تاخیر در پرواز، بخش جدایی ناپذیر بیشتر پروازها بوده که ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. شرایط جوی نامناسب، نقص فنی، مشکلات امنیتی در فرودگاه و موارد متعدد و نادر دیگر ممکن است باعث تاخیر پروازها شوند که گاهی ممکن است مسافر تا چندین ساعت در فرودگاه منتظر بماند. اما چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم؟ آیا راهی وجود دارد که بتوانیم در زمانی مناسب و بدون معطلی در فرودگاه حاضر شویم؟

برای اطلاع از تاخیر پرواز روش های متعددی وجود دارد. مراجعه به وب سایت فرودگاه مبدا و مقصد، بررسی وضعیت آب و هوایی مقصد یا مبدا و مراجعه به وب سایت شرکت هواپیمایی که از آن بلیط رزرو کرده اید، روش های رایج اطلاع از تاخیر پرواز است. اما وب سایت رسپینا، تنها شرکت خدمات مسافرتی در کشور بوده که تاخیر پرواز و حتی میزان آن را به مسافران اطلاع می دهد. در ادامه نحوه اطلاع از پروازهای داخلی و خارجی بررسی شده است.

چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم

در پرواز داخلی چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم؟

پروازهای داخلی به دلیل مشکلات متعدد و به ویژه نقص فنی هواپیماها، تعداد تاخیرهای پروازی بیشتری دارند. میزان این تاخیر از چند دقیقه و در موارد معدود تا یک ساعت نیز گزارش شده است. با این وجود روش هایی وجود دارد که می توانند برای پیش بینی یا اطلاع از تاخیر پرواز، مفید باشند.

  • خرید بلیط هواپیما رسپینا: در صورتی که بلیط هواپیما را از وب سایت رسپینا رزرو کنید، در صورت تاخیر پرواز حتی به مدت یک دقیقه، کارشناسان میزان تاخیر را به شما اطلاع خواهند داد. در این صورت نیازی به بررسی مداوم وب سایت فرودگاه و یا شرکت هواپیمایی نخواهید داشت.
  • مراجعه به وب‌سایت‌ فرودگاه: بیشتر فرودگاه ‌های اطلاعات گسترده ‌ای از وضعیت پرواز را مستقیماً در وب‌سایت ‌های خود ارائه می ‌دهند. پس از مراجعه به وب سایت فرودگاه مبدا یا مقصد، در قسمت اطلاعات پرواز می توانید با توجه به شماره پرواز درج شده در بلیط، اطلاعات آن از جمله زمان پرواز و زمان سوار شدن مسافران به هواپیما را مشاهده کنید. در صورتی که پرواز با تاخیر روبه رو باشد، در همین قسمت درج می شود.
  • مراجعه به وب ‌سایت‌ شرکت هواپیمایی: بیشتر شرکت های هواپیمایی اطلاعاتی درباره وضعیت پرواز را در وب سایت خود ارائه می‌دهند. شما می توانید با مراجعه به وب سایت شرکت هواپیمایی خود و وارد کردن جزئیات پرواز ، وضعیت پرواز رزرو شده را بررسی کنید و در عرض یک ثانیه متوجه خواهید شد که پرواز شما تاخیر دارد یا خیر.
  • آب و هوا را در فرودگاه های مبدا و مقصد خود بررسی کنید. در صورتی که شرایط آب و هوایی شهر مبدا و یا مقصد برای پرواز نامناسب باشد، احتمال تاخیر یا حتی لغو پرواز شما زیاد است.

اطلاع از تاخیر پرواز در سایت فرودگاه مهرآباد

در پرواز خارجی چگونه از تاخیر پرواز مطلع شویم؟

روش اطلاع از تاخیر پروازهای خارجی همانند پروازهای داخلی است و می توانید با خرید بلیط هواپیما از رسپینا، از طریق فرودگاه و یا شرکت هواپیمایی مطلع شوید. علاوه بر این می توانید با استفاده از وب سایت هایی مانند flightradar24 اطلاعات پرواز خود را به صورت دقیق مشاهده کنید. در صورتی که هواپیمایی که با آن می خواهید پرواز کنید، منتظر مسافران ترانزیت از پرواز بعدی باشد، ممکن است پرواز شما با تاخیر روبرو شود که در این صورت در فرودگاه اعلام می شود.

