http://www.gashtonline.com/images/backkk/asia.jpg

قاره آسیا که به زبان انگلیسی Asia خوانده و نگاشته می شود پهناورترین و پرجمعیت‌ترین قاره عرصه گیتی است. این قاره ۸٫۷٪ از مساحت سطح زمین و ۳۰٪ از مساحت خشکی‌های این سیاره را در بر می‌گیرد. ۶۰٪ جمعیت کره زمین نیز در این قاره زندگی می‌کنند.بزرگ‌ترین و پرشمارترین کشورهای جهان در این قاره‌اند. آسیا به همراه قاره اروپا خشکی بزرگ اوراسیا را می‌سازند. این قاره از شمال به اقیانوس منجمد شمالی، از جنوب به اقیانوس هند، از شرق به اقیانوس آرام و از غرب به دریای مدیترانه و بخش میانی روسیه مرزبندی شده‌است.
کوه‌های اورال، دریای خزر، دریای سیاه و دریای آزوف آسیا را از اروپا جدا می‌نمایند، مرز بین قاره آسیا و قاره آفریقا کانال سوئز است و تنگه برینگ قاره آمریکای شمالی را از این قاره جدا می‌سازد.بلندترین قلهٔ جهان اورست به ارتفاع ۸٬۸۴۸ متر و گودترین دریاچه‌ای دنیا آمور به عمق ۱٬۶۲۰ متر نیز در قاره آسیا قرار دارند.

مساحت عظیمی از قاره آسیا را کوه‌های بلند و تپه‌ها تشکیل می‌دهند، بلندترین رشته‌کوه‌های این قاره عبارتند از هیمالیا، قراقروم، پامیر، تیانشان، هندوکش، قفقاز بزرگ،البرز زاگرس و آلتایی. هم‌چنین رشته‌کوه نسبتاً کوچک‌تری در این قاره واقع بوده که مهم‌ترین آنها را رشته‌کوه‌های تبت، ایران، ارمنستان و آسیای صغیر تشکیل می‌دهند. بیشتر جمعیت آسیا را چین وهند تشکیل می‌دهد. فلات‌های آسیا از غرب به شرق عبارت‌اند از آناتولی ایران تبت و مغولستان

کشورهای آسیایی بر اساسس حروف الفبای فارسی به شهر زیر می باشد:

اردن
اسرائیل
افغانستان
امارات متحده عربی
اندونزی
ویتنام
ایران

بوتان
بحرین
بنگلادش

پاکستان

◄ تایوان‏
تایلند
◄ تبت‏
ترکمنستان
ترکیه
◄ تیمور شرقی‏

چین

روسیه

ژاپن

سوریه
سریلانکا
سنگاپور

عراق
عربستان سعودی
عمان

فیلیپین

قبرس
قرقیزستان
قطر

◄ کامبوج‏
کویت
کره جنوبی
کره شمالی
◄ لائوس‏
لبنان

مالدیو
مالزی
مغولستان
میانمار

هند
◄ هنگ کنگ‏

یمن

آسیا بعنوان کهن ترین قاره جهان از نظر گردشگری و تور بسیار منحصر بفرد است.وجود کشورهای کهن مثل ایران ، هند ، چین و ژاپن و کشورهای مدرن جنوب شرق آسیا مثل هنگ کنگ ، سنگاپور ، مالزی و کشورهای مذهبی مثل عراق و عربستان سعودی و طبیعت بکر مالدیو و اندونزی همه و همه گردشگری در آسیا را زبانزد همگان کرده است.