روستای تاریخی

بافت تاریخی روستای تاریخی اصفهک پس از ۳۸ سال با همکاری اهالی و کارشناسان میراث فرهنگی و جامعه دانشگاهی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، بافت تاریخی روستای تاریخی اصفهک از توابع دیهوک واقع در ۳۵ کیلومتری طبس که پس  از زلزله سال ۵۷ دچار آسیب و تعدادی از بناهای ارزشمند آن مورد تهدید قرار گرفته بود طی سال‌های اخیر با همکاری اهالی و کارشناسان میراث فرهنگی و جامعه دانشگاهی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان این مطلب گفت: پس از این زلزله  و آسیب‌های فراوان این روستا، مردم در مجاورت روستای قدیم روستای جدید را ساخته و در آن ساکن شدند.

به گفته علی شریعتی منش طی چند سال گذشته با همت مردم و اساتید و دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران، یزد و همچنین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تعدادی از بناها و گذرهای آسیب دیده از زلزله مرمت و بازسازی شده و به خانه‌های بوم گردی تبدیل شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی افزود: درحال حاضر گردشگران و علاقمندان بسیاری از این روستا بازدید می کنند که در این میان همت مردم روستای اصفهک در احیاء روستای تاریخی قابل تحسین است.

 شریعتی منش گفت: اصفهک که واجد بناهای ارزشمندی شامل مسجد، حمام، خانه‌های دو صفه و چهار صفه و همچنین دارای نخلستان زیبایی است در سال ۹۴ در فهرست آثار ملی کشوربه شماره ۳۱۳۳۶ ثبت شده است.

روستای اصفهک به دلیل آب و هوای منحصر بفردی که دارد، مستعد رشد و پرورش هر نوع محصول کشاورزی است و یکی از گردشگرپذیرترین مناطق طبس به شمار می‌رود.

مردم این روستا اگرچه بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغولند اما قالی‌بافی، مهم‌ترین صنعت دستی آنهاست.

روستای اصفهک، غنی‌ترین منابع آب را در قلمرو شهرستان طبس دارد و ریزش آب چاه عمیقی که آب شرب روستا را تأمین می‌کند، از جاذبه‌های طبیعی این روستا به شمار می‌رود.