طبیعت گردی شاید مهم ترین اتفاق زندگی ما انسان‌ها باشد که با استفاده از این موقعیت می‌توانیم از زندگی روزمره و شلوغ شهری و خستگی ساعت‌ها کار هفتگی و مشکلات را کنار بزنیم و برای چند ساعت هم شده خودمان را به آرامش دعوت کنیم.

زمانی که به جنگل یا کوهستان می‌روید به خاطر قرار گرفتن در یک وضعیت کاملا طبیعی که با یک نوع نظم خاص، خودش را با تصویری از درخت، خاک، سنگ و آب به شما نشان می‌دهد، می‌توانید با خود واقعی‌تان روبه شوید.

این رو به رو شدن با درون خود، به دلیل تاثیر محیطی کاملا طبیعی است که با ذهنمان هماهنگ شده و در نهایت تبدیل به تجربه اصیلی از زندگی می‌شود که کاملا با روزمرگی زندگی شهری در تضاد است.

اما طبیعت گردی به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن، به راحتی می‌تواند به یک تجربه تلخ تبدیل شود که حتی اگر عواقبی به دنبال نداشته باشد، باعث بروز ترس‌های مختلف و حتی شوک‌های عصبی نیز می‌شود.

بسته به نوع سفری که قرار است بروید لازم است تا نکات مهم ایمنی را در طبیعت رعایت کنید. نکاتی که هم قبل از رفتن به کوه و جنگل و هم زمانی که در حال پیاده روی یا در کمپ هستید به شما کمک می‌کنند.

توریستها با برسی عوامل مختلف برای حفظ اصولی ایمنی و بقا در طبیعت، قرار است برای آن دسته از همراهانی که قصد دارند در مورد بودن در شرایط طبیعی تجربه کسب کنند، بهترین روش‌های حفظ ایمنی در طبیعت را به شما معرفی کند.

نکات طبیعت گردی

تنهایی به طبیعت گردی نروید

یکی از مهم‌ترین نکات مهم برای طبیعت گردی این است که تا جای ممکن سعی کنید تنهایی به دل جنگل یا کوهستان نروید. در صورتی که تجربه تنهایی در طبیعت بودن را قبلا کسب کرده‌اید، این موضوع می‌تواند تا حدودی از جان شما در برابر خطرات احتمالی محافظت کند. اما این را هم بدانید که در دل طبیعت بودن اصلا کار راحتی نیست.

قبل از تنهایی رفتن به دل کوه و جنگل و مکان‌های طبیعی و حیاط وحش بهتر است نکات مهمی ایمنی را رعایت کنید و اولین قدم را با اطلاع دادن به یک فرد نزدیک بردارید، و بی خبر به جایی نروید. این فرد می‌تواند یک عضو خانواده، دوست یا یک هم‌باشگاهی کوهنورد یا حتی پذیرش هتل باشد تا در صورت نیاز به شما کمک کند.

چرا نباید بدون اطلاع به دل کوه و جنگل بروید؟ بهتر است بدانید که اتفاقات طبیعی، غیر قابل پیش بینی هستند و افراد با تجربه این نکته را به خوبی میدانند. ممکن است آب هوای بدی که هواشناسی آن را پیش بینی نکرده شما را با یک سیل یا طوفان غافلگیر کند، و همیشه این احتمال وجود دارد که آسیبی را متحمل شوید که مسیر بازگشت را برایتان غیر قابل بازگشت می‌کند.

یکی از بزرگترین خطرات این است که ممکن است گم شوید و این اتفاق، برای افرادی می‌افتد که ممکن است به شهرهای اطراف یا مکان‌های طبیعی ناشناس میروند و در صورتی هم که تجربه شناخت نشانه‌های طبیعی را نداشته باشید، احتمال گم شدن شما بالا می‌رود و فکرش را هم بکنید که این زمان گوشی همراهتان نیز آنتن نداشته باشد.

برسی تاریخی افراد محلی و کوهنوردان حرفه‌ای نشان داده که برای با تجربه‌ترین فرد نیز آسیب‌های زیادی در کمین نشسته‌اند و یک لغزش کوتاه می‌تواند هر کسی را زمین گیر کند. به هر حال راه‌های زیادی برای یاد گرفتن برای گذراندن اوقات تنهایی در طبیعت وجود دارد، اما نیازمند کسب تجربه‌های زیادی میشوند.

برای جلوگیری از هر گونه اتفاق غیر قابل پیش بینی، بهتر است که به کوهنوردی‌های گروهی فکر کنید. به این بیاندشید که همراهی با یک جمع دوستانه برای کمپ کردن در دل جنگل‌های سرسبز ایران چقدر میتواند لذتبخش باشد. نه تنها ایمنی شما تضمین می‌شود بلکه باعث میشود تجربه‌هایی کسب کنید که می‌توانند پایه‌های یاد گیری اصول برای تنهایی به دل طبیعت رفتن نیز باشند.

