بهترین فصل سفر به ارومیه

شهر ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی، با وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد مانند کلیسا، مساجد و خانه‌های تاریخی، جزء مقاصد گردشگری پرطرفدار به شمار می‌آید. هتل کارا ارومیه در تمام طول سال، افتخار میزبانی از گردشگران عزیز را دارد. در ادامه با بهترین فصل سفر به ارومیه آشنا خواهیم شد.

معرفی شهر ارومیه

ارومیه، یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غربی کشور محسوب می‌شود. این شهر با وسعتی حدود 10550 کیلومترمربع، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای ایران است. ارومیه در ارتفاع ۱۳۳۲ متری از سطح دریا قرار دارد.

شهر ارومیه در مجاورت دریاچه ارومیه و کوه‌های آذربایجان قرار گرفته است. واژه ارومیه در زبان آشوری به معنای شهر آب می‌باشد. همچنین ارومیه به شهر ادیان، دارالنشاط، مذاهب و اقوام، پاریس ایران و در زمان پهلوی به رضاییه مشهور بوده است.

در گذشته این شهر در مجاورت شاه راه‌های ارتباطی بین قفقاز، رودان و آسیای صغیر قرار داشته و شاهد رویدادهای مختلفی همچون اشغال عثمانی‌ها و روس‌ها بوده است.

شهر ارومیه در حال حاضر از نظر اقتصادی بسیار پویا عمل کرده و کارخانه‌های بزرگی در این شهر قرار دارد. این شهر پایتخت والیبال ایران نیز نامیده می‌شود. مردم خون‌گرم ارومیه را هموطنان کرد، ترک‌های آذری، برخی از اقلیت‌های مسیحی و سایر ادیان، تشکیل می‌دهند.

سفر به ارومیه

از لذت بخش‌ترین سفرهایی که می‌توان در زندگی تجربه کرد، سفر به شهر زیبای ارومیه است. مردم مهمان‌نواز ارومیه به زبان‌های ترکی، کردی و فارسی صحبت می‌کنند.

این شهر به خاطر آب و هوای بسیار مطبوع، موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر، طبیعت بکر، آثار باستانی و وجود دریاچه ارومیه، یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌آید.

بهترین فصل سفر به ارومیه

شهر ارومیه با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراون، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری کشور در فصل تابستان می‌باشد. در ادامه بهترین فصل سفر به شهر ارومیه را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم تا گردشگران براساس اهداف خود، بهترین زمان سفر به این شهر خوش آب و هوا را برنامه‌ریزی نمایند.

بهترین فصل سفر به ارومیه  از نظر آب و هوا

ارومیه جزء شهرهای سردسیری کشور است که میانگین دما در این شهر بین 10 الی 11 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. از نظر آب و هوا بهترین فصل سفر به شهر ارومیه فصل تابستان است. زیرا میانگین دما از اوایل تیر ماه تا اوایل شهریور ماه، حدود 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

البته در برخی از روزهای تابستان دما به ۳۱ الی ۳۲ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد و حداقل دما در این فصل، حدود ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. گردشگرانی که تمایل دارند در فصل بهار به ارومیه سفر کنند؛ روزهای پایانی خرداد ماه، بهترین زمان در فصل بهار است.

نیمه اول مهرماه نیز بهترین زمان سفر در فصل پاییز است و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. زیرا تعداد مسافران و گردشگران کاهش یافته و می‌توان از تخفیفات ویژه هتل‌ها استفاده نمود.

از اوایل آبان ماه دوره بارندگی این شهر شروع شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد. ارومیه از اواخر پاییز تا اوایل بهار کمی یخبندان می‌شود.

بهترین فصل سفر به ارومیه  از نظر شلوغی و خلوتی شهر

فصل تابستان دقیقا زمان پیک سفر به شهر ارومیه است. زیرا علاوه‌بر آب و هوای مطبوع و خنک، جشنواره‌های تابستانی مختلف در پارک‌های این شهر برگزار می‌شود. اجرای کنسرت‌‌ها، جنگ‌های شاد و بازی‌های بومی محلی، فضای بسیار شادی را در شب‌های تابستان بوجود می‌آورد.

