همیشه برای تعیین مقصد سفر، زیبایی‌های مقصد و البته جذابیت‌های گردشگری آن ملاک نیست؛ به همین دلیل گونه‌های بسیاری از گردشگری به‌واسطه آنچه نیاز مسافر است، تعریف می‌شود. گردشگری سلامت برای درمان و گردشگری ورزشی برای انجام یا دیدار از رقابت‌های ورزشی، نمونه‌هایی از این دست به شمار می‌رود.

جام جم سرا: اما گاهی این علاقه و نیاز مسافران نیست که مقصد را معلوم می‌کند، بلکه میزان بودجه مسافران است که آنها را رهسپار مکانی خاص می‌کند. با توجه به تازه‌ترین آمار منتشر شده در فهرست‌های مختلف، به گران‌ترین مقاصد معروف گردشگری جهان اشاره‌ای داشته‌ایم که خواندنش با توجه به بودجه شما خالی از لطف نیست.

سفر روی اسکناس

بررسی پکیج تورهای خارجی و قیمت آنها نشان می‌دهد در میان تورهای گردشگری خارجی، کانادا، فرانسه، اسپانیا، برزیل و آمریکای لاتین در میان همه کشورهای دیگر که دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی برای آنها پکیج تور تعریف کرده‌اند، گران‌تر هستند. با این حال با وجود نزدیک شدن به فصل تابستان و رزرو تورهای خارجی برای این فصل از ایام پیک سفر، قیمت تورهای خارجی نسبت به نوروز تفاوت محسوسی نداشته است. اما در میان تورهای گردشگری خارجی که معمولا قیمت آنها از 500 هزار تومان به بالاست، تور شهرهای اروپایی از همه تورهای گردشگری دیگر گران‌تر است.

البته این نکته را باید در نظر بگیرید که قیمت تورهای خارجی به موارد متعددی بستگی دارد. به‌عنوان مثال هرچه ستاره هتل یا مدت تور بیشتر باشد به تبع آن قیمت پکیج تور نیز بیشتر می‌شود.

اما تور گردشگری کشورهای همسایه از همه کشورها ارزان‌تر است. این تورها بیشتر از قیمت پایه 700 هزار تومان شروع می‌شوند و گاهی به 1.5 میلیون تومان نیز می‌رسند.

کانادا 16 روزه بازدید از هشت شهر 11 میلیون و 500 هزار تومان اقامت در هتل پنج ستاره با سه وعده غذایی در روز و خدمات دیگر. کانادا 14 روزه بازدید از شش شهر هشت میلیون و 500 هزار تومان اقامت در هتل پنج ستاره با صبحانه، پذیرش مسافران 30 سال به بالا و متاهل. دو مینیکن ایتالیا ـ فرانسه 16 روزه بازدید از چهار شهر 3170 یورو بعلاوه سه میلیون و 195هزار تومان، اقامت در هتل پنج ستاره همراه با گشت ویژه و ناهار. آفریقای جنوبی 13 روزه بازدید از چهار شهر 3690 یورو بعلاوه دو میلیون تومان، اقامت در هتل پنج ستاره همراه با گشت ویژه و ناهار. ژاپن 13 روزه بازدید از سه شهر 3290 یورو بعلاوه دو میلیون تومان، اقامت در هتل پنج ستاره گشت در سه شهر آن با ناهار. فرانسه + اسپانیا 12 روزه بازدید از چهار شهر پنج میلیون و 600 هزار تومان اقامت در هتل چهار ستاره، گشت ویژه در تمام شهرها.

البته این قیمت‌ها مربوط به چند ماه پیش است و می‌توانید خودتان چند صد هزار تومانی به آن اضافه کنید! با این حال داشتن پرواز مستقیم یا غیرمستقیم، نوع پرواز و ستاره هتل و خدماتی که تورها ارائه می‌کنند، بر میزان قیمت تور تاثیر زیادی می‌گذارد. همچنین در کشورهای اروپایی معمولا تورهای یک هفته‌ای در هتل‌های چهار ستاره یا پنج ستاره حدود 300 دلار تفاوت قیمت دارند.

تعداد کمی از ایرانیان در این تورها ثبت نام می‌کنند چون برای این‌کار باید حائز شرایطی باشند، به‌عنوان مثال کسی که گردش حساب ندارد اما کارخانه دار است نمی‌تواند برای تجارت به ژاپن سفر کند.

مردم از نظر میزان درآمد با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از گردشگرانی که با تورهای گران سفر می‌کنند یا پولدارند یا تاجر. برخی هم که جزو عموم مردم به حساب می‌آیند شرکت در این تورهای گردشگری را نمی‌پسندند.

سفر به کشورهایی مانند مالزی، سنگاپور، ارمنستان و ترکیه جزو کشورهای محبوب برای سفر ایرانیان است به نحوی که پیش‌بینی شده است امسال دو میلیون گردشگر از ایران به ترکیه می‌روند.

پاریس

در صدر فهرست اغلب منابع گردشگری، پاریس به‌عنوان گران‌ترین شهر برای گردشگران تعیین شده است. البته این گرانی صرفا برای گردشگری است؛ زیرا این شهر در فهرست ده شهر گران جهان قرار ندارد ولی اولین مقصد گران گردشگری در جهان است. پایتخت رویایی فرانسه با جاذبه‌ها و داستان‌های فراوان، شهر رویایی بسیاری از گردشگران دنیاست، که از همه گران‌تر هم هست. در این شهر هزینه یک روز خوردن و آشامیدن و تاکسی سواری حدود ۶۶ دلار (200هزار تومان) است و یک شب اقامت در هتل ۳۶۲ دلار آب می‌خورد که جمعا حدود ۴۲۸ دلار (یک میلیون و 300 هزارتومان) می‌شود.

زوریخ

خیلی‌ها که از وضع مالی خوبی برخوردارند، آرزوی راندن در جاده‌های امن و آرام و زیبای دهکده‌های سوئیس را دارند. البته این دسته از آدم‌ها برای تحقق رویایشان حسابی باید سرکیسه را شل کنند. چرا که شهر زوریخ کشور سوئیس دومین مقصد گران گردشگران است.

زوریخ از پربازدیدکننده‌ترین شهرهای قلب اروپاست و معمولا شهرهای سوئیس هم از گران‌ترین شهرهاست. در زوریخ کرایه تاکسی برای طی مسافت هشت کیلومتری حدودا ۴۰ دلار می‌شود، در حالی که یک شب اقامت در هتل۳۲۰ دلار هزینه دربر دارد، کلا شبی ۳۸۰ دلار (یک میلیون و 200 هزار تومان) در این شهرباید هزینه کنید. دقت کنید که این آمار فقط برای ماندن است و هزینه‌های غذا و غیره لحاظ نشده است.

لندن

سومین شهر گران برای گردشگران، که افتخار یکی از گران ترین شهرهای دنیا برای زندگی را هم به نام خودش سند زده است، لندن می‌باشد. این شهر پر جاذبه‌ترین شهر اروپا بعد از پاریس است و در چند سال اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای هم در جذب گردشگر داشته است. در این شهر حدودا ۷۴ دلار برای خوردن و آشامیدن و حمل و نقل و ۳۰۰ دلار برای یک شب اقامت در یک هتل چهار ستاره باید بپردازید که جمعا ۳۷۴ دلار (حدود یک میلیون و 200 هزار تومان) می‌شود.

توکیو

چهارمین شهر گران از قاره سبز نیست. این بار باید مسیرتان را کلی تغییر دهید تا کلی پول خرج کنید. پایتخت ژاپن برای گردشگران نه‌چندان اندکش، بسیار خرج برمی‌دارد. پایتخت ژاپن یک کابوس جدی برای گردشگران است با ۲۸۰ دلار هزینه هتل و ۳۸ دلار برای هر هشت کیلومتر مسافت با تاکسی، کلا توکیو حدود ۳۷۲ دلار (حدود یک میلیون و 200 هزار تومان) شبی خرج دارد.

نیویورک

شهر همیشه بیدار جهان به آسمانخراش‌های بلند و تاکسی‌های زردش معروف است. البته نباید صدای آژیر پلیس را هم فراموش کرد، آن‌قدر هست که حالا یکی از جاذبه‌ها و مشخصه‌های شهر نیویورک است. برای گشت و گذار در این شهر مورد علاقه هنرمندان هم باید حساب بانکی‌تان را چک کنید؛ چرا که اگر به اندازه کافی پولی در بساط نداشته باشید، جایی در این شهر ندارید! پربازدیدکننده‌ترین شهر آمریکای شمالی، گران‌ترین هم هست و با ۳۲۴ دلار هزینه هتل چهار ستاره و حدود ۴۳ دلار هزینه خوردن و آشامیدن کلا هزینه یک شب اقامت در نیویورک را به مبلغ ۳۶۷ دلار (حدود یک میلیون و 200 هزار تومان) می‌رساند. (ضمیمه چمدان)