خطراتی که ممکن است با آن‌ها رو به رو شوید

  • دیدن حیوانات درنده
  • گزیدگی حشرات و خزندگان
  • آسیب های فیزیکی مثل در رفتن مچ پا
  • گم شدن و آنتن ندادن گوشی همراه
  • گیر افتادن در جایی که نه راه رفتن دارید نه برگشتن
  • تمام شدن آب

داشتن وسایل ضروری و استفاده مناسب

قبل از رفتن به طبیعت تجهیزات خود را برسی کنید و تا جای ممکن وسایل ضروری مورد نیاز را به همراه داشته باشید. یکی دیگر از نکات مهم طبیعت گردی بسته بندی وسایل مورد نیاز و تقسیم وزن آن‌ها در داخل کوله است. با راه رفتن در یک مسیر کوهستانی یا هنگام جنگل نوردی، به خاطر نوع متفاوت زمین، انرژی بیشتری مصرف می‌کنید.

داشتن لوازم کوهنوردی ضروری و با کیفیت، به همراه بسته بندی حرفه‌ای، و قرار گیری لوازم داخل کوله بر اساس چینش خاص و بر اساس نوع وسایلی که به همراه دارید، می‌توانند بخشی از مشلات احتمالی در کوهستان را حل کنند. فراموش نکنید که قرار است به جایی بروید که تا جای امکان، باید برای هر چیزی آماده باشید.

کافی نیست که فقط به داشتن وسایل با کیفیت فکر کنید. مهم‌ترین چیزی که باید بدانید استفاده صحیح و اصولی از لوازم ایمنی و ضروری کوهنوردی است. بهتر است برای جایی که قرار است بروید برنامه ریزی داشته باشید، زیرا پوشیدن بهترین کفش هم بی فایده است، اگر ندانید قرار است بر روی چه نوع زمینی قدم برمی‌دارید.

اولین وسیله ایمنی برای یک تجربه‌ی ناب در  طبیعت این است که به خرید یک جفت کفش خوب و حرفه‌ای فکر کنید و قبل از رفتن به کوهنوردی کفش جدیدی که خریدید را امتحان کنید و از درست بودن آن اطمینان پیدا کنید. اگر قرار است که یک پیاده روی طولانی داشته باشید، بهترین همراه شما کفشی است که هم کیفیت خوبی دارد و هم ایمنی راه رفتن‌تان را تضمین می‌کند.

با توجه به نوع سفر و مسیری که قرار است از آن بگذرید، وسایل را انتخاب کرده و به حمل آن ها با توجه به شرایط حاکم بر کوه و جنگل فکر کنید. عوامل مهمی مانند: ویژگی‌های خاص مسیر، آب و هوا و برسی هر شرایط در فصل‌های مختلف را در نظر بگیرید. سعی کنید از وسایلی با مارک معتبر و تست شده استفاده کنید.

یکی دیگر از موضوات اساسی ایمنی در طبیعت این است که برای مقدار تجهیزاتی که با خود حمل می‌کنید برنامه ریزی داشته باشید. داشتن یک کوله سنگین اصلا ایده خوبی نیست. تعادل شما را به هم می‌زند و با توجه به شرایط مسیر ممکن است عبور از بعضی راه‌های باریک و رفتن از روی پل‌های چوبی را برای شما چالش برانگیز می‌کند.

قبل از رفتن به طبیعت آب و هوا را برسی کنید

عامل تعیین کننده‌ی یک فعالیت موفق و رضایت بخش در طبیعت، این است که شرایط آب هوای منطقه موردن نظر خود را از قبل بررسی کنید. برای هیچکس خوشاند نیست که با باران شدید و طولانی، مه غلیظ، رعد برق در ارتفاع، کولاک، دید کم، سرمای شدید، گرمای سوزان و بادها گرم روبه رو شود.

قبل از رفتن به کوهستان بهتر است که با جمع آوری اطلاعات مورد نیاز در مورد آب و هوای آن منطقه و، ویژگی‌های خاصی که بر آن حاکم است، از بروز هرگونه شرایط سخت و ناراحت کننده جلوگیری کنید. داشتن برنامه ریزی یک گزینه پشتیبانی است، زیرا میتواند قبل از سخت شدن شرایط، گروه را از خطر دور کند.

در برابر آفتاب سوزان از خود محافظت کنید

در یک روز آفتابی وقتی در کوهستان هستید بیش از حد در معرض خطر ناشی از اشعه ماورا بنفش قرار دارید. برای در امان ماندن در برابر آفتاب سوختگی و محافظت از پوست لازم است قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب سوختگی هستند را بپوشانید تا از برخورد نور مستقیم طولانی مدت به آنها جلوگیری کنید.

