گردشگری هیجان‌انگیز گرچه کم‌کم دارد در همه جای کشور جای خودش را باز می‌کند، اما هنوز هم تهران بهترین جا برای عاشقان هیجان است. هم از حیث تنوع تفریحات هیجان‌انگیز و هم تکثری که به کاهش قیمت منجر می‌شود، پایتخت بهترین گزینه است، اما با این حال در شهرهای دیگر هم بتدریج زیرساخت‌هایی برای تجربه تفریحات هیجان‌انگیز ایجاد شده و این روند حتما در آینده هم ادامه خواهد داشت.
تصویر تفریح با طعم هیجان

در صفحه گردشگری هیجان این هفته به چند تفریح هیجان‌انگیز اشاره کرده‌ایم. با این توضیح که اگر در هر کدام از موارد، در شهرستان‌ها هم نمونه داریم، به آن نمونه اشاره شده. این شما و این تفریحات هیجان‌انگیزی که نفستان را در سینه حبس می‌کند.

سرعت و هیجان در کارتینگ

کارتینگ نوعی از ورزش موتوری با خودروهای چرخ‌باز است. این‌گونه خودروهای چهارچرخه کوچک و چرخ‌باز کارت نام دارند. کارت سال 1959 به دست آرت اینگل، فضانورد آمریکایی اختراع شد.

با ماشین‌های کارت معمولا در مسیرهای کارت‌سواری که در مقیاسی کوچک نسبت به بزرگراه‌های واقعی ساخته می‌شوند، مسابقه داده می‌شود.

کارتینگ معمولا به عنوان قدم اول در مسیر رسیدن به ورزش‌های پرخرج‌تر خودروسواری به‌شمار می‌آید. اگر مسیرگاه کارتینگ درون یک ساختمان باشد به این نوع کارتینگ، کارتینگ سرپوشیده (Indoor Karting) گفته می‌شود.

در تهران مهم‌ترین پیست کارتینگ در مجموعه ورزشی آزادی قرار دارد که هم تنوع اتومبیل‌های آن بالاست و هم به نسبت دیگر پیست‌ها مشتریان بیشتری دارد.

با این حال پیست‌های دیگری در جاهای دیگر شهر ازجمله موزه خودرو در 11 کیلومتری جاده مخصوص و جاده لشگرک، پرند و… هم وجود دارد.

کارتینگ به نسبت تفریح گرانی است و برای مدت زمانی نه چندان طولانی، حداقل 30 هزار تومان باید بپردازید.

با این حال طعم واقعی هیجان و سرعت، چنان شما را شیفته می‌کند که حتما پس از انجام آن با خودتان می‌گویید که ارزشش را داشت.

حبس نفس با سورتمه

سورتمه‌ سواری تجربه‌ای است که بعید است به این زودی‌ها فراموشش کنید. در این بهار دل‌انگیز اگر حوصلتان سر رفته، اگر گمان می‌کنید کمی هیجان نیاز دارید یا به دنبال لحظه‌هایی ناب هستید کافی است سورتمه را امتحان کنید.

جریان ازاین قرار است که هر فرد سوار یک سورتمه می‌شود و ضمن رعایت‌کردن نکات ایمنی در یک ریل قطاروار شروع به حرکت می‌کند. قانون حکم می‌کند که باید میان هر دو سورتمه مقداری فاصله باشد تا از تصادفات احتمالی جلوگیری شود. این فاصله چیزی حدود 25 متر است.

ریل‌ها در مسیر‌هایی طولانی به یکدیگر پیوسته‌اند و بسته به مرکزی که از آن استفاده می‌کنید، در طول‌های مختلفی آماده استفاده هستند. در کنار هر سورتمه دسته‌هایی تعبیه شده که به کمک آنان می‌توان سرعت را افزایش داد یا ترمز کرد.

مسیر‌های پر پیچ و خم توام با سرعت بالا، اوج لذت و هیجان را به شما هدیه می‌دهند. در شهرهای زیادی زیرساخت‌های سورتمه‌سواری است و عاشقان هیجان می‌توانند از این امکانات استفاده کنند.

تالش، نمک آبرود، گردنه حیران در شمال کشور، دربند تهران و دامنه الوند در همدان ازجمله مراکز سورتمه ریلی در ایران هستند. طول مسیر بازی به طور معمول یک کیلومتر یا بیشتر است. به عنوان مثال طول ریل سورتمه در نمک آبرود 1190 متری است.

سرعت هر سورتمه در طول مسیر متفاوت است، اما حداکثر تا 40 کیلومتر در ساعت متغیر است. متوسط قیمت برای هر ساعت سورتمه‌سواری چیزی حدود 70 هزار تومان است. این قیمت در مسیر‌های طولانی‌تر با طبیعت بکر ممکن است متغیر باشد.

در تهران همان طور که گفته شد در دربند معروف‌ترین ریل سورتمه قرار دارد. البته مراکز دیگری هم برای ارائه این تفریح در جاهای دیگر شهر است که با یک جستجوی سریع در اینترنت می‌توانید نزدیک ترینشان به خودتان را انتخاب کنید. اگر هیجان دوست دارید، معطلش نکنید، همین آخر هفته بروید سورتمه‌سواری.

اسکیت یو، چیزی شبیه پرواز

در پارک ارم تهران، دریاچه خلیج فارس چیتگر و مراکز متعدد در شهرستان‌ها از قبیل ائل گولی تبریز، وسیله‌ای وجود دارد که با نام اسکیت یو یا اسکیت هوایی از آن یاد می‌شود. وسیله‌ای پرهیجان که خاطره آن تا مدت‌ها در ذهنتان می‌ماند و طعم واقعی هیجان را به همراه دارد.

این دستگاه مهیج شبیه‌ترن است. حرکت آن روی ریل، شبیه حرف U است که البته شیب دوطرف آن کمی بازتر از U است. درست به همین دلیل به آن اسکیت یو گفته می‌شود. از نوع حرکت بر می‌آید که در ابتدا و انتهای ریل هیجان به اوج خودش می‌رسد و می‌تواند حسابی شما را دچار هیجان کند. معمولا افراد دارای ناراحتی قلبی یا مشکلات اینچنینی از سوار شدن به این نوع وسایل تفریحی منع می‌شوند. هزینه اسکیت هوایی چندان زیاد نیست و شما می‌توانید با پرداخت کمتر از 10 هزار تومان سوار این وسیله هیجان‌انگیز شوید.

حس پرواز با زیپلاین

زیپلاین یک سرگرمی پرهیجان است که این روزها توجه جوانان زیادی را به خود جلب کرده است. مسافران با استفاده از هارنس (تونیک صخره‌نوردی) و تسمه و کارابین به قرقره متصل می شوند. قرقره روی سیم بکسلی که بین دو نقطه متصل شده، قرار می‌گیرد و مسافران در حالت معلق مسیر زیپلاین را با سرعت طی می‌کنند. سرعت توسط مسافران قابل کنترل نیست و بستگی به اختلاف ارتفاع نقطه مبدا و مقصد دارد. با این حال ولی از نظر ایمنی هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند و همه جوانب درنظر گرفته شده و لباس مخصوص (هارنس)، کارابین، دستکش و کلاه ایمنی به مسافران داده می‌شود.

معروف‌ترین زیپلاین تهران در بالای بام تهران و نزدیک تله‌کابین توچال قرار دارد. این بخش از مهیج‌ترین قسمت های مجموعه تفریحی تله‌کابین است که در سایت بالای کوه قرار دارد و منظره‌ای بی‌نظیر هنگام عبور از زیپلاین برای شما به ارمغان می‌آورد.

این تفریح پرهیجان طول قابل قبولی دارد و می‌تواند هیجان واقعی را به شما هدیه دهد. متقاضیان استفاده از این تفریح پرنشاط پس از آموزشی مختصر و پوشیدن لباس‌های مخصوص آماده هستند تا لحظاتی فراموش نشدنی را تجربه کنند.

زیپلاین البته صرفا مختص تهران نیست، مثلا اگر گذرتان به نمک آبرود افتاده باشد، بالای تله‌کابین جدید این شهر، در بالای کوه و چشم‌اندازی مهیج، سایت زیپلاین راه‌اندازی شده یا در رامسر هم بالای تله‌کابین و بر فراز کوه، سایت زیپلاینی هست که می‌تواند نفس شما را در سینه حبس کند. خلاصه که هر جا اسم زیپلاین شنیدید، از نظر ما، درنگ نکنید.

تیوپ‌سواری، زمستانی در دل بهار

تیوپ‌سواری فقط مختص برف نیست. جاهایی هست که پیستی فراهم کرده‌اند که شما در طول چهارفصل سال بتوانید روی آن تیوپ‌سواری کنید. به عنوان مثال تیوپ‌سواری در پیست پرواز دریاچه خلیج فارس در چیتگر، این امکانات را فراهم کرده که همه افراد بتوانند در شرایط متفاوت آب و هوایی، به ورزش‌های زمستانی بپردازند.

تیوپ‌سواری روی پیست پرواز در آسمان درست مثل تیوپ‌سواری روی برف واقعی است و همان حس و هیجان را برای شما به دنبال دارد. در تهران این وسیله تفریح فقط در دریاچه خلیج فارس است و قیمت آن هم درست مثل اسکیت یو یا اسکیت هوایی، کمتر از 10 هزار تومان برای هر نفر است.

سرسره لوپ یا انتظار برای سقوط

این سرسره تشکیل شده از یک اتاقک انتظار که توسط دریچه‌ای از پایین به یک سرسره طولانی متصل می‌شود. هم تجربه سقوط در سرسره و هم انتظار برای باز شدن دریچه به تجربه هیجان وصف‌ناپذیر منجر می‌شود. پس از قرار گرفتن فرد درون کابین ضربان قلب به همراه شمارش معکوس آغاز و پس از اتمام شمارش به ناگاه دریچه زیرین محفظه باز می‌شود و استفاده با سرعتی برابر 11 متر بر ثانیه سقوطی آزاد را به درون مسیر سرسره تجربه خواهد کرد.

حس تعلیق ناشی از انتظار باز شدن دریچه و حس بی‌وزنی ناشی از سقوط آزاد تجربه‌ای بی‌بدیل از هیجان را به شما هدیه می‌دهد. این تفریح هم در پایتخت سهل‌الوصول است و با قیمت مناسب (کمتر از 10 هزار تومان) می‌تواند در دسترس شما قرار بگیرد.

جواد مسعودیان – ضمیمه چمدان