حقوق مسافران در مقابل تاخیر پرواز چیست؟

در صورت تاخیر پرواز، با توجه به مدت زمان تاخیر، سازمان هواپیمایی کشوری حقوقی را برای مسافران در نظر گرفته است. حداقل مدت زمان تاخیر در این قوانین یک ساعت است. پذیرایی از مسافرین، جبران خسارت، تهیه بلیط هواپیمای جدید و یا عودت کامل وجه، با توجه به زمان تاخیر شامل حقوق مسافران است.

میزان تاخیر پرواز حقوق مسافر
کمتر از دو ساعت اطلاع رسانی – پذیرایی نوع اول
بین 2 الی 5 ساعت پذیرایی نوع اول یا دوم- عودت وجه همراه 30 درصد غرامت- رزرو پرواز جایگزین و 30 درصد غرامت
بیشتر از 5 ساعت پذیرایی نوع دوم – عودت وجه و 100 درصد خسارت – رزرو پرواز جایگزین و 100 درصد خسارت

تاخیر پرواز کمتر از دو ساعت

در صورتی که میزان تاخیر پرواز شما کمتر از دو ساعت باشد، نماینده شرکت هواپیمایی ضمن اطلاع و عذرخواهی از مسافرین، باید پذیرایی رایگان را برای مسافرین فراهم کنند. البته در صورتی که پذیرایی از مسافرین منجربه تاخیر بیشتر پرواز شود، الزامی نیست.

تاخیر پرواز بین 2 الی 5 ساعت

در این حالت، نماینده ایرلاین ضمن اطلاع رسانی به مسافرین، باید از آنها پذیرایی کنند. همچنین در صورت درخواست مسافر، شرکت هواپیمایی یا باید یک پرواز مشابه برای مسافر رزرو کرده هزینه ای برابر 30 درصد بهای بلیط را غرامت دهد و یا بلیط مسافر را کنسل کرده و ضمن عودت وجه کامل، غرامت 30 درصدی به مسافر پرداخت کند.

تاخیر پرواز بیشتر از 5 ساعت

در این صورت، نماینده شرکت هواپیمایی باید پذیرایی نوع اول و دوم را برای مسافرین فراهم کنند. همچنین در صورت درخواست مسافر باید ضمن رزرو پرواز مشابه، بهایی برابر قیمت بلیط را به عنوان غرامت به مسافر عودت دهند. همچنین در صورتی که مسافر بخواهد پرواز را کنسل کند باید ضمن عودت وجه بلیط، بهایی برابر قیمت اصلی پرداخت کند.

 علل تاخیر پروازها چیست؟

تاخیر در زمان پرواز، ممکن است به دلیل عوامل مختلفی اتفاق بیفتد. شرایط آب و هوایی، نقص فنی، تاخیر در آماده شدن هواپیما و مهمانداران برای پرواز، مسائل امنیتی،

آب و هوای نامساعد

شرایط آب و هوایی نامساعد مانند رعد و برق، بادهای شدید و برف  می تواند منجر به تاخیر یا لغو پرواز شود. شرکت های هواپیمایی باید ایمنی مسافران و خدمه را در اولویت قرار دهند. بنابراین اگر شرایط آب و هوا بسیار نامساعد باشد، همه پروازها تا مساعد شدن شرایط، لغو شده یا با تاخیر انجام می شوند.

تاخیر پرواز

مسائل فنی هواپیما

موارد مربوط به تعمیر و نگهداری، مانند مشکل و نواقص موتورها یا سایر اجزای مکانیکی هواپیما، می تواند منجر به تاخیر در پرواز شود. در این موارد، شرکت هواپیمایی ممکن است پرواز را تا تعمیر کامل هواپیما به تاخیر بیاندازد و یا مسافران را با یک هواپیمای جدید به مقصد برسانند.

درخواست کنترل ترافیک هوایی برای تاخیر پرواز

کنترل ترافیک هوایی وظیفه مدیریت پرواز هواپیماها در هوا و فرودگاه را بر عهده دارد و در صورت وجود ترافیک بیش از حد در یک منطقه خاص، گاهی اوقات باعث تاخیر می شود. این مورد برای فرودگاه های پر تردد کشور مانند فرودگاه مهرآباد، امام خمینی و هاشمی نژاد مشهد روی می دهد.

موارد امنیتی برای سوار شدن به مسافران

اگر تهدید یا مشکل امنیتی در یک فرودگاه وجود داشته باشد، می تواند منجر به تاخیر یا لغو پرواز شود. وجود بار مشکوک در چمدان مسافران و یا موارد دیگر که منجربه بازدید بیشتر و دقیق تر مسافران شود، پروازها را با تاخیر روبه رو می کند.