قلعه فلک الافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: این استان حدود ۷۶۰0 اثر تاریخی دارد که در نظر داریم برای نمایش این آثار یک موزه دایر کنیم.

عبدالرضا مهاجری‎نژاد در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، اظهارکرد: میراث فرهنگی یک بحث بسیار فراگیر در حوزه‎های مختلف است. باید یک چارچوب کلی و اساسی در بحث میراث فرهنگی و گردشگری در استان به وجود بیاید.

وی تصریح‌کرد: متأسفانه در هشت سال گذشته خسارات زیادی به ساختار مرمتی بناهای تاریخی لرستان وارد شده است. در مورد قلعه فلک‎الافلاک اتفاق فاحشی رخ نداده و طرح‎های ما فقط بر اساس نظر مشاور بوده است.

مهاجری‎نژاد خاطرنشان کرد: کارهای حفاظتی و مرمتی همیشه در چارچوب کارهای گروهی است، بنابراین باید در اجرای کارهای مرمتی نظارت کامل را داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: تعداد ناظر برای جلوگیری از اتمام منفذهای خطا به سه نفر افزایش یافته است.

وی تصریح‌کرد: بحث اصلی ما نوع کاربری قلعه فلک‎الافلاک است که به عنوان موزه نمی‎توان از آن استفاده کرد، چون 7600 شی تاریخی لرستان را نمی‎توان در یک مکان محدود حبس کرد.

مهاجری‎نژاد افزود: قلعه فلک‎الافلاک به‎عنوان یک بنای تاریخی می‎تواند هویت و تاریخچه اصلی شهر خرم‎آباد و استان لرستان را معرفی و بازگو کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان در ادامه سخنانش گفت: باغ موزه فلاحت خرم‎آباد یکی از بزرگترین آثار تاریخی لرستان و ایران است اما متاسفانه به علت ساخت و سازهای انجام شده درختان آن در حال قطع شدن است.

وی همچنین تأکید کرد: متاسفانه هماهنگی زیادی بین دستگاه‎های اجرایی و مدیریتی استان وجود ندارد که لازم است در این خصوص برای پیشبرد اهداف استان هماهنگی‎های بیشتر و بهتری انجام پذیرد.

مهاجری‎نژاد اظهارکرد: آبشار افرینه پلدختر یکی از میراث فرهنگی و گردشگری استان محسوب می‎شود که متاسفانه به علت دفع نامناسب فاضلاب، زباله‎ها و آلودگی‎ها چهره زشتی به خود گرفته است.