سفر به خوانسار

راهنما سفر به خوانسار

اگرچه گفته می‌شود بهترین فصل سفر به خوانسار و دیدن زیبایی‌های این شهر و طبیعت اطرافش فصل بهار و در موقع پرآبی است، اما آن‌ها که این را گفته‌اند، خوانسار را در پاییز ندیده‌اند.

شهری که با لاله‌های واژگون و عسلش شناخته می‌شود و کوچه باغ‌هایش در ایران زبان‌زد است، در پاییز دیدنی‌تر از هر زمان دیگری است. تجربه راه رفتن و قدم زدن در کوچه باغ‌های پاییزی خوانسار لذتی به انسان می‌دهد که ترغیبش می‌کند بارها و بارها این تجربه را تکرار کند.

خوانسار کجاست؟

خوانسار یک شهر نقلی با جمعیتی نه‌چندان زیاد است که تنها دو ساعت از اصفهان فاصله دارد. نام “خوانسار” به معنای چشمه‌سار است و همان‌طور که از نامش پیداست، این شهر مملو از چشمه‌های پرآب و طبیعت سبز و تازه است.

در واقع خوانسار یکی از خوش آب‌وهواترین شهرهای ایران است که همه چیزهایی که یک طبیعت‌دوست به آن احتیاج دارد از درختان بلند و سرسبز گرفته تا چشمه‌های خنک و روان،‌ کوه‌های پرابهت و برفی، آفتاب گرم و هوای پاک و کوچه باغ‌های پاییزی و رویایی را یک‌جا در خود جای داده است. گشت‌وگذار و قدم‌زدن در محله‌هایی با کوچه‌باغ‌های کاه‌گلی مانند صفائیه، چشمه آخوند، محله دوراه، محله بالا، مالگاه و پایتخت لذت‌بخش و فراموش‌نشدنی است.

چگونه برویم؟

اگر از تهران راهی سفر هستید باید از یکی از دو مسیر قم- سلفچگان یا ساوه- سلفچگان به سلفچگان برسید. در ادامه باید به طرف دلیجان بروید و بعد از دلیجان هم مسیر مستقیم را ادامه دهید. تقریبا 40 کیلومتر بعد از دلیجان، جاده گلپایگان را در سمت راستتان می‌بینید.

در انتهای این جاده و وقتی به گلپایگان رسیدید، باید میدان قاضی زاهد و سپس میدان ولیعصر (عج) را به چپ بپیچید تا وارد جاده خوانسار شوید. اما اگر از اصفهان قصد سفر به خوانسار را دارید، باید ابتدا وارد جاده نجف‌آباد و تیران شوید و بعد از تیران مسیر را به طرف “فریدن” (داران) ادامه دهید، اما کمی قبل از داران، در شهر کوچک “دامنه” باید وارد جاده خوانسار در سمت راستتان شوید.

همچنین بخوانید: چگونه ارزان سفر کنیم؟

دیدنی‌های خوانسار

پارک جنگلی سرچشمه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی خوانسار  است. در وسط این پارک دیدنی، حوضچه‌های زیادی وجود دارد که آب آن‌ها از چشمه‌های موجود در «کوه سیل» سرازیر می‌شود. چشمه‌های متعدد این پارک شامل «چشمه مرزنگوش»، «چشمه شترخون»، و «چشمه پیر» می‌شود. آرامگاه باباپیر یا شیخ اباعدنان هم در این پارک قرار گرفته و از یادگارهای روزگار صفوی در خوانسار است.

“شیخ عدنان”، عارفی معروف بوده که در قرن ششم هجری می‌زیسته است و اما آنچه دلیل بیشتر گردشگران برای سفر به خوانسار است، دشت لاله‌های واژگون منطقه گلستان‌کوه است. گرچه این لاله‌ها که رنگ آن‌ها سرخ مایل به بنفش است، عمر کوتاهی دارند اما جدای از زیبایی وافرشان، خواص دارویی دارند و برای درمان دردهای رماتیسمی، مفصلی و کبدی بسیار موثر هستند.

