سفر به ماسوله

راهنمای سفر به ماسوله

اگر در این فصل گرما قصد رفتن به طبیعت خنک را دارید و بدتان هم نمی آید که به جایی که می روید آثار تاریخی و دیدنی هم داشته باشد، ماسوله همان نقطه است. یک تیر و چند نشان.

ماسوله روستایی است که با قدمت ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ ساله در دامنه های جنگلی البرز، به خاطر ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا تابستان های خنکی دارد. مسیر دسترسی به ماسوله از شهر فومن استان گیلان می گذرد. بنابراین، خود را به فومن برسانید و از طریق جاده مستقیم روستای ماسوله راهی این منطقه گردشگری زیبا شوید. فاصله این روستا از شهر فومن حدود ۳۴ کیلومتر است و با کمتر از یک ساعت رانندگی می توان به آن رسید.

طبیعت و تاریخ

روستایی که با عنوان اولین شهر تاریخی زنده کشور ثبت شده و معماری پلکانی و بافت تاریخی آن، که یک جورایی کمی عجیب هم هست، اصلی ترین ویژگی اش محسوب می شود. می گوییم عجیب از این بابت که در ماسوله پشت بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. این ویژگی، سوژه ای ناب و منحصر به فرد برای علاقه مندان به هنر عکاسی است. خصوصا زمان هایی که روستا غرق در مه می شود، مناظر منحصر به فردی را می توان در روستای ماسوله مشاهده کرد. علاوه بر معماری پلکانی، خود خانه های تاریخی شهر هم از جاذبه های گردشگری آن به شمار می روند. مردمان با ذوق این منطقه، خانه های خود را با گلدان های رنگارنگ و دیگر لوازم تزئینی آراسته اند و گاهی شما را به بازدید از داخل منزل خود دعوت می کنند.

سه موزه تاریخ طبیعی ماسوله، میراث فرهنگی و عون ابن علی از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا هستند. در موزه تاریخ طبیعی با حیات وحش این منطقه از گیلان آشنا خواهید شد. درون این موزه حیوانات بومی این منطقه به صورت خشک شده در معرض نمایش قرار دارند. موزه میراث فرهنگی، در یکی از خانه های تاریخی معروف ماسوله به نام “خانه درزی” برپا شده. این خانه تاریخی از دوران پهلوی به یادگار مانده، ولی درونش آثاری از عهد قاجار به نمایش گذاشته شده اند. موزه عون ابن علی نیز در واقع جزئی از مقبره امام زاده عون ابن علی است. خود بنای این امام زاده هم از جمله آثار تاریخی ارزشمند ماسوله است که قدمتش را به قرون دوم یا سوم هجری نسبت داده اند. درون موزه مجاور این امام زاده هم آثاری از دوران تیموریان و صفویان به چشم می خورد.

دیدنی های ماسوله فقط به معماری و آثار تاریخی آن ختم نمی شوند. در اینجا آبشارها، جنگل ها، کوهستان های مرتفع، رودخانه ها و … را در یک مکان تجربه خواهید کرد. بیشتر این موارد، در پارک جنگلی ماسوله دور هم جمع شده اند. آبشارهای ماسوله رودخان، لارچشمه، کوشم و تریشوم از جمله معروف ترین جاذبه های طبیعی این منطقه اند که می توانید به بازدیدشان بروید. اگر اهل کوه نوردی باشید هم، می توانید به قله های مرتفع این منطقه از جمله قله شاه معلم بروید و یا شبی را در ییلاق کوربار ماسوله به صبح برسانید. به طور کلی، با وجود رودخانه ها و چشمه های فروان در این ناحیه، طبیعت آن بسیار منحصر به فرد است.

همچنین بخوانید: چگونه ارزان سفر کنیم؟

چی بخوریم؟

بعد از یک گشت و گذار مفصل در روستا اگر هوس یک ناهار خوشمزه کردید پیشنهاد ما به شما میرزاقاسمی محلی است. میرزاقاسمی غذای سنتی ماسوله است که علاوه بر ماسوله در دیگر شهرهای شمالی هم طبخ و سرو می شود. قدمت این غذا می رسد به سال ۱۸۶۰ میلادی زمانی که قاسم خان والی از سن پترزبورگ به ایران برگشت. غذایی که امروز ما به اسم میرزاقاسمی آن را می شناسیم از ابداعات قاسم خان است که ذوق آشپزی بسیاری داشت و به همین دلیل هم این غذا به نام وی نام گذاری شد.

چی بخریم؟

چه اهل خرید سوغات باشید و چه نه بهتر است سری به بازار سنتی ماسوله بزنید و از صنایع دستی این روستا بازدید کنید. این بازار چهار سطح مستقل از هم دارد که در هر ساعت از آن صنایع دستی ماسوله و اقلام جذاب دیگر این شهر فروخته می شود. ساده ترش اینکه در اینجا جشنواره خوراکی های ترش و شیرین برپاست با کافه ها و رستوران های متعدد که سرزدن به آنها حالتان را خوب می کند. سوغات ماسوله چموش، گلیم، شال و جوراب، صنایع چوبی و فلزی، لباس های محلی و شیرینی اگردک، عروسک های کوچکی که با نخ کاموا بافته می شوند، دستکش و روفرشی (نوعی جوراب ساق کوتاه) نخی و پشمی، لیف حمام، جوراب ساق کوتاه و بلند، کلاه پشمی و . . . است که رنگارنگی اش چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد.

کجا بمانیم؟

برای اقامت در ماسوله باید بدانید که این روستا هتل ۵ ستاره ندارد. اما چند هتل میان‌رده و اقتصادی دارد که می‌توانید با توجه به شرایط مالی از میان آن‌ها انتخاب کنید. بیرون ماسوله هم مهمان پذیرهایی هستند که اگر خواستید می توانید سری بهشان بزنید.