برای اینکه دلیل محبوبیت وقت سفارت فرانسه را بدانیم باید توجه داشت، فرانسه از محبوب ترین کشورهای توریسیتی و مهاجرتی برای ایرانیان است. این کشور در قلب اروپا واقع شده و پذیرای ایرانیان از گذشته بوده است. فرانسه دارای زیبایی های توریستی بسیاری است به صورتی که به نظر بسیاری پاریس زیباترین شهر جهان است.

در کنار زیبایی های شهری و توریستی، دانشگاه های تحصیلی معتبر، بازار کار پویا، اقتصاد قوی، و سیاست‌های مهاجرتی متعدد و مناسبی در این کشور وجود دارد. به همین دلیل هر سال تقاضای بسیار بالای برای وقت سفارت فرانسه برای دریافت ویزای توریستی، تحصیلی و یا کار وجود دارد.

در ادامه به صورت خلاصه به شما خواهیم گفت وقت سفارت چیست و چرا گرفته می شود، و سپس در مورد شیوه گرفتن وقت سفارت این کشور توضیح خواهیم داد. ادامه این مطلب را مطالعه بفرمایید تا یتوانید بسادگی وقت فرانسه خود را رزرو کنید و در این راه مشکلی نداشته باشید.

وقت سفارت فرانسه
وقت سفارت فرانسه

وقت سفارت چیست؟

وقت سفارت به زمانی اشاره دارد که شما از طریق نمایندگی‌های سفارتخانه و یا کنسولگری رزرو می‌کنید. این وقت مشخص می‌کند که در زمان تعیین شده، به سفارت یا نمایندگی مربوطه مراجعه کرده و اقدامات مهاجرتی خود را انجام دهید. معمولاً این زمان برای ارائه مدارک، ثبت اطلاعات بیومتریک، و در برخی موارد برای مصاحبه نیز به کار می‌رود.

وقت سفارت فرانسه به علت مدیریت بهتر و کاهش ترافیک ناشی از مهاجرین و متقاضیان خدمات سفارت گرفته می‌شود. این اقدام از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که با تعیین وقت، فرآیند مهاجرت و ارائه خدمات سفارتی به شکل سازمان‌یافته‌تر و بهینه‌تری انجام می‌شود. این امر به مقامات سفارت و متقاضیان اجازه می‌دهد تا وقت مناسبی را برای تحویل مدارک، ثبت اطلاعات بیومتریک، و در برخی موارد، برگزاری مصاحبه در نظر بگیرند، این اقدام به پیشگیری از طولانی شدن صفوف انتظار کمک می‌کند و برای همه طرف‌ها مزیت‌های قابل توجهی ایجاد می‌کند.

در ادامه، نکات مهمی را برای تعیین وقت از سفارت فرانسه و تجربه موفقی در این فرآیند برای شما ذکر می‌کنیم، تا بتوانید رزرو وقت به خوبی انجام داده و با اطمینان مراحل مهاجرت خود را پیش ببرید.

کارگزاران سفارت فرانسه برای ارائه وقت سفارت:

به نقل از سایت وقت سفارت، سفارت فرانسه با توجه به هدف شما از سفر از دو کارگزاری مجرا برای ارائه خدمات مرتبط استفاده می کند:

  • کارگزاری وی اف اس: ارائه وقت سفارت فرانسه تنها برای ویزای توریستی فرانسه
  • کارگزاری کامپوس: ویزا‌هایی همچون تحصیلی، تحقیقاتی، الحاق به خانواده از طریق ارسال ایمیل به این شرکت گرفته می شود
سایت وی اف اس گلوبال برای ویزای توریستی فرانسه
سایت وی اف اس گلوبال برای ویزای توریستی فرانسه

گام های درخواست ویزای توریستی فرانسه:

کارگزار رسمی سفارت فرانسه برای امور کنسولی و از جمله ارائه وقت سفارت توریستی شرکت VFS می باشد. برای دریافت هرگونه ویزای توریستی، تحصیلی و یا کاری شما باید از طریق وب سایت وی اف اس اقدام کنید. مراحل تعیین وقت سفارت فرانسه از طریق این کارگزاری در ادامه برای شما شرح داده شده است:

  1. مراجعه به سایت کارکزاری وی اف اس: https://visa.vfsglobal.com/irn/fa/fra
  2. ایجاد حساب کاربری: شما براحتی می توانید از گزینه”هم اکنون رزرو کنید” فرآیند رزرو وقت سفارت خود را شروع کنید.
  3. فرم اولیه  France-Visas را پر کنید، این فرم اطلاعات کاملی از مشخصات شما و هدف شما از سفر را خواهد گرفت.
  4. در مرحله بعد به شما توضیح داده خواهد شد تنها برای ویزای توریستی از سایت vfs  استفاده کنید و برای انواع دیگر ویزا باید به سایت شرکت کامپوس فرانس مراجعه کنید.
  5. در مرحله بعد وارد سایت وی اف اس خواهید شد، در این مرحله ابتدا برای خود افتتاح حساب کنید و اطلاعات اولیه خود و نوع ویزای مورد نظرتان را انتخاب کنید.
  6. انتخاب تاریخ و نوع وقت: پس از ورود موفق به سایت ویزامتریک شما باید نوع وقت مورد نظر خود، عادی یا VIP، و تاریخ مورد نظر خود برای حضور در سفارت انتخاب کنید. انتخاب وقت وی ای پی دارای 40 یورو هزینه بیشتر است.
  7. پس از انجان تمام مراحل بالا، زمان انتخابی شما از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. لازم است در زمان مراجعه به سفارت حتما این پرینت را به همراه داشته باشید.

توجه داشته باشید، دریافت ایمیل پایانی بسیار مهم است و نشان دهنده تایید وقت سفارت فرانسه درخواستی شما از طرف سایت وی اف اس می باشد.

مدارک لازم برای درخواست ویزای فرانسه:

برای تعیین وقت اولیه سفارت فرانسه نیاز به مدرک خاصی ندارید و تنها داشتن پاسپورت کفایت می کند. شما در این مرحله تنها مشخصات خود و نوع ویزای درخواستی خود را مشخص می کنید. توجه داشته باشید نوع ویزای درخواستی بسیار مهم است و اشتباه در آن حتی اگر شرایط گرفتن ویزای دیگری را داشته باشید موجب ریجکت کلی درخواست شما می شود و باید مجددا درخواست وقت سفارت فرانسه برای نوع صحیح ویزا را ثبت کنید.

برخی از مدارکی که برای درخواست ویزای فرانسه ضرورت دارند به شرح زیر هستند:

  • فرم درخواست ویزای شنگن، فرانسه جز پیمان شنگن است. شما با گرفتن این نوع ویزا می توانید براحتی به بیش از 26 کشور عضو پیمان شنگن سفر کنید.
  • پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار و حداقل دارای دو صفحه سفید، حتما اعتبار پاسپورت خود راچک کنید.
  • عکس پاسپورتی مناسب، مطابق با مقررات عکس های پاسپورتی در حوزه کشورهای شنگن
  • بلیط رفت و برگشت و واچر هتل، برای کل مدت اقامت شما در این کشور
  • پوشش بیمه درمانی که باید شامل حداقل پوشش سی هزار یورو باشد و در سرتاسر منطقه شنگن اعتبار داشته باشد
  • برنامه سفر: برنامه ای که کل سفر شما و مراحل آن را با جزئیات مشخص کرده باشد
  • تمکن مالی، در صورت لزوم پرینت حساب بانکی خود را برای اثبات تمکن مالی ارائه دهید. این پرینت به صورت یورویی و ممهور شرکت به مهر بانک صادر کننده باشد
  • مدارک نشان دهنده وابستگی شما به کشور، یکی از دلایل عمده ریجکتی ویزای فرانسه، عدم اعتماد افسر سفارت به بازگشت شما به کشور است. برای همین لازم است در این موضوع مدارک کاملی همچون شغل، سابقه سفرهای قبلی، املاک و دارایی ها و یا سایر مدارک را ارائه دهید.

لیست کامل مدارک ویزای شنگن به شما کمک می کند تا با توجه به نوع ویزای مورد نظر خود بتوانید براحتی مدارک آن را از پیش آماده کنید و هیچی نقصی مدرکی در زمان مراجعه به سفارت نداشته باشید.

