چابهار شهری مملو از جاذبه‌های گردشکری ناب و متفاوت است که با دیدن آنها تصاویر جادویی و رنگارنگ طبیعی را می‌بینید که هرکدام حس حال خاص خود را در دل هر گردشگری که در حال بازدید از این مناطق است حک می‌کنند. چابهار یعنی جایی که همیشه بهار است و چهار فصل سال، بوی بهار را میدهد.

تنها بندر اقیانوسی ایران که کشتی‌های تجاری عظیم، وقت خود را با استراحت کردن در اسکله‌های این بندر می‌گذرانند تا تاجران مختلف از سراسر جهان، کسب و کار خود را در حالی پیش ببرند که این بندر، دسترسی نزدیکی به آب‌های آزاد را دارد. این بندر همانند سرزمین شگفت انگیزی است که جاذبه‌های گردشگری‌اش موقعیت تجاری را زیر سایه خود میگیرد.

با رفتن به چابهار مکان‌های گردشگری متفاوت و حیرت انگیز طبیعی به شما مجال نفس کشیدن را نمی‌دهند. دیدن تصاویری که آنقدر متفاوت هستند که به راحتی تصور گردشگران را نسبت به نظم طبیعی‌ای که تا به حال میشناختند را به هم میزند. چابهار جاییست که هم عاشقان به طبیعت و هم افرادی که به مکان های باستانی علاقه دارند را به سمت خود می‌کشاند.

در این مطلب با توریست‌ها همراه باشید تا شما را به سفری در غالب کلمات و تصاویر به چابهار ببریم و بینیم دلیل متفاوت بودن جاذبه‌های گردشگری چابهار چیست؟ و چرا این مناطق به طرز شگفت انگیزی گردشگران ایرانی و خارجی را مجذوب خود می‌کنند.

1- تالاب لیپار

تالاب لیپار

جاذبه‌های گردشگری چابهار یعنی وجود دنیایی جادویی که با قدم گذاشتن در آن با طبیعتی روبه رو می‌شوید که نظم و منطق طبیعی در ذهن را در هم میشکند. فکرش را بکنید تالابی در سیستان بلوچستان وجود دارد که هنگام دیدن آن تمام دیوار‌های منطق ذهن انسانی دچار لغزش میشود، زیرا با تالابی به رنگ صورتی مواجه می‌شوید.

آب نباتی را تصور کنید که در دل طبیعت و در نزدیکی اقیانوس در حال جوشیدن است و شما را دعوت می‌کند تا ساعت‌ها در کنار این دریاچه زیبا بنشینید. این تالاب رنگ متفاوت خود را از وجود پلانکتون‌های و باکتری‌ها دریافت می‌کند، که در حال زندگی در این تالاب هستند و در جهان، در کل 4 عدد تالاب به رنگ صورتی وجود دارد.

اگر عاشق دیدن پرندگان مهاجر هستید و به گونه‌های خاص علاقه دارید بهتر است برنامه سفر به چابهار در فصل مناسب را بچینید، زیرا قرار است با پرنگانی مانند: خوتکا، دلیجه، عقاب دشتی، فلامینگر، تیهو و طاووسک مواجه شوید که زیبایی‌های منطقه این تالاب پر مهر را دوچندان کرده‌اند.

آدرس تالاب لیپار:

2- کوه های مینیاتوری یا مریخی

کوه های مینیاتوری یا مریخی

با قدم گذاشتن به این منطقه با دنیایی مواجه می‌شوید که به خاطر داشتن فرسایش عجیب و خیلی خاص زمین، باعث می‌شود که خود را بر روی مکانی دور از زمین تصور کنید که به مریخ شباهت دارد. در این منطقه فوق العاده اعجاب انگیز، قدرت تخیلتان نیز بالا میرود و به راحتی می‌توانید موجودات فضایی را که در اطراف کوه‌های مینیاتوری زندگی می‌کنند را تصور کنید.

رفتن به این منطقه و دیدن چین خوردگی کوه‌های بر آمده از دل زمین که گویی یک مجسمه ساز یا نقاش ماهر، آن را با حوصله‌ی تمام ساخته است، اثری بر روی ذهنتان می‌گذارد که می‌توانید ساعت‌ها بدون به یاد آوردن هیچ چیزی به تصاویر بنگرید که خطوط منطقی ذهن را در هم می‌شکافند و جهانی جدید را به شما نشان می‌دهند.

آدرس کوه های مینیاتوری:

  • 40 تا 50 کیلومتری مسیر چابهار به روستای گواتر
همچنین بخوانید: غذاهای محلی معروف زاهدان چیست؟

3- منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو یا باهوکلات یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهر چابهار است که شما را به دیدن حیات وحش متفاوت و دوست داشتنی دعوت می‌کند. این منطقه که اسم خود را از تنها گونه تمساح پوزه کوتاه ایرانی به اسم گاندو گرفته است، می‌تواند شما را با تصاویری که تا به حال در راز بقا و در تلوزیون دیده‌اید،  رو‌ به‌ رو کند.

