پینت بال یک بازی گروهی و هیجان انگیز است که در آن بازیکنان در گروه‌های چند نفره و در یک محیط سرپوشیده یا فضای باز، یکدیگر را توسط گلوله‌های رنگی که از تفنگ گازی مخصوص شلیک می‌شنود، هدف قرار داده و هر بازیکن که گلوله‌ای به او اصابت کند، از بازی خارج شده و تا مشخص شدن برنده، به بازی بر نمی‌گردد.

در این بازی گلوله‌های رنگی یا ( پینت بال) از طریق تفنگ شلیک می‌شوند و با برخورد با هر شیئ یا فردی که مورد هدف گلوله قرار گرفته، پوسته نازک آن‌ها باز شده، و بازیکنان از طریق رنگی شدن لباس‌های حریف، متوجه حذف شدن او خواهند شد. این بازی به خاطر داشتن ظرفیت زیاد رقابت ورزشی، شامل لیگ‌های مختلف، مسابقات و تیم‌های حرفه‌ای می‌شود.

زمین بازی پینت بال ممکن است یک فضای سرپوشیده باشد که بازیکنان در آن از طریق موانع مختلف، سنگر می‌گیرند، یا این که این زمین می‌تواند یک فضای باز با وسعت زیاد باشد که به واسطه موانع طبیعی و همچنین ساختگی، محیط آن را برای بازی ساخته باشند. پینت بال کمترین میزان آسیب در برابر دیگر رشته‌های ورزشی را دارد، تنها 0.31 درصد آسیب در 1000 شرکت کننده.

توریستها قرار است در ادامه با برسی کامل این بازی که شامل تفنگ، گلوله‌ها، زمین و نوع بازی و انجام مسابقات می‌شود، به شما کمک کند تا با آگاهی بیشتر نسبت به این ورزش فوق‌العاده هیجان انگیز، بتوانید اوقات خوشی را با همراهی خود و دوستان و خانواده سپری کنید. با ما همراه باشید تا به دنیایی رنگارنگ این بازی بین المللی سفر کنیم.

ورزش پینت بال

تاریخچه بازی پینت بال

پینت بال به عنوان یه بازی سنگین گروهی راه‌های زیادی را طی کرده تا بتواند به جایگاهی که امروزه به آن رسیده دست پیدا کند. در ابتدا در سال 1960 میلادی، یک شرکت رنگ آمریکایی با نام نلسون؛ با استفاده از پوسته ژلاتینی توپ‌های رنگی را تولید کرد که به توپ نقاشی معروف شدند که از طریق تپانچه‌هایی که با دی اکسید کربن منقبض شده بودند شلیک می‌شدند.

اولین قوانین بازی پینت بال را یک شخص آمریکایی به نام باب گورنزی در 1970 ایجاد کرد. در سال 1980 در نیوهمپشایر این بازی به صورت رسمی برگزار شد که قبل از شروع بازی برای این که بدانند گلوله‌ها به بازیکنان آسیب جدی وارد نمی‌کنند، آنها را آزمایش کردند. در آن بازی یک جنگلبان به نام ریچی وایت قهرمان شد.

بهتر است بدانید که در ابتدا این بازی، به اسم بازی ملی بقا شناخته می‌شد، اما در سال 84 میلادی به پینت بال تغییر نام داد. تا قبل از پایان دهه 80، این بازی به انگلستان و استرالیا راه پیدا کرد. در همین سال‌ها قوانین استانداردی برای رقابت‌های سخت و نفس گیر این بازی اجرا شد و در سال 1995 اولین جام جهانی از شریق شبکه ESPN پخش شد.

بازی پینت بال

ورزش پینت بال

یک ورزش گروهی که بدون محدویت‌های جنسیت زنان و مردان در آن به طور مساوی با هم به رقابت می‌پردازند. برای بازی پینت بال مهم نیست که افراد چه حرفه یا زندگی‌ای دارند، و بهتر است بدانید که در این بازی، سن تحت سلطه جوانان نیست و همه افراد با هر سن و سالی آزاد هستند تا با شرکت در این رقابت، لذت کافی ببرند.

برای تبدیل شدن به ستاره در این بازی، اینکه قدرت یا سرعت و چابکی زیاد داشته باشید کافی نیست و کلید موفقیت را فقط با داشتن هوش و اراده رقم میزنید. پینت بال یک ورزش شخصیت ساز است، زیرا با توجه به نحوه این بازی، بازیکنان کار تیمی یاد می‌گیرند و تونایی‌های رهبری را توسعه می‌دهند و با سرگرم شدن، استرس آن‌ها کاهش میابد.

تفنگ پینت بال

تفنگ پینت گان که به عنوان مارکر (نشان‌گر) نیز شناحته می‌شود، در اندازه و طرح‌های مختلف و به نوع‌های ساده و پیچیده به تولید می‌رسد. اما چیزی که در همه آنها مشترک است، محدودیت در قدرت و برد آن‌هاست. برای تامین انرژی این تفگ‌ها از هوای فشرده، دی اکسید کربن (CO2) و نیتروژن (N2) در داخل بطری یا مخزن استفاده می‌شود.

هر تفنگ پینت بال با شارژ کامل می‌تواند صدها تیر پرتاب کند که بعد از اتمام شارژ مخزن آن باید تعویض شود. پینت گان ممکن است نیمه اتوماتیک باشد، که بازیکن برای هربار باید گلنگدن یا یک اهرم را بکشد و سپس شلیک کند. تفنگ اگر از نوع اتوماتیک باشد، با هر شلیک، مسلح می‌شود و تا زمانی که از روی ماسه دست برندارید، به شلیک ادامه میدهد.

ایمنی بازی پینت بال

هر بازیکن برای محافظت از خود در برابر آسیب گلوله‌های پرتاب شده در منطقه بازی، موظف است تا موارد ایمنی را رعایت کند. برای محافظت از چشمان در برابر آسیب، باید از عینک مخصوص استفاده شود و تا زمانی که بازیکن در منطقه خطر یا کرنوگراف حضور دارد، اجباری است که از عینک استفاده کند.

در تمام بازی‌های پینت بال، در هر منطقه‌ای که باشد بازیکن باید از ماسک محافظ صورت استفاده کند. در صورتی که قوانین بازی رعایت شوند، پینت بال یک بازی ایمن است و طبق آمار اداره بیمه جهانی، بازی پینت بال از گلف، تنیس، دو میدانی، شنا و کلی بازی دیگر ایمن تر است. بهتر است بدانید در این بازی، تماس فیزیکی خطا است و نباید انجام شود.

توپ پینت بال

توپ پینت بال یک نوع کپسول گرد ژلاتینی با پوست نازک است که با استفاده از رنگ‌های مختلفی از قبیل آبی، نارنجی، سفید، سبز، صورتی و غیره پر می‌شود. برخورد این نوع رنگ‌ها با پوست یا لباس به دلیل ساختار طبیعی‌ای که دارند، مشکل ساز نیست و نه سمی هستند و نه سوزاننده و با آب مخلوط میشوند.

این نوع رنگ‌ها با استفاده از آب و صابون از روی لباس پاک می‌شوند. وقتی که این توپ‌های رنگی به بازیکنان اصابت می‌کنند، پوسته نازک ژلاتینی آن‌ها باز می‌شود و یک علامت رنگی روشن از خود جا می‌گذارد. طبق قوانین بازی پینت بال، هر بازیکنی که علامت گذاری شود، از بازی خارج شده، و تا دور بعدی به بازی برنمی‌گردد.

قوانین بازی پینت بال

انواع بازی پینت بال

  1. خذف: یکی از ساده‌ترین بازی‌های پینت بال که برای یادگیری نیز از آن استفاده می‌شود، بازی حذف است، که در آن بازیکنان به دو دسته تقسیم می‌شوند و از انتهای زمین شروع می‌کنند. با توجه به نحوه نام گذاری این بازی، تیم ها باید تمام حریف‌های خود را به وسیله گلوله‌های پینت بال حذف کنند.
  2. پرچم: این یک بازی تسخیر پرچم است که دو نوع متفاوت دارد. دو پرچم و پرچم مرکزی. در نوع پرچم مرکزی، هر دو تیم بر سر پرچمی که در وسط میدان قرار دارد، رقابت می‌کنند. هر تیم که زودتر به پرچم برسد و پرچم تیم حریف را بردارد، برنده بازی است. اما در نوع دو پرچم (capture the flag) یک پرچم در هر دو ایستگاه شروع، نصب میشود و بازیکنان باید راه خود را با جنگیدن به زمین حریف باز کرده و پرچم حریف را تسخیر کرده و سپس به زمین خود بازگردانند.
  3. حمله و دفاع: در این نوع از بازی پینت بال، بازیکنان به دو تیم تقسیم می‌شوند که ممکن است تعداد نفرات تیم‌ها برابر نباشد. تیم مدافع در منطقع‌ای مستقر می‌شود که با ید از آن دفاع کند. این منطقه ممکن است تپه یا ایستگاهی در گوشه زمین باشد. تیم حمله کننده باید منطقه دفاع شده را آزاد کرده یا تمام مدافعان را حذف کند تا در نتیجه برنده بازی شود. برای این بازی محدودی زمانی در نطر گرفته شده است و مدافعان با مقاوت باید زمان بازی را به آخر برسانند.

سخن آخر

پینت بال از جمله هیجان انگیز‌ترین بازی‌هایی است که بدون محدودیت سنی می‌تواند برای تمام سنین مناسب باشد تا بتوانند با استفاده از اسلحه گازی و گلوله‌های رنگی، به انواع بازی‌ها و رقابت‌های مختلف با یکدیگر بپردازند. یک روش هیجان انگیز برای سپری کردن روزها یا شب‌هایی که به دنبال گذران وقت برای دورهمی‌های دوستانه یا خانوادگی خود هستید. حتی می‌توانید با عضو شدن در باشگاه‌های ِ پینت بال این ورزش اکتیو را به صورت حرفه‌ای یاد بگیرید و تمام هیجانات جنگی خود را در مسابقه تخلیه کنید. در این مقاله در مورد این بازی هیجان انگیز و سخت و نحوه بازی و نوع تفنگ، توپ‌های رنگی و قوانین بازی پینت بال را برسی کردیم تا با آگاهی بیشتری به زمین جنگی این بازی قدم بزارید. ممنون از همراهی شما عزیزان.

نویسنده: پوریا زنگیشه