در حالی که همیشه باید از کلاه روی سر خود استفاده کنید، این نکته را بدانید که بهتر است برای محافظت از صورت، بینی و گردن خود، از کرم‌های ضد آفتاب معبر استفاده کنید یا با استفاده از اسکارف یا هرچیزی شبیه به آن این مناطق از بدن را بپوشانید. فراموش نکنید که کوه‌ها به خورشید نزدیک تر هستند و در صورت عدم رعایت موارد گفته شده دچار آسیب های پوستی می‌شوید.

عملکرد بازتاب و انتشار پرت‌های فرابنفش در روزهای برفی یا مه بر روی چشم خطرناک است نباید از آن غافل شوید. اگر به این مسئله توجه نکنید، ممکن است زمانی آگاه شوید که دیگر دیر است و دچار برف کوری شده‌اید. این نوع کوری اگرچه موقت و بدون عواقب است، اما لذت در طبیعت بودن را به غذاب و شکنجه تبدیل می‌کند.

قدم های کوچکتر بردارید و استراحت را فراموش نکنید

جلوگیری از خستگی دور از انتظار یکی از موارد مهمی است که هنگام کوهنوردی یا جنگل نوردی های طولانی باید به ان توجه ویژه‌ای داشته باشید. همانطور که در قبل گفته شد، پیاده روی در مسیرهای کوهستانی به انرژی بدنی بیشتری نیاز دارد و حتی بالا رفتن از شیب ملایم نیز عضلات شما را درگیر کرده و فشار لازم را وارد می‌کند.

بدن خود را بشناسید و با استفاده از شرایط لازم و توجه به تمام مسائل، با سرعتی که راحت هستید راه بروید. یک راه حل آزموده شده این است که با سرعت مناسب قدم بردارید و از تند رفتن بی رویه پرهیز کنید. انجام این کار به شما کمک می‌کند که تا از فشار بیش از حد به ماهیچه‌ها جلوگیری کنید و با انرژی بیشتر در زمان کوتاه تری به جلو بروید.

هنگام پیاده روی در طبیعت یکی از مهم ترین نکات ایمنی این است که با توجه به انرژی بدن خود حرکت کنید و هر جایی که خسته شدید سرعت خود را کاهش دهید یا استراحتی کوتاه داشته باشید. برای تجربه یک پیاده روی اصولی و بدون آسیب، راه رفتن سبک و دقیق و انعطاف پذیر، شما را قادر میسازد مسافت بیشتری را در کمترین زمان طی کنید.

آمادگی ذهنی داشته باشید

یکی دیگر از نکات مهم ایمنی در طبیعت گردی داشتن یک نگرش ذهنی مثبت و یک ذهن آماده است. برای پیاده روی در مسیر‌های کوهستانی سختی‌های زیادی قرار است به شما فشار‌های ذهنی وارد کنند، پس در نتیجه چه تنها باشید یا همراه افرادی دیگر، چیزی از سختی‌های راه رفتن را کم نمی‌کند و در صورت نداشتن آمادگی ذهنی، شما را به خستگی زود هنگام دچار می‌کند.

برای تنهایی رفتن به دل طبیععت وحشی و حتی شب را در چادر گذراندن هیچ محدودیتی وجود ندارد، اما تنها عیب آن می‌تواند تنهایی باشد و در صورت غلبه بر شما، مسیرها طولانی و پیاده روی خسته کننده می‌شود. اما فراموش نکنید که کوهنوردی تنهایی با تنها در خانه ماندن متفاوت است، اما داشتن نگرش مثبت قرار است کلی تجربه هیجان انگیز برای شما به همراه داشته باشد.

پباده روی با یک گروه یا به همراه جمعی از افراد می‌تواند کاملا به شما انگیزه بدهد و اگر تسلیم شوید، آنها می‌توانند به شما انرژی لازم را برای ادامه دادن حرکت بدهند. اما تنهایی فرق دارد و کوهنوردان زیادی را مجبور به تسلیم کرده است زیرا این افراد یک مانع روانی از محدودیت‌ها را برای خود ایجاد می‌کنند.

سخن پایانی

با رعایت نکات مهم طبیعت گردی برای خفظ ایمنی لازم در شرایط مختلف، و با توجه به نوع سفر و مدت زمان حظور در مناطق کوهستانی و جنگلی، می‌توانید به راحتی از محیط زیبا و تجربه‌های طبیعی، لذت کافی ببرید. اما در صورت عدم رعایت یک سری نکات در شرایط خاص، ممکن است که تجربه لذت را به ناراحتی تبدیل کنید.

همانطور که مشاهده کردید، ما برای شما از چند نوع بهترین راه‌های پیش گیری از خطر در شرایط تنهایی یا به همراه گروه در طبیعت بودن را توضیح دادیم و با برسی نحوه انتخاب وسایل و چینش اصولی آنها برای شما همراهان گرامی در نظر داشتیم تا قدمی در جهت آگاهی رسانی مناسب در خصوص شرایط طبیعی برداریم. ممنون از این که ما رو همراهی می‌کنید.

نویسنده: پوریا زنگیشه