زمستان فرا رسیده و چالش‌های رانندگی در برف و یخ را با خود به همراه آورده است. رانندگی در زمستان و جاده‌های برفی بسیار لذت بخش است، اما می‌تواند به شدت خطرناک باشد، به خصوص اگر آمادگی لازم یا تجربه کافی در زمینه رانندگی در این شرایط را نداشته باشید. با این حال جای نگرانی نیست، و بهتر است اجازه ندهید باریدن برف شما را از لذت بردن از سفرهای زمستانی باز دارد. با برخی برنامه ریزی‌ها، آمادگی‌ها و اقدامات احتیاطی، می‌توانید با خیال راحت و با اطمینان در برف و یخ رانندگی کنید. در این مطلب از توریست ها، نکات و ترفندهایی را در مورد نحوه رانندگی در برف برای آغاز یک سفر ایمن زمستانی به اشتراک می گذاریم.

 توصیه مهم برای رانندگی های ایمن در برف و یخبندان

چگونه ماشین خود را برای رانندگی در زمستان آماده کنیم

برای رانندگی در فصل زمستان و رفتن به سفرهای مختلف و زدن به دل جاده، قبل از اینکه وارد جاده شوید، بهتر است اقدامات لازم برای آماده سازی ماشین خود را انجام دهید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید برای آماده کردن ماشین خود برای رانندگی در زمستان انجام دهید:

لاستیک

رانندگی در برف و جاده یخ‌زده و نکاتی که باید بدانید

اولین مورد مهمی که قبل از شروع سفر زمستانی باید نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، لاستیک‌های ماشین است. بهتر است آن‌ها را با دقت چک کنید، زیرا لاستیک یکی از مهمترین عوامل برای رانندگی ایمن در برف و یخبندان است.

اگر قرار است در فصل زستان، سفرهای خودرویی زیادی داشته باشید، ایمن‌ترین راه این است که از لاستیک‌های زمستانی استفاده کنید. زیرا این نوع لاستیک‌ها کشش بهتر و فاصله توقف کوتاه تری نسبت به لاستیک‌های تمام فصل دارند.

لاستیک‌های زمستانی دارای آج‌های عمیق‌تر و نوع لاستیک نرم‌تر هستند که در دماهای سرد بهتر می‌توانند با سطح برفی و یخ جاده تماس برقرار کنند.

به گفته انجمن خودروی کانادا، عملکرد تایرهای تمام فصول، زمانی که دما به زیر 7 درجه سانتیگراد می‌رسد، کاهش می یابد. زیرا در این شرایط، لاستیک خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد.

همچنین بخوانید: مزایای تنهایی سفر کردن چیست؟ + سفر به تنهایی را امن و بی‌خطر تجربه کنید

باتری

چگونه در برف رانندگی کنیم تا سفر زمستانی ایمنی داشته باشیم

دومین عامل مهم برای داشتن یک سفر ایمن در جاده‌های برفی، این است که پس از برسی لاستیک؛ باتری خودرو را نیز به خوبی بررسی کنید. زیرا هوای سرد می‌تواند بر عملکرد باتری خودرو شما تأثیر بگذارد و طول عمر آن را کاهش دهد.

همینطور باید قبل از زمستان باتری خود را تست کنید و در صورت لزوم آن را تعویض کنید. همچنین باید کابل‌های جامپر را در خودروی خود نگه دارید تا در صورت از بین رفتن باتری یا نیاز به کمک به شخص دیگری، بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.

برسی مایعات موتور

اصول رانندگی در زمستان

از دیگر عوامل مهم، برسی مایعات مهم خودرو است. شما باید قبل از شرع سفر، مایعات ماشین خود را بررسی و شارژ کنید، مانند روغن موتور، مایع خنک کننده، مایع شیشه شوی و روغن ترمز.

همچنین، برای جلوگیری از یخ زدن شیشه‌شور روی شیشه جلو، باید از مایع شستشوی دارای خاصیت ضد یخ استفاده کنید. در صورت امکام بهتر است، یک بطری اضافی مایع شستشو را در صندوق عقب خود نگه دارید.

برسی عملکرد صحیح چراغ

چند ترفند مهم رانندگی در هوای برفی

فکر به این که در دل جاده برفی و لذت بردن از سفر، به هنگام تاریک شدن هوا، متوجه شوید چراغ‌های ماشینتان به درستی کار نمی‌کنند بسیار آزاردهنده است و در این شرایط عواقب جبران ناپذیری به همراه دارد.

پس بهتر است قبل از شروع سفر، چراغ‌ خودرو را بررسی کنید. باید مطمئن شوید که همه چراغ‌ها به درستی کار می‌کنند، از جمله چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب، چراغ‌های ترمز، چراغ‌های راهنما و چراغ‌های مه شکن. همچنین باید آن‌ها را به طور مرتب تمیز کنید تا وجود هرگونه برف یا آلودگی که نور آن‌ها را کاهش می‌دهد را پاک کنید.

برسی برف پاک کن

نکات رانندگی در جاده های برفی و یخ زده

برف پاک کن های خودرو، از دیگر عوامل خیلی مهم در هنگام سفرهای زمستانی هستند که باید به درستی بررسی شوند. اگر تیغه‌های برف پاک کن فرسوده یا آسیب دیده‌اند، بلافاصله آن‌ها را تعویض کنید.

همچنین، در صورا امکان باید از تیغه‌هایی استفاده کنید که برای زمستان طراحی شده‌اند، زیرا به خاطر مقاوت خاص خود در برابر تجمع یخ، می‌توانند برف را به طور موثرتری پاک کنند.

برسی ترمز

راهنمای جامع رانندگی در برف و یخبندان

همچنین باید ترمزهای خودرو را چک کنید. شما باید قبل از شروع فصل زمستان، ترمزهای ماشینتان را بررسی و سرویس کنید، زیرا برای توقف ایمن در جاده‌های لغزنده، داشتن لنت و دیسک ترمز سالم بسیار مهم است. همچنین باید با سیستم ترمز خودروی خود آشنا شوید که آیا ترمز ضد قفل (ABS) دارد یا خیر.

بخاری

نکات ایمنی رانندگی در برف و یخبندان زمستان

یکی از موارد بسیار با اهمیت در هنگام سفرهای جاده ای بخاری ماشین است. فکرش را بکنید که در زمستان، زمان ‌هایی که به خاطر بارش برف جاده مسدود شده و مجبور هستید، چند ساعت را در ماشین منتظر بمانید، وجود بخاری سالم چقدر اهمیت دارد.

در این صورت قبل از هر چیزی، بخاری ماشین را چک کنید. باید مطمئن شوید که بخاری به درستی کار می‌کند، زیرا می‌تواند شما را در داخل خودرو گرم و راحت نگه دارند و از مه‌گرفتگی شیشه‌ها جلوگیری کنند.

چگونه دید و کشش خود را در جاده های برفی بهبود بخشید

هنگامی که ماشین شما برای رانندگی در زمستان آماده شد، باید اقداماتی را نیز برای بهبود دید به اطراف و کشش خودرو در جاده‌های برفی انجام دهید. در اینجا چند نکته در مورد نحوه انجام آن وجود دارد:

بهتر است بدانید که قبل از شروع رانندگی، باید تمام برف و یخ را از ماشین خود از جمله روی کاپوت، سقف، پنجره‌ها و چراغ‌ها پاک کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند در جاده بهتر ببینید و از سر خوردن برف روی شیشه جلو در حین رانندگی جلوگیری کنید.

از دیگر موارد مهم برای بهبود رعایت ایمنی و این که در شرایط برفی توسط دیگر ماشین‌ها دیده شوید، این است که حتی در روز هم چراغ‌های ماشین را روشن کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که هنگام رانندگی در برف سنگین یا مه باید از نور پایین، یا چراغ‌های مه شکن استفاده کنید، زیرا نور بالا می‌تواند از برف منعکس شده و دید شما را کاهش دهد.

رانندگی در جاده‌های برفی، نیازمند رعایت و تنظیم سرعت مناسب، با توجه به شرایط حاکم بر جاده است، زیرا رانندگی خیلی سریع می‌تواند باعث شود کنترل ماشین خود را از دست بدهید یا روی سطوح لغزنده، تعادل خودرو را از دست بدهدید.

اما، رانندگی بسیار آهسته نیز می‌تواند خطرناک باشد، زیرا ممکن است برای سایر رانندگان خطر آفرین باشید. همینطور ممکن است سرعت پایین مانع از بالا رفتن از تپه ها یا عبور از موانع شود.

بهترین راه برای رانندگی در برف و یخ، رانندگی با سرعت متوسط و ثابت است که به شما امکان می‌دهد با خیال راحت توقف کنید و به هر موقعیتی واکنش نشان دهید. بهتر است پدال گاز را به طور یکنواخت فشار دهید.

هنگام رانندگی در برف و یخ، همیشه باید فضای بیشتری بین ماشین خود و ماشین جلویی بگذارید. این کار می‌تواند به شما زمان بیشتری برای ترمز گرفتن و جلوگیری از برخورد بدهد.

هنگام رانندگی در برف و یخ، از انجام هر گونه حرکات ناگهانی یا تند، مانند ترمزگیری، شتاب گیری، فرمان یا تغییر مسیر اجتناب کنید. این کارهای می‌توانند باعث لغزش خودرو یا از دست دادن کشش شوند.

همیشه باید به آرامی ترمز کنید، به آرامی شتاب بگیرید، به طور پیوسته هدایت کنید و با احتیاط مسیر را تغییر دهید. همچنین باید مسیر خود را از قبل برنامه ریزی کنید و هرگونه پیچ، توقف یا مانع را پیش بینی کنید.

چگونه یکنواخت و ایمن ترمز، هدایت و شتاب گیری کنیم

ترمز، فرمان و شتاب گیری، از مهارت‌های اساسی رانندگی هستند، اما در برف و یخ می‌توانند مشکل ساز باشند. شما باید بدانید که چگونه از آن‌ها به درستی و موثر استفاده کنید تا کنترل ماشین خود را حفظ کنید و از تصادف جلوگیری کنید.

در اینجا چند نکته در مورد نحوه ترمزگیری، هدایت و شتاب گیری روان و ایمن در شرایط زمستانی آورده شده است:

ترمز گرفتن

ترمز گرفتن در جاده های برفی یکی از کارهایی است که باید با حوصله و آرامش انجام شود. همیشه باید به آرامی و به تدریج ترمز کنید و فشار ثابتی روی پدال ترمز اعمال کنید.

در این بین بهتر است نسبت به این که ترمز خودروی شما ABS است یا ساده؛ اطمینان داشته باشید. زیرا ترمز گیری این دو نوع با یکدیگر متفاوت و نیاز به مهارت‌های مختلفی دارد.

نحوه هدایت

برای این که هدایت خودر در برف از دستتان خارج نشود،  همیشه باید به آرامی و پیوسته هدایت کنید و از هرگونه چرخش ناگهانی یا تند خودداری کنید.

شما همچنین باید به جلو نگاه کنید و در مسیر خودتان حرکت کنید، اگر ماشین شما شروع به لیز خوردن یا سر خوردن کرد، نباید وحشت کنید یا بیش از حد آن را اصلاح کنید. در عوض، باید پدال گاز یا ترمز را بردارید و تا زمانی که دوباره کنترل را به دست آورید.

سخن آخر

رانندگی در برف و یخ می‌تواند چالش‌برانگیز و خطرناک باشد، اما اگر بدانید چگونه با خیال راحت و با اطمینان این کار را انجام دهید، می‌تواند سرگرم‌کننده و مفید باشد. با پیروی از این نکات و ترفندها در مورد نحوه رانندگی در برف برای سفر ایمن زمستانی، می توانید از ماجراجویی های زمستانی خود لذت ببرید بدون اینکه امنیت یا راحتی خود را به خطر بیندازید.