خانه تاریخی ابهری‌ها یکی دیگر از دیدنی‌های خوانسار است که توسط “حاج سیدمحمدباقر ابهری” ساخته شده و به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته است. این خانه یادگاری به جای مانده از دوران قاجار است و معماری، نقاشی‌ و گچ‌بری‌هایش به خوبی معرف سبک قاجاریه است. غار دامنه هم جاذبه دیگری است که در جاده خوانسار به اصفهان، در ناحیه‌ای به نام “دامنه” در یک دره قرار گرفته که حدودا ۳۵ متر طول دارد و درون آن خشک است. تپه آریایی‌ها، در روستای رحمت‌آباد در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال‌شرق خوانسار قرار دارد. اگر به خوانسار رفتید بد نیست سری هم به این تپه که قدمتی در حدود 8 هزار سال دارد، بزنید. در گذشته، غارهایی در دل این تپه تاریخی قرار داشته که از زیر تپه به هم متصل می‌شدند و انسان‌ها در آن‌ها زندگی می‌کردند. هنوز هم آثاری از درهای سنگی آن‌ها در این تپه دیده می‌شود. ساختمان‌های خشتی که در چند طبقه بالای غار از دامنه تا قله بنا شده‌اند، شکل خاصی به تپه داده و آن را خاص و منحصربه‌فرد کرده است.

سوغات خوانسار

خوانسار با عسلش معروف است. شهر کوهستانی خوانسار که در دامنه‌های زاگرس واقع شده، یکی از مراکز مهم تولید عسل در ایران است و سالانه بیشتر از 350 تن عسل در آن جا تولید می‌شود. عسل خوانسار اندازه‌ای  معروف هست که تقریبا در تمام ایران یافت شود، اما همه می‌دانیم که بهترین منبع خرید جنس خوب، شهر تولیدکننده آن است. خوانسار به جز عسل، سوغاتی‌های دیگری مثل خشکبار و صنایع دستی هم دارد. گردو، بادام، برگ زردآلو و گز خوانسار هم بسیار معروف هستند که همه آنها را می‌توان از خیابان امام خمینی خرید. از دیگر سوغاتی‌های خوانسار، فرش ساروق است که به صورت ذهنی و با گره‌های ایلیاتی بافته می‌شود و برای خریدنش باید به روستای ویست رفت.

همچنین بخوانید: چگونه هیچهایک کنیم؟

غذای محلی

گرچه غذاهای محلی خوانسار خیلی شناخته شده نیستند و اسمشان ممکن است به گوشمان آشنا نباشد اما طعمی دلچسب دارند. آبگوشت (دوگوله)، اشکنه (اوگوشت تخم)، آش لعابی، دلمه سیرابی (سین شیردون)، کشک لبو و … از غذاهای محلی خوانسارند. برای خوردن آبگوشت می‌توان به نزدیکی پیربابا رفت. در نزدیکی این بقعه، آسیابی است که گندم را به آرد تبدیل می‌کند.

اقامت

اگر قصد اقامت شبانه در خوانسار را داشتید باید بدانید یکی دو هتل در این شهر میزبان شماست. یکی از هتل‌ها درست روبه روی پارک جنگلی سرچشمه قرار گرفته و پنجره‌هایش رو به این پارک زیباست. انتخاب دیگر در خوانسار، در صورتی که دلتان بخواهد در خانه‌ای باصفا اقامت کنید، یک ساختمان قدیمی است که متعلق به یکی از اهالی خوانسار بوده و حالا بازسازی شده و در سال ۱۳۹۰ ساختمان دیگری به آن اضافه شده که کاملاً مدرن است با اتاق‌هایی که در معماری خوانسار از طریق فضای نیمه‌باز به حیاط می‌رسند و قابلیت سرهم شدن را دارند و البته حیاطی که در فصل پاییز می‌توان در زیر درختانش از فضای دلنشین این خانه سنتی لذت برد.