چمن متحرک تکاب

چمن متحرک یا چملی گول یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سر به مهر به شمار می رود.

«چملی گول» در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

این چمن به صورت جزیره ای متحرک با مساحت بیش از 100 مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می کند و همین امر موجب منحصر به فرد شدن این جاذبه طبیعی شده است.

کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است در میان دره ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.

چمن متحرک تکاب در تمام فصول سال سبزی خود را از دست نمی دهد

چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی دهد.

 

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده ای را ایجاد می کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود.عمق این برکه زیاد بوده و ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد.

از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

برای رفتن به این چمن دو راه وجود دارد، راه اول از جاده تکاب به بدرلو است که بعد از روستای یلقون آغاج و راه دوم از سمت تخت سلیمان، از جاده همپا به بدرلو است و از نرسیده به روستای قوشه بلاغ، به راه میانبر قوشه بلاغ به بدرلو وارد شده و بعد از طی چند کیلومتر به روستای «ویر» می رسد و چمن در این روستا قرار دارد.

چمن متحرک تکاب1

این اثر بی نظیر جاده دسترسی مناسب ندارد

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص این اثر منحصر به فرد گفت: چمن متحرک تکاب که به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی است که متاسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

امیر مطلوبی نبود جاده دسترسی مناسب، امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور گردشگران داخلی و خارجی و عدم تبلیغات و معرفی این اثر را یکی از دلایل ناشناخته ماندن آن دانست و افزود: علاوه بر این اثر جاذبه طبیعی شهرستان تکاب آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی دارد که متاسفانه تحت الشعاع اثر جهانی تخت سلیمان در این شهرستان واقع شده اند.

وی افزود: علاوه بر اثر بی نظیر تخت سلیمان این اثر آثار و جاذبه های شگفت انگیز از جمله قلعه اربابان، مسجد جامع تکاب، چمن متحرک و… دارد که به درستی برای توسعه صنعت گردشگری و جذب توریست در داخل کشور معرفی نشده اند که بازتاب جهانی نیز داشته باشند.

 

مطلوبی در خصوص ثبت این اثر منحصر به فرد گفت: در کنار کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی و جاده دسترسی بسیار نامناسب سالانه حدود پنج هزار گردشگر داخلی و 200 گردشگر خارجی از این اثر بازدید می کنند اما این اثر هنوز ثبت ملی نشده است.

وی اضافه کرد: به دلیل تاریخی نبودن این اثر اقدامی برای ثبت از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان صورت نگرفته اما سالهای گذشته حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اقدام به ثبت آن حتی در سطح جهانی کرد ولی این اقدام ناتمام رها شده است.

عوامل طبیعی موجب حرکت این چمن در دل برکه می شود

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در خصوص علت حرکت این چمن گفت: از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعات دقیقی در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

 

وی یادآور شد: اگر چمن در صورت حرکت به سواحل نزدیک شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حرکت کرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیک شود یا مجبور به شنا کردن می شوید.

 

وی به سایر ویژگی های این اثر اشاره کرد و افزود: عمق این برکه زیاد بوده و براساس سنجش اولیه 8 تا 15 متر تخمین زده شده و وجود مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی پدید می آورد.

مطلوبی افزود: این جاذبه طبیعی هرساله با آغاز فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تکاب، شهرهای جنوبی آذربایجان غربی و شهرستان های استانهای زنجان، کردستان و آذربایجان شرقی است.

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: بر اساس بررسی های به دست آمده این منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حرکت می کند.