انواع ویزاهای درخواستی فرانسه:

شما در زمان سفر به فرانسه می توانید با توجه به هدف خود از سفر، یکی از انواع وقت های زیر را درخواست دهید:

  1. ویزای توریستی یا گردشگری: اگر قصد بازدید و گردشگری در فرانسه را دارید، این نوع ویزا را انتخاب کنید. با این ویزا می توانید براحتی به سایر کشورهای عضو شنگن نیز بروید و از سفر خود حداکثر استفاده را کنید.
  2. ویزا کاری یا تجاری: برای دریافت این نوع از ویزا داشتن جاب آفر از یک شرکت فرانسوی اجباری است.
  3. ویزای تحصیلی یا دانشجویی: ارائه ویزای تحصیلی تنها به شرط پذیرش از یکی از دانشگاه های فرانسه ممکن است. با این نوع از ویزا شما اجازه اشتغال به صورت پاره وقت نیز دارید. با توجه به هزینه های بالای زندگی در فرانسه بسیاری از دانشجویان ایرانی به کار پاره وقت نیز مشغول می شوند. توجه داشته باشید داشتن بورسیه کامل از دانشگاه و یا تمکن مالی مناسب می تواند در پذیرش درخواست ویزای تحصیلی شما بسیار موثر باشد.
نمونه پاسپورت فرانسه
نمونه پاسپورت فرانسه

سوالات متداول:

آیا وقت سفارت فرانسه مصاحبه دارد؟

خیر، مصاحبه ندارد. در زمان مراجعه شما تنها اطلاعات بیومتریک شما ثبت می شود و باید مدارک خود را تحویل دهید.

تعیین وقت سفارت فرانسه چقدر طول میکشد؟

پس از ثبت درخواست در سایت وی اف اس، معمولا بیست تا سی روز با توجه به نوع ویزا طول می‌کشد که به سفارت فرانسه مراجعه کنید. معمولا تعیین وقت سفارت برای درخواست ویزای توریستی و ویزای تحصیلی حدود دو تا چهار هفته و ویزای دانشجویی برای لیسانس از یک تا سه ماه و ویزای کاری حدود یک ماه طول می‌کشد. اما همیشه سعی کنید تا زودتر برای درخواست وقت سفارت اقدام کنید، در بسیاری از موارد بدلیل درخواست های بالا ممکن است این زمان ها افزایش پیدا کند.

آیا سفارت فرانسه دارای وقت فوری است؟

وقت فوری فقط برای ویزای درمانی و بشردوستانه انجام می‌شود. با ارائه مدارک پزشکی معتبر و گرفتن پذیرش از بیمارستان‌های کشور فرانسه، تنها در باز زمانی یک تا سه هفته وقت سفارت فرانسه شما داده می شود.

آیا سفارت فرانسه دارای وقت VIP است؟

بله، این نوع از وقت با دریافت 40 یورو هزینه بیستر در اختیار افراد قرار داده می شود.

هزینه تعیین وقت سفارت فرانسه چقدر است؟

قیمت وقت سفارت فرانسه برای هر فرد 40 یورو است. اگر درخواست وقت VIP داده باشید 40 یوروی دیگر به این هزینه افزوده می شود. همچنین سن افراد، نوع ویزای درخواستی و تعداد افراد نیز در قیمت وقت سفارت موثر است.

نتیجه گیری:

در این نوشته فهمیدیم با توجه به نوع ویزای درخواستی فرانسه از کارگزاری های مختلفی برای ارائه خدمات کنسولی استفاده می کند. با فرآیند گرفتن وقت سفارت فرانسه توریستی و شنگن فرانسه و مدارک لازم برای آن آشنا شدیم. توضیح دادیم چون فرانسه عضو پیمان شنگن است، فرآیند درخوسات ویزا همانند سایر کشورهای عضو همچون ایتالیا، فرانسه و اسپانیا است. وقت سفارت فرانسه مصاحبه ندارد و شما در زمان مراجعه تنها باید مدارک خود را تحویل و اطلاعات بیومتریک خود را ثبت کنید.