پله‌های هایکو

عبور از پله‌های هایکو در میان جزیره هاوایی، مناظری باور نکردنی را در مقابل چشم بیننده قرارا می‌دهد که تنها با سخت‌کوشی، دست یافتنی است.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، این پله‌ها به بهشت راه دارند و این جمله را کسانی می‌گویند که جانشان را به خطر انداخته و پا روی پله‌های آهنی شکسته و فرسوده گذاشته‌اند تا در پشت پیچ و تاپ تپه‌ها و تن سبز کوه‌ها به بهشت برسند. به هاوایی می‌رویم و ساعت‌ها در هوای مه‌گرفته میان درختان و بوته‌ها راه می‌رویم تا به بلندای کوه ”کونولا” برسیم، جایی که نوری از آسمان به زمین تابیده و شما را تا بهشت بالا می‌برد. از ”پله‌های هایکو” از ”راه پله‌ای رو به بهشت” برایتان می‌گوییم که یا جان خیلی‌ها را گرفته و یا برای بسیاری عکس‌های یادگاری زیبا ساخته است. بنابراین با الی‌گشت همراه باشید برای سفر به درون طبیعت بکر و دست نخورده اوآهو در هاوایی …

جزیره هاوایی همانند گوشه‌ای از بهشت بوده که از آسمان فروافتاده و این پله‌ها روی شیب خطرناک کوهستان، منظره‌ای را برایتان فراهم کرده‌اند تا ببینی و باور کنی. ”پله‌های هایکو” منطقه‌ای توریستی نیست، یعنی به هیچ وجه امن نیست و جان بسیاری را گرفته است چرا که پله‌ها سست شده بودند و پای آن‌ها لغزیده و یا دچار حمله قلبی شده‌اند. به همین خاطر بازدید از آن ممنوع است و ورودی مشخصی ندارد، اما از ابتدای دره هایکو و در میان کوچه پس کوچه‌های محله‌ای مسکونی آغاز می‌شود تا میان ابرها.

چهار هزار پله را که طی کنید، به منظره‌ای می‌رسید که تا به حال مانند آن را ندیده‌اید. هرچند که پله‌ها رو به بهشت هستند اما فرشتگان آن‌ها را نساخته‌اند! در واقع داستان از این قرار است که در جنگ جهانی دوم، برای نصب کردن آنتن مخابراتی، سربازان پله و نردبان‌هایی چوبی ساختند تا به بلندترین منطقه در جزیره دسترسی پیدا کنند. آنتن و ساختمان مخابراتی در ارتفاع ۸۵۰ متری از سطح دریا ساخته شد و صدای سربازان آمریکایی از سواحل ژاپن به آمریکا رسید. بعدها پلکان با استفاده از آهن گالوانیزه مجددا بازسازی و گسترش یافت. اما با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به این ساختمان و آنتن‌ها نبود، بنابراین در میان جنگل رها شدند. تغییرات آب و هوایی به آن‌ها آسیب زدند و شاخ و برگ درختان مدفون‌شان کرد. هر چند که در سال ۲۰۰۳ پله‌ها باز هم ترمیم شدند، اما بدلیل حوادثی که رخ می‌داد، دولت مسیر ابتدایی برای دسترسی را بست. این روزها اما گردشگران هنوز هم برای تماشای منظره و چشم‌اندازهای زیبای هاