گچساران

آب و هوای مطبوع و دل انگیز و طبیعت مخملی گچساران در فصل بهار باعث نوازش روح و جان شده و خاطرات زیبایی را در ذهن مسافران و گردشگران به جا می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه کهگیلویه وبویراحمد، جلوه‌های زیبای طبیعت توانسته هر ساله گردشگران بسیاری را به شهرستان گچساران جذب کند و امسال نیز آماده استقبال از مسافران و گردشگران نوروزی است.

آب و هوای مطبوع و دل انگیز و طبیعت مخملی گچساران در فصل بهار باعث نوازش روح و جان شده و خاطرات زیبایی را در ذهن مسافران و گردشگران به جا می‌گذارد.

آبشار کیوان، یکی از جاذبه‌های زیبای گچساران بوده که هرساله افراد زیادی برای دین این آبشار زیبا به این شهرستان سفر می کنند. آبشار کیوان در 25 کیلومتری شمال غرب گچساران در نزدیکی پاسگاه عبدالهی واقع شده است. آب این آبشار زیبا از کوه‌های دیل، آب گرمو و چهار بیشه در نزدیکی پاسگاه عبدالهی به هم می‌پیوندند و این آبشار پلکانی را به منظره‌ای زیبا تبدیل می‌کند.

یکی دیگر از آبشارهای زیبای گچساران، آبشار معروف رودبال در فاصله 49 کیلومتری شمال این شهرستان و یک کیلومتری روستای رودبال است. آب این آبشار دیدنی از چشمه سارهای کوه‌های بالا دست تنگ موگ سرازیر می‌شود.

صدای زیبای این آبشار در دل تنگه کوه همراه با سایبان‌های زیبای درختان بلوط و بادام هر رهگذری را تشویق به ماندن در کنار این آبشار می‌کند. باغات مرکبات، زمینهای شلتوک کاری، عبور رودخانه نازمکان در کنار این تنگه این مکان را به یک مکان سیاحتی تبدیل کرده است.

آبشار موگ نیز که پس از گذشتن از روستای دیل و اسپردر روستای موگ قرار دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گچساران است. این آبشار زیبا در کنار بقعه متبرکه امام زاده اسماعیل(ع) قرار دارد. این منطقه زیبا با پوشش گیاهی و درختان سر به فلک کشیده که گاهی ارتفاع آنها بیش از دومتر است چشم انداز رویایی را ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از آبشارهای بام نفتی ایران که هرساله پذیرای میهمانان بوده آبشار هرجون است. این آبشار در فاصله 40 کیلومتری گچساران و نزدیک به روستای اسپر قرار دارد. آب این آبشار از چشمه و سد مخزنی اسپر تامین می‌شود و بعد از گذشتن و سیراب کردن 150 هکتار از باغات این منطقه در تنگ هرجون از یک ارتفاع 35 متری به زمین میظ ریزد.

در پایین دست این آبشار زیبا، آثار تاریخی دوران اسلامی مانند آب انبار، ساختمانهای مسکونی قرار دارد. وجود باغات سرسبز انار، انگور، سیب ترش و معماری پلکانی روستای اسپر توانسته زیبایی خاصی را به این تفرجگاه بدهد.

به گزارش ایسنا، عبدالرحیم رحیمی، فرماندار شهرستان گچساران اظهار کرد: این شهرستان آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی شده است. برنامه‌ریزی تجهیز کلاس‌های درس برای اسکان مسافران نوروزی، توزیع کتابچه‌های معرفی جاذبه های گردشگری گچساران و ساماندهی 256 دستگاه خودرو سبک و سنگین حمل و نقل عمومی از جمله برنامه‌های پیش بینی شده برای رفاه حال مسافران نوروزی است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح آرامش بهاری در بقاع متبرکه شاخص، استقرار تیم‌های امداد و نجات و چادرهای سلامت و چادرهای اسکان در مناطق مختلف از دیگر برنامه‌های تعطیلات نوروزی است. اجرای طرح‌های بسیج سلامت نوروزی، نظارت و کنترل کالا و خدمات در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی این شهرستان یکی دیگر از برنامه‌های در نظر گرفته شده برای تعطیلات نوروز است.

هومن عنایی، رئیس اداره میراث فرهنگی گچساران بیان کرد: در تاریخ 28 اسفند در فلکه ورودی گچساران از سمت شیراز (فلکه فرودگاه) نمایشگاه صنایع دستی و مرکز اطلاع رسانی به مسافران برپا می‌شود.

ادامه داد: هرساله شهرستان گچساران پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور است. پیش بینی‌های لازم با همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی گچساران برای رفاه هرچه بیشتر مسافران و گردشگران به این شهرستان انجام شده است.