تعریف اقامتگاه بوم‌گردی

همه ما حداقل یک یا چند مرتبه در طول سال روزهایی را برای رفتن به سفر و بیرون کردن خستگی روزمرگی‌های زندگی از تن، انتخاب می‌کنیم. البته به غیر از لذت‌هایی که سفر کردن دارد ممکن است چالش‌هایی نیز داشته باشد. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای یک سفر خوب و به‌یادماندنی، انتخاب اقامتگاه مناسب است. گزینه‌های متعددی برای انتخاب به عنوان اقامتگاه وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از انواع این گزینه‌ها هستند که چند سالی است نام آن‌ها بر سر زبان‌ها افتاده و افراد زیادی این اقامتگاه‌ها را برای اقامت در طول سفر خود انتخاب می‌کنند. اما اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز باید از ویژگی‌هایی برخوردار باشند که سفری خاطره‌انگیز و چشم‌نواز را رقم بزنند.

اقامتگاه بوم‌گردی چیست؟

اگر بخواهیم تعریق دقیق از اقامتگاه بوم گردی ارائه کنیم می‌توان گفت که این اقامتگاه‌ها در واقع همان خانه‌های مردم بومی در هر منطقه هستند که برای اقامت در اختیار مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند. این خانه‌ها معمولا حال و هوای سنتی دارند و نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم مردم همان منطقه هستند. با توجه به اینکه در این اقامتگاه‌ها معمولا یک اتاق شخصی در اختیار مسافران قرار گرفته و باقی بخش‌های خانه با سایر مسافران مشترک هستند، فضای دوستانه‌ای بین افراد شکل می‌گیرد و تجربه متفاوتی از سفر را برای آن‌ها رقم می‌زند. اما نکاتی در انتخاب اقامتگاه بوم‌گردی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان سفری بیادماندنی و خاطره‌انگیز را تجربه کرد.

نکات مهم در انتخاب اقامتگاه بوم‌گردی

اگر قصد سفر به یکی از مناطق کشور را دارید و تصمیم گرفته‌اید چند روزی را در یک اقامتگاه بوم‌گردی بگذرانید، برای انتخاب اقامتگاه مناسب نکاتی که در ادامه به آن می‌پردازیم را در نظر بگیرید.

بررسی موقعیت مکانی اقامتگاه

قبل از اقدام به رزرو یک اقامتگاه بوم‌گردی، موقعیت مکانی آن را به صورت دقیق بررسی کنید. به دسترسی اقامتگاه به مکان‌های مختلف از جمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری به صورت پیاده یا از طریق اتومبیل دقت کنید. برای این کار می‌توانید موقعیت مکانی اقامتگاه را به صورت دقیق بر روی نقشه‌های آنلاین بررسی کنید و در صورتی که از نظر موقعیت و دسترسی به مکان‌های مختلف مناسب بود، نسبت به نهایی کردن رزرو خود اقدام کنید.

وضعیت ارتباطی اقامتگاه را بررسی کنید

یکی دیگر از نکاتی که در زمان اقدام به رزرو اقامتگاه بوم‌گردی باید به آن توجه داشت، وضعیت ارتباطی منطقه است. وضعیت پوشش و آنتن‌دهی موبایل در اقامتگاه را بررسی کنید که آیا امکان برقراری تماس در شرایط اضطراری وجود دارد. همچنین می‌توانید در صورت نیاز به اینترنت در مدت اقامت خود، وضعیت پوشش‌دهی اینترنت و میزان دسترسی به آن را نیز مورد بررسی قرار دهید.

مهم‌ترین نکات در انتخاب بوم‌گردی مناسب

بررسی دسترسی به وسایل آشپزخانه

معمولا درصد زیادی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی وعده صبحانه را به صورت رایگان به مسافران ارائه می‌کنند. اما وعده نهار و شام معمولا بر عهده مسافران است. به همین دلیل پیش از اقدام به رزرو اقامتگاه مورد نظر خود، به خصوص اقامتگاه‌هایی که در مناطق روستایی قرار دارند، بررسی کنید که امکان استفاده از آشپزخانه و دسترسی به وسایل لازم برای پخت و پز وجود داشته باشد.

بررسی بخش نظرات کاربران

با توجه به اینکه امروزه درصد قابل توجهی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی از طریق اینترنت و سایت‌های ارائه خدمات اقامتی رزرو می‌شوند، مطالعه بخش نظرات و انتقادات می‌تواند یک دید کلی نسبت به وضعیت کلی اقامتگاه، نوع برخورد و پذیرایی کارکنان، نقاط قوت و ضعف اقامتگاه به شما بدهد. با بررسی کلیت نظرات ثبت شده در مورد اقامتگاه می‌توان تا حد زیادی به وضعیت آن پی برده و سپس نسبت به رزرو اقدام کرد.

بررسی خدمات عمومی اقامتگاه

یک سری خدمات عمومی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد که ارائه آن‌ها از طرف مسئولین اقامتگاه اهمیت زیادی دارد و ممکن است عدم وجود آن‌ها باعث بروز مشکلاتی در زمان اقامت شود. خدماتی مانند پارکینگ، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مناسب، یخچال، تلویزیون و غیره از جمله خدماتی هستند که باید قبل از اقدام به رزرو اقامتگاه مورد بررسی قرار بگیرند.

بررسی قوانین اقامتگاه

یکی از مواردی که می‌تواند در رقم خوردن یک سفر خاطره‌انگیز نقش مهمی ایفا کند، قوانین اقامتگاه بوم‌گردی است. برخی از اقامتگاه‌ها قوانین خاصی را برای حضور مسافران و گردشگران و استفاده از خدمات خود در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال ورود حیوانات خانگی به برخی اقامتگاه‌ها ممنوع بوده یا مسافران امکان استعمال دخانیات را ندارند. ممکن است برخی اقامتگاه‌ها گروه‌های مجردی را پذیرش نکرده و حتی اجازه برگزاری دورهمی و مهمانی را به مسافران خود ندهند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین کارها پیش از رزرو اقامتگاه بررسی قوانین مربوط به آن است.

بررسی اندازه اتاق اقامتگاه

همانطور که گفته شد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی معمولا همان خانه‌های مردم بومی یک منطقه هستند که اتاق‌های آن به مسافران و گردشگران اجاره داده می‌شود. به این شکل که یک اتاق در اختیار مسافران قرار گرفته و سایر فضاها با بقیه مسافران مشترک است. به همین دلیل بررسی اندازه و ابعاد اتاق‌ها یکی از نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. توصیه می‌شود پیش از اقدام به رزرو اقامتگاه، اتاقی که قرار است در آن اقامت داشته باشید را از نظر اندازه بررسی کنید که آیا فضای کافی برای اقامت شما و همراهان خواهد داشت. با این کار می‌توانید اتاقی را برای رزرو انتخاب کنید که ظرفیت کافی برای اقامت راحت شما داشته باشد.

روش رزرو اقامتگاه بوم‌گردی مناسب

چطور یک اقامتگاه بوم‌گردی مناسب پیدا کنیم؟

در سال‌های اخیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی با توجه به ویژگی‌های خاص خود از قبیل فضای سنتی و صمیمی و دوستانه، بافت محلی و قدیمی، ارزان بودن، دوستدار محیط زیست بودن و غیره، بسیار مورد توجه مسافران و گردشگران به منظور اقامت در طول سفر قرار گرفته‌اند. رشد و توسعه این اقامتگاه‌ها در نقاط مختلف باعث شده است که انتخاب اقامتگاه مناسب برای سفر به یک چالش مهم تبدیل شود. با توجه به این موضوع که امروزه رزرو این اقامتگاه‌ها از طریق اینترنت و سایت‌های ارائه دهنده خدمات اقامتی به سادگی انجام می‌شود، می‌توان با مراجعه به سایت جاباما و بررسی مشخصات کامل هر یک از اقامتگاه‌ها، مناسب‌ترین بوم‌گردی را برای سفری چشم‌نواز و خاطره‌انگیز انتخاب کرد.