این روزها کانادا به دلیل کمبود جمعیت جوان، اهمیت زیادی برای مهاجران، افزایش نیروی کار و بازار کار قائل است. آنها همچنین طبق شرایط خاصی به مهاجران این اجازه را می‌دهند تا به متعهد کردن خانواده‌هایی که در آن سوی مرزها زندگی می‌کنند، کمک کند. فرهنگ کانادا توجه ویژه‌ای بر روابط منسجم خانواده دارد. این کشور همچنین به علت ورود مهاجران از کشورهای مختلف، تحمل فرهنگ‌های دیگر را داشته و تفاوت‌ها را در آغوش می‌گیرد تا محیطی چند فرهنگی بسازد.

اقامت و مهاجرت از طریق ازدواج چگونه است؟ یک مقیم دائم یا شهروند کانادا می‌تواند به شریک یا همسر خود کمک کند تا وضعیت اقامت دائم و حتی شهروندی این کشور را به دست آورد. مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج این است که همسر با کمک اسپانسر خود اجازه ورود به مرز کانادا را به دست آورد. پس ویزای اسپانسرشیپ کانادا یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به این کشور است. فرد اسپانسر کننده می‌تواند همسر، پدربزرگ و مادربزرگ، فرزندان و والدین خود را از طریق ویزای اسپانسرشیپ به کشور کانادا بیاورد. اگر خانواده در حال حاضر در کانادا زندگی می‌کنند، یک همسر با شهروندی می‌تواند آنها را برای به دست آوردن روابط عمومی کانادا و شهروندی حمایت مالی نماید.

اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

دولت فدرال طبق شرایط مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج در 2022 تصمیم گرفت مقررات جدیدی را با توجه به مهاجرت و حمایت مالی همسران و اقامت کانادا از طریق ازدواج قرار دهد. این کار به نفع مهاجران و شهروندان کانادایی، برای جلوگیری از تقلب، حیله و تزویر و کلاهبرداری در سیستم مهاجرت انجام شد. همسری که برای اقامت در کانادا و کسب اقامت دائم تحت حمایت قرار می‌گیرد، باید رابطه‌ای قانونی معتبر و واقعی با شریک زندگی خود داشته باشد. این رابطه باید حداقل ۲ سال پس از دریافت وضعیت اقامت دائم خود به طول انجامد. این قاعده برای جلوگیری از تقلب در سیستم مهاجرت تعیین شده بود.

دریافت اقامت از طریق ازدواج

اولین گام برای کسب تابعیت از طریق این روند، ازدواج با یک شهروند کانادایی است. ازدواج باید قانونی و شناخته شده باشد. چند راه برای به رسمیت شناختن ازدواج شما وجود دارد که رایج‌ترین نوع آن، برخورداری از فرم گواهی ازدواج است. این سند پس از ازدواج به شما داده می‌شود و به عنوان مدرکی برای ازدواج و یک رابطه معتبر عمل می‌کند.

هنگامی که شما شروع به روند دریافت شهروندی کانادا برای همسر می‌کنید، سازمان مهاجرت کانادا برای اولین بار باید تاییدیه ازدواج واقعی زوجین را ارائه دهد. زن و شوهر می‌توانند با داشتن فرزند، با سکونت در یک منزل و زندگی در کنار یکدیگر یا با جمع آوری بودجه و منابع و … با هم که در یک رابطه طبیعی اتفاق می‌افتد، واقعی بودن ازدواج خود را نشان دهند. این گام در جای خود قرار گرفته است تا سازمان ماجرت بتواند اطمینان حاصل کند که از این روند برای تقلب در سیستم مهاجرت کانادا استفاده نمی‌شود.