فصل زمستان خلوت‌ترین زمان سفر به این شهر است. چراکه در این فصل هوا بسیار سرد شده و دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد. براساس آمار ارائه شده این شهر در فصل زمستان، از یخبندان سنگینی برخوردار است. گاهی این شهر در آبان و آذرماه نیز دچار یخبندان شده و مشکلاتی را برای مردم بوجود می‌آورد.

بهترین فصل سفر به ارومیه  برای شرکت در رویدادها

استان آذربایجان از مجموعه اقوام، با آداب و رسوم مختلف تشکیل شده که وجود آتشکده‌ها، کلیساها و مساجد، نشان دهنده اقلیت‌های مختلف در این شهر می‌باشد. فرهنگ و آداب و رسوم مردم ارومیه به تاریخ، جغرافیا و گرایش‌های اجتماعی وابسته است.

هنر موسیقی یکی از اصلی‌ترین رسوم مردم این شهر می‌باشد و موسیقی عاشیقی ارومیه از مهم‌ترین و اصیل‌ترین مکاتب موسیقی ایران به شمار می‌آید.

در چند سال اخیر با کمک واحد موسیقی آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه، جشنواره موسیقی عاشیقی، در این شهر برگزار می‌شود. این جشنواره، از اواخر فصل زمستان تا فروردین ماه ادامه دارد. هنرمندان بسیاری در این جشنواره، به جامعه موسیقی ارومیه معرفی خواهند شد.

هموطنان آذری و کرد ارومیه، اعیاد مذهبی بسیاری را در این شهر برگزار می‌کنند که در سفر به ارومیه می‌توان شاهد این مراسمات بود.

در کلیساهای ارومیه نیز جشن‌های مذهبی، توسط ارمنی‌ها و آشوری‌های این شهر برگزار می‌شود. در ششم فروردین هر سال، جشن نوسروین یا آب پاشان، که از اصلی‌ترین جشن‌های آشوریان است، در این شهر برگزار می‌شود.

جشن روز مادر نیز در اولین جمعه سال نو میلادی، به منظور بزرگداشت مریم مقدس برگزار شده که یک روز باشکوه و به یادماندنی برای عزیزان مسیحی می‌باشد. همچنین مرا‌سم «غسل تعمید» در تمام طول سال، برای آشوریان تازه مسیحی شده، در دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

جشنواره زمستانه، نیز در فصول سرد سال برگزار شده و مردم در این جشنواره تفریحی، به ورزش‌های زمستانی مانند اسکی می‌پردازند. این جشنواره تفریحی و گردشگری برای ایجاد شادی و نشاط مردم ارومیه برنامه‌ریزی شده است.

از 21 تا 28 تیرماه، جشنواره میوه‌های چهار فصل در ارومیه برگزار می‌شود که محصولات مختلفی ازجمله تولیدات خانگی میوه‌های فصلی و همین‌طور مشتقات آن‌ها و صنایع‌دستی، در ۱۵۰ غرفه مختلف برای فروش عرضه می‌گردد.

جشنواره انگور، یکی دیگر از جشنواره‌های مهمی است که در شهر ارومیه برگزار می‌شود. این جشن هر ساله از ۱۶ تا ۲۴ شهریورماه با اجرای برنامه‌های شاد هنری و فرهنگی، مسابقه، نمایش و ارائه صنایع‌دستی، سوغات، تولیدات خانگی، انگور و مشتقات آن، برپا می‌شود.

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در سفر به ارومیه

شهر زیبای ارومیه دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری همچون خانه‌های تاریخی، مساجد، کلیساها و اماکن تاریخی دیگر می‌باشد. این شهر از نظر جاذبه‌های طبیعی نیز بسیار غنی و سرآمد است.

دروازه‌های قدیمی

شهر ارومیه یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران در زمان قدیم بوده و به همین خاطر، هشت دروازه بزرگ برای این شهر ساخته شده است. برای ایجاد امنیت، در این دروازه‌ها نیروهای نظامی متعددی مستقر می‌شدند. این هشت دروازه با اسامی سلماس، توپراق قلعه، هازاران، بازار باش، بولاق، ارک، نوگچریان و یوردشاه نام‌گذاری شده بودند.