گاندو جایی است که گردشگران عاشق طبیعت را که به گونه‌های جانوری خاص، پوشش گیاهی متفاوت و درختان گرمسیری که از دامنه تا قله کوه‌هارا فرا گرفته‌اند علاقه‌مند هستند را، دچار حیرت می‌کند. در این منطقه حیواناتی مانند:  سنجاب بلوچی، سیاهگوش و روباه و شغال و خدنگ در کنار گاندو زندگی می‌کنند که حقیقتا برای عکاسی حرفه‌ای از طبیعت حرف ندارد.

آسمان منطقه باهوکلات توسط پرندگانی مثل: عقاب شاهی، دراج، شبگرد بلوچی، هوبره و مرغ پا خاکستری احاطه شده و با رفتن به سمت رودخانه‌های این منطقه به اسم سرباز و باهوکلات می‌توانید شاهد 12 گونه ماهی و لاک پشت سبز دریایی باشید. با هر قدم در منطقه حفاظت شده، جاذبه‌های طبیعی و باستانی شما را با خود به دنیایی دیگر می‌برند.

آدرس منطقه حفاظت شده گاندو:

  • 90 کیلومتری شرق چابهار، باهوکلات، منطقه حفاظت شده گاندو در طول مرز ایران و پاکستان.

4- درخت مکر زن یا انجیر معابد

درخت مکر زن یا انجیر معابد

دیدن این درخت شما را حیرت زده می‌کند، زیرا درخت مکر زن ریشه‌هایش را به سمت تاریکی زمین روانه نکرده و به جای آن،  ریشه‌ها بر روی زمین، و زیر نور زندگی می‌کنند. با اولین بار دیدن این درخت شاخه‌هایی را می‌بینید که همانند یک تاج باستانی بر روی تنه درخت، جا خوش کرده‌اند و سایه تشکیل شده توسط این شاخه‌ها افسانه‌های زیادی به دنبال دارد.

شاخه‌های قطور این درخت انجیر تمایل دارند تا به سمت پایین سرازیر شوند، اما با این هدف که با رسیدنشان به زمین، در شن ریشه می‌کنند و زندگی دیگری را تشکیل می‌دهند. بنا به اعتقاد محلی‌ها، نشستن در زیر سایه درخت معابد، می‌تواند آرزوها را برآورده کند و  به همین دلیل به این درخت، درخت آرزوها نیز گفته میشود.

اگر قصد سفر به چابهار شگفت انگیز را دارید، دیدن درختان معابد را از دست ندهید. بهتر است ساعت‌ها به تماشای این درختان کهنسال تنومند بنشینید و خود را به ساعت‌ها حیرت کودکانه مهمان کنید. بعد از دیدن این درخت، در صورتی که به جاذبه‌های طبیعی علاقه داشته باشید، هرگر تصویر زیایش را از یاد نمی‌برید.

آدرس درخت مکر زن یا انجیر معابد:

  • چابهار به سمت روستای رمین، در مسیر ساحلی چابهار – گواتر

5- روستای درک محل رسیدن بیابان و دریا به یکدیگر

روستای درک محل رسیدن بیابان و دریا به یکدیگر

اگر می‌خواهید خودتان را با دیدن یک تصویر خیالی، مات و مبهوت کنید، بهتر است تجربه سفر به روستای درک را از دست ندهید. این منطقه جایی است که تمام تصوراتتان از نظم محیط‌های طبیعی به هم میریزد و خود را در یک رویایی می‌بینید که در آن؛ مسیر انتهای رمل‌های کویر به دریای آبی خروشان وصل می‌شود.

راه رفتن بر روی رمل‌های داغ کویر، جایی که خشکی را فریاد میزند و لمس کردن بادهای مرطوب اقیانوسی، از طریق برخورد آنها با پوست بدن، باعث می‌شود تا از خودتان به طور کلی غافل شوید و حتی با ساعت‌ها نظاره کردن این تصاویر عجیب و باورنکردنی هم نمی‌توانید عظمت و زیبایی جایی که در آن حضور دارید را درک کنید.

زیباترین تضاد طبیعت در همین منطقه است که خودش را به رخ شما می‌کشد، زیرا باور کردن این که بتوانید غروب دریا و کویر را با هم ببینید ممکن است برای چند لحظه شما را به دلهره دچار کند. تصور کنید در حال نگاه کردن به خورشید قرمز رنگ در حال غروب هستید، اما از زاویه‌ای این تصویر را می‌بینید که بر روی رمل کویر ایستاده‌اید و سپس دریا است و بعد خورشید.

یکی از بهترین مقاصد گردشگری چابهار، جایی نیست جز روستای درک، و نه فقط به خاطر کویر و دریا، بلکه در این منطقه ساحل مرجانی، ساحل ماسه‌ای، ساحل شنی و ساحل صخره‌ای در فاصله کمی از هم، شما را به سمت خود می‌کشند. در این روستای بکر مجموعه‌ای از انواع درختان نخل، گرمسیری، ذرت و درخت موز وجود دارد.

