مهریز

رئیس اداره محیط زیست مهریز گفت: شهرستان مهریز گنجینه‎‎ای ارزشمند، اما گمنام در مرکز کشور است.

مهدی تیموری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه یزد، اظهار کرد: مهریز یکی از شهرستان‎‎های مستعد استان یزد و کشور است که پتانسیل‎های آن فعال نشده است. بیشترین جمعیت حیوانات وحشی اعم از کل و بز استان در مهریز زیست می‌کنند و این شهرستان تنها منطقه‎‎ای در استان است که به حفاظت آهوان اهمیت بسیاری داده و تنها امید استان برای زیستگاه این حیوانات است.

وی، پرورش و رهاسازی گورخر ایرانی در این شهرستان را مهمترین و موفق‏‎‎ترین طرح کشوری در حوزه محیط زیست نام برد و گفت: شهرستان مهریز به جرات می‎‎تواند به عنوان مهمترین منطقه گردشگری طبیعی و اکوتوریسم کشور مطرح باشد. همچنین همکاری مردم مهریز در حفظ محیط زیست و حیات وحش شهرستان ستودنی است. شهرستان مهریز یکی از موفق‌‏‏ترین شهرستان‎‎های کشور در جذب مشارکت‏‏های مردمی برای محافظت از محیط زیست است.

تیموری، حفظ محیط‎ زیست را یک کار فرابخشی و نیازمند همکاری همه جانبه همه اقشار مردم دانست و خاطرنشان کرد: این همکاری‎‎ها باعث شده تا امسال روند خوبی در افزایش جمعیت جانوری حیات وحش منطقه شهرستان مهریز وجود داشته باشد به نحوی که این روند از رشد حدود 40 درصدی نسبت به قبل برخوردار بوده است. اگر مشارکت مردم در این زمینه افزایش یابد، انشالله در آینده نزدیک بهره‎‎برداری پایدار و جمعیت پایدار حیات وحش مهریز را شاهد خواهیم بود.

رئیس اداره محیط زیست مهریز، این شهرستان را پیشرو در واگذاری قرق اختصاصی کشور ذکر کرد و گفت: دو مورد از مجموع پنج پایلوت معرفی شده در کشور برای قرق اختصاصی مربوط به شهرستان مهریز است که این نشان از مستعد بودن این شهرستان از نظر محیط زیستی و حیات وحش در کل کشور دارد. 70 گونه پرنده، 20 گونه پستاندار، 15 گونه خزنده و 70 گونه گیاهی در شهرستان مهریز شناسایی شده است.

تیموری اظهار کرد: برای شکوفا کردن و پیشرفت و توسعه مهریز باید در کنار صنعت و محیط زیست، گردشگری طبیعی فعال شود تا گردشگران علاوه بر دیدن آثار تاریخی و تفریحی شهرستان، از چشم‎‎اندازهای طبیعی و تنوع زیست محیطی این منطقه خاص از کشورمان نیز بهره‏‏مند شوند. مناطق طبیعی مهریز آن قدر کامل و زیبا هستند که هر بازدید‏‏کننده‌‏‏ای را با سلیقه‎‎های متفاوت جلب خواهد کرد.