بازار ارومیه

یکی از مهم‌ترین بازارهای سنتی ایران، بازار تاریخی ارومیه است. قدمت ساخت این بازار سنتی به دوران صفویان می‌رسد. این بازار تاریخی بین خیابان عسگرآبادی و خیابان امام قرار دارد. بازار تاریخی ارومیه همچنان به صورت سنتی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. مهمانان هتل ساحل ارومیه، حدود 3 کیلومتر با این بازار فاصله دارند.

بهترین فصل سفر به ارومیه

مسجد جامع ارومیه

قدمت مسجد جامع، مربوط به دوره ایلخانیان است که در نزدیکی بازار سنتی ارومیه قرار دارد. معماری و تزئینات این مسجد تاریخی، شکوه هنر معماری اسلامی را به نمایش گذاشته است. از دیگر بناهای مذهبی شهر ارومیه می‌توان به مسجد مناره، مسجد سردار و کلیسا حضرت مریم اشاره کرد.

موزه ارومیه

این موزه در خیابان بهشتی شهر ارومیه واقع شده که در سال ۱۳۴۶ تاسیس شد. در این موزه از اشیاء با ارزش قدیمی مربوط به دوران‌های ماقبل تاریخ، نگهداری می‌شود. موزه ارومیه شامل دو بخش باستان شناسی و مردم شناسی است که در سفر به ارومیه می‌توان از آنها بازدید کرد.

دریاچه ارومیه

مشهورترین و اصلی‌ترین جاذبه گردشگری ارومیه، دریاچه نمک است. دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه آب شور جهان و همین‌طور اولین دریاچه آب شور ایران معرفی شده است. گونه‌های جانوری و حیوانی بسیاری در این منطقه وجود دارد. همچنین این دریاچه، زیستگاه پرندگان مهاجر می‌باشد.

دریاچه ارومیه در ارتفاع ۱۲۶۷ متری از سطح دریا قرار گرفته است. متاسفانه این دریاچه نمک خشک شده اما هنوز طبیعت بکر و زیبا خود را حفظ کرده است. این منطقه در مرز بین دو استان آ‌ذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار دارد.

پارک جنگلی شیخ تپه

این پارک جنگلی در جنوب شرقی ارومیه و نزدیک بلوار نبوت قرار دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه، شیخ تپه است که دارای منظره بسیار زیبایی بوده و محیطی بسیار فوق‌العاده برای گذراندن اوقات فراغت می‌باشد.

عمارت چهار برج

عمارت چهار برج نیز یکی از مشهورترین بناهای تاریخی شهر ارومیه است که توسط رضا قلی خان بیگلر ساخته شد. این عمارت دارای ۴ برج بلند می‌باشد که گردشگران بسیاری در سفر به ارومیه از آن بازدید می‌کنند.

برج سه گنبد

قدمت ساخت این برج مربوط به سال 580 قمری است که در جنوب شرقی ارومیه قرار دارد. کتیبه‌هایی که در این برج به خط کوفی نوشته شده، از مهم‌ترین بخش‌های این بنا می‌باشد. براساس روایات‌ نقل شده، جلال الدین خوارزمشاه ( آخرین سلطان خوارزمشاهیان) در این منطقه مدفون شده است.

خانه و سازه‌های تاریخی

خانه‌های تاریخی ارومیه از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر به شمار می‌آیند. قدمت این خانه‌های تاریخی، مربوط به دوران قاجار است. از سازه‌های تاریخی ارومیه می‌توان به خانه اتحادیه، انصاری، یخچال ۹ پله، مدرسه هدایت و خانه دیزج سیاوش اشاره نمود.

قلعه بانک

قلعه بانک، یک بنای چهار طبقه مخروطی شکل است که در صومای برادوست ارومیه قرار دارد. در همین منطقه قلعه دیگری به نام قلعه دِم دِم، در سال ۱۰۱۸ ساخته شده که در سفر به ارومیه می‌توان از آن بازدید کرد.

آبشار سوله دوکل ارومیه

آبشار سوله دوکل در جنوب غربی ارومیه و در روستای زیوه قرار دارد. این آبشار در دامنه کوه‌های سوله دوکل قرار گرفته که متعلق به کشورهای عراق و ترکیه می‌باشد. آبشار سوله دوکل به آبشار دیزج نیز معروف است.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو در 45 کیلومتری غرب ارومیه قرار گرفته که این منطقه ترکیبی از یک دشت سرسبز، طبیعت بکر و دریاچه‌ای پرآب است.

مراکز خرید و بازارهای ارومیه

خرید سوغاتی و گشت و گذار در مراکز خرید از بخش‌های جذاب سفر به ارومیه است. از بازارها و مراکز خرید ارومیه، می‌توان به بازار قدیم، پاساژ پاکو، پاساژ برلن، بازار آهندوست ارومیه، پاساژ تندیس، بازار امیرکبیر، پاساژ برلیان، پاساژ تورک مال، پاساژ میلاد نور و بازار خیابان خیام اشاره کرد.

سوغات ارومیه

سوغاتی‌های شیرین ارومیه شامل نقل، حلوا، لوزانک، سوجوق یا باسلوق، تنور شیرینی سی و بسیاری شیرینی‌های خوشمزه دیگر می‌باشد. از نان‌های سنتی ارومیه می‌توان به نان تنور چره، یخاچره، جزلا چره و تاواچره اشاره نمود.

به دلیل آب و هوای مناسب ارومیه، گیاهان دارویی و معطر بسیاری در این منطقه وجود دارد. عرقیات بیدمشک، بادرنجبویه، بهار نارنج و بسیاری عرقیات دیگر را می‌توان به عنوان سوغاتی در سفر به ارومیه تهیه کرد.

شهر ارومیه یکی از قطب‌های صادرات فرش در ایران به شمار می‌آید. گردشگران بسیاری برای خرید سوغات، قالیچه‌های دست بافت و زیبای این شهر را انتخاب می‌کنند. از دیگر صنایع دستی ارومیه می‌توان به رو دوزی و ظریف کاری اشاره کرد.

غذاهای محلی ارومیه

در سفر به ارومیه نمی‌توان از غذاهای خوشمزه و محلی این شهر گذشت. از غذاهای معروف شهر ارومیه می‌توان به ارومیه خورشت، گیزاتما، آش دوغ، گوزلمه، یتیمچه، آش یرتخلی، سوپ بلغور، باستیخ و شورجه ارومیه اشاره کرد.

بهترین فصل سفر به ارومیه

هتل‌های ارومیه

شهر ارومیه دارای مراکز اقامتی بسیار متنوع و مناسبی است که گردشگران در سفر به ارومیه می‌توانند با توجه به سلیقه و بودجه خود، هتل مناسبی را انتخاب نمایند.

هتل‌های ۵ ستاره ارومیه: هتل آنا ارومیه در رتبه‌بندی کلی مهمانان در سال 1401 به عنوان بهترین هتل 5 ستاره ارومیه انتخاب شد. هتل دنیز (باری) ارومیه نیز از نظر کیفیت غذا در بالاترین رتبه قرار دارد.

هتل‌های 4 ستاره ارومیه: هتل آریا، هتل پارک، هتل ساحل، هتل جهانگردی و هتل دیاکو از هتل‌های ۴ ستاره شهر ارومیه است که از امکانات بسیار مناسبی برخوردار می‌باشند.

هتل‌های 3 ستاره ارومیه: هتل مروارید و هتل کارا ارومیه، از بهترین هتل‌های سه ستاره ارومیه است که کیفیت و قیمت مناسبی دارند.

هتل‌های 2 ستاره ارومیه: هتل ماه کیمیا ارومیه از هتل‌های دو ستاره این شهر است که جزء هتل‌های اکونومی و اقتصادی به شمار می‌آید.

هتل‌های 1 ستاره ارومیه: هتل آپارتمان بهار و هتل ایران پارک ارومیه از هتل‌های مقرون به صرفه و ارزان قیمت این شهر می‌باشند.

سخن پایانی

بهترین فصل سفر به ارومیه براساس شرایط آب و هوایی، پیک سفر و شرکت در رویدادها و مراسمات فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت تا گردشگران با توجه به هدف و سلیقه خود، بهترین زمان سفر به این شهر را انتخاب نمایند.