حواشی این رودخانه مناظر بدیع و خارق العاده‌ای را خلق کرده است.

این کارشناس گردشگری روستایی گفت: آبزیان و انواع جانوران و پرندگان وحشی از بهترین جلوه‌های طبیعت اطراف رودخانه این روستا به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: از مهمترین مراسم‌های مردمان نوژی وران می‌توان به مراسم عزاداری ایام محرم به ویژه ایام تاسوعا و عاشورا اشاره کرد. مردم روستا در فاصله روزهای هفتم تا نهم محرم به پختن انواع غذاهای نذری، به خصوص حلیم می‌پردازند.

پاشایی ادامه داد: اجرای برخی بازی‌ها و ورزش‌های محلی در این روستا بسیار متداول است که شاخص‌ترین آنها پلان، قمچان، کوره کوره، دار بالان، خط خطان، گردکان بازی و خومان شارکی است.