آدرس روستای درک:

  • چابهار به سمت شهر کنارک و سپس بخش زر آباد، دهستان زراباد شرقی
همچنین بخوانید: چگونه به چابهار سفر کنیم؟

6- کوه گل افشان

کوه گل افشان

کوه گل فشان جایی است که تپه‌ای شبیه به آتشفشان فعال در آن به جای مواد مذاب، گل بیرون می‌دهد و دیدن همین قضیه موجب می‌شود که دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشید. اما این تصویر واقعی است، و شما با رفتن به این منطقه بزرگترین گوه گل فشان دنیا را مشاهده می‌کنید که در امتداد آن رودهایی از گل روان جاری است.

در این منطقه صحنه‌های زیبایی از طبیعت را شاهد هستید که می‌توانند حقیقتا حیرت آور باشند. از بوی خاص این منطقه گرفته تا شنیدن صدای ترکیدن حباب‌هایی که در اثر پرتاب مقداری گل از سرچشمه این تپه‌ها به بیرون، شنیده می‌شوند. گل‌هایی که از چشمه‌ها جاری میشوند روی هم انباشته شده و موجب به وجود آمدن کوه‌های مختلف می‌شوند.

بهترین نکته این قسمت از جاذبه مشهور چابهار این است که، اگر به دیدن این منطقه بروید به راحتی می‌توانید از خواص درمانی این گلهای جاری از زمین بهره ببرید. این گل در کمک به درمان بیماری‌هایی مانند: درد مفاصل، ستون فقرات موثر است. در صورت سفر به چابهار، دیدن این منطقه را جزو لیست خود قرار دهید.

آدرس کوه گل فشان:

  • چابهار، بندر تنگ، کوه گل فشان

7- روستای باستانی تیس بازمانده ای از زمان های دور

روستای باستانی تیس بازمانده ای از زمان های دور

یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری چابهار، روستا تیس نام دارد که قدمت زندگی در این روستای تاریخی به دوره هخامنشیان بر میگردد. تصور کنید با رفتن به این روستای کهن به جایی قدم می‌گذارید که در زمان‌های قدیم یکی از بنادر مهم ایران در دریایی مکران بوده و تجارت کالا در این بندر با کشورهای هند و آسیای شرقی انجام شده.

از جاذبه‌های تاریخی روستای تیس، وجود غارهای سه‌گانه بان میستی است. یکی از این غارها، طبیعی است و با شکلی نیم دایره، که یک آرامگاه بدون نام و نشان در آن وجود دارد. و دو غار دیگر، به وسیله دست کنده شده‌اند. محلی‌ها برای این منطقه اسم بان میستی را انتخاب کرده‌اند.  بان یعنی مرد صالح و میستی یعنی پرستشگاه.

در صورتی که قصد سفر به این روستای مملو از مکان‌های تاریخی را دارید، بهتر است خود را از دیدن قلعه پیروز گت محروم نکنید. این قلعه یکی دیگر از بازمانده‌های باستانی است که از دوره اشکانیان و ساسانین به جا مانده. و در آخر، مسجد جامع تیس را ببینید که دومین مسجد ایران بعد از ورود اسلام است که 1250 سال پیش ساخته شده.

آدرس روستای تیس:

  • چابهار، تیس

8- ساحل صخره ای محل برخورد موج ها با صخره ها

ساحل صخره ای محل برخورد موج ها با صخره ها

شما هم جزو افرادی هستید که شنیدن صدای مهیب دریا و حرکت موج‌ها به سمت ساحل شما را مجذوب خودش می‌کند، و با قرار گرفتن در این نوع مکان‌ها دچار آرامش درونی خاصی می‌شوید؟ بهتر است بدانید که ساحل صخره‌ای چابهار جایی است که حتما باید از آن دیدن کنید تا چشمانتان از شدت دیدن این همه زیبایی در یک جا، گرد شود.

در این منطقه زیبا تصویری را می‌بینید که ذهنتان آن را هرگز فراموش نمی‌کند، زیرا برخورد موج‌ها با صخره‌ها، آب فشان‌های با شکوهی به ارتفاع 15 متر را تولید می‌کنند که با دیدنشان دچار حیرت می‌شوید و این فرصتی است تا از نزدیک صدای بلند برخورد آب و صخره را نیز بشنوید که چطور در نهایت خشم، شما را به آرامشی تکرار نشدنی دعوت می‌کند.

آدرس ساحل شنی:

  • چابهار، امتداد خیابان کارگر

سخن پایانی

تلاش برای بازنمایی این همه عظمت تاریخی و طبیعی چابهار در غالب کلمات کاری بسیار دشوار است، و تا خودتان این تصاویر خارق‌العاده را نبینید باور نمی‌کنید. سفر به چابهار یعنی قرار است قلبتان با بالاترین سرعت به تپش بیوفتد و فرصتی است تا بتوانید تجربه متفاوتی از دیدگاه تاریخی و طبیعی از دیگر نقاطی که تا به حال دیده‌اید داشته باشید.

نویسنده: پوریا زنگیشه

همچنین بخوانید: چگونه ارزان سفر کنیم؟