  • همسر باید با فرهنگ، دولت و تاریخ کشور آشنایی داشته باشد
  • در هر گونه تحقیقات در حال انجام و یا تحت بررسی اقامت دائم همسر، نباید برای حذف یا تقلب درگیر باشد
  • همسری که مایل به کسب تابعیت است، باید در چهار سال اخیر حداقل 3 سال در کانادا حضور فیزیکی داشته باشد (یعنی در 4 سال اخیر باید 1095 روز را از نظر فیزیکی در کانادا گذرانده باشد)
  • همسر باید حداقل در یکی از زبان‌های رسمی کانادایی، فرانسوی یا انگلیسی، درک معقول و مهارت‌های زبانی داشته باشد

آزمونی در روند اعطای تابعیت انجام خواهد شد. این آزمون اساسا برای بررسی مهارت‌های زبانی همسر و همچنین دانش آنها از کانادا خواهد بود که مهاجرت به کانادا از طریق ازدواج نیز معروف است. کل روند کسب تابعیت می‌تواند چند سال طول بکشد تا به تکمیل برسد. مزایای داشتن تابعیت کانادا از این قرار است:

  • شما برای رای دادن واجد شرایط خواهید شد
  • شما می‌توانید حامی اعضای نزدیک خانواده برای مهاجرت و شهروندی در کانادا شوید
  • شما هرگز نمی‌توانید از نظر قانونی از کانادا حذف شوید
  • شما می‌توانید گذرنامه کانادا را دریافت کنید

اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

در چه صورتی می‌توانید حامی مالی شوید؟

شما در صورتی می‌توانید حامی مالی شود که توانایی حمایت مالی از همسر خود را داشته و مرتکب هیچ جرمی نشده باشید. مهم‌ترین معیار این است که قادر به ارائه حمایت مالی هستید، زیرا دولت کانادا مهاجرانی را که ممکن است برای زندگی در کانادا به کمک دولت نیاز داشته باشند تأیید نمی‌کند، چرا که به بدنه اقتصاد این کشور آسیب وارد می‌شود. اگر فکر می‌کنید ممکن است نتوانید از فرد حمایت مالی کنید، می‌توانید از بسیاری از برنامه‌های اجتماعی کمک دریافت کنید، اما باید بتوانید به افسران مسئول ثابت کنید که قصد کامل حمایت از همسرتان را داشته باشید. شما همچنین باید شرایط زیر را برای تبدیل شدن به یک حامی مالی برای شریک زندگی مشترک و یا همسر داشته باشید:

  • شما باید 18 سال یا بالاتر باشید
  • شما باید توانایی ارائه حمایت اقتصادی برای 3 سال را داشته باشید
  • شما باید در کانادا زندگی کنید یا برنامه‌ای برای بازگشت به این کشور داشته باشید (پس از اینکه شریک زندگی یا همسرتان اقامت دائم در کانادا به دست می‌آورد)

ارائه اسناد که توسط سازمان مهاجرت مورد نیاز است

  • گواهی ازدواج
  • تصاویر و دعوت نامه‌های ازدواج
  • اطلاعات رابطه شما و پرسشنامه ارزیابی حمایت مالی
  • مدرک ثبت پروانه ازدواج با مرجع شناخته شده توسط دولت
  • گواهی تولد و همچنین سابقه فرزندخواندگی (اگر فرزندی را به تنهایی یا با همسر خود به فرزندخواندگی پذیرفته‌اید)
  • باید درخواست جداگانه برای همسر جهت نقل مکان به کانادا ارائه شود
  • همسر باید درخواست اقامت دائم را با مرکز پردازش پرونده در کانادا ارائه دهد
  • همسر دارای تابعیت کانادایی باید درخواستی برای تبدیل شدن به اسپانسر به همسر خود ارائه دهد

هر فرد درخواست دهنده برای اقامت دائم نیز باید تحت یک فرآیند غربالگری پزشکی قرار گیرد و این امر در مورد همسران بیش از حد صدق می‌کند.

اخذ اقامت کانادا از طریق ازدواج

پس از ارائه مدارک مورد نیاز و عبور از برنامه‌های کاربردی، زمان پردازش، کمی بیش از یک ماه تخمین زده شده است. در پایان پردازش، اگر درخواست شما تایید یا رد شده باشد، نتیجه آن ارسال خواهد شد. مهم این است که در هر مرحله از فرآیند مراقب باشید. زیرا تنها یک خطا ممکن است منجر به رد درخواست شما شود یا زمان پردازش را افزایش دهد. شما می‌توانید روند درخواست خود را در وب سایت رسمی کانادا پیگیری کنید. بر این اساس می‌توانید شرایط ورود همسرتان به مرز کانادا را آماده سازی کنید. همسری که کارت اقامت دائم را دریافت می‌کند، باید مطمئن شود که هنگام ورود به مرز کانادا تمام مدارک لازم را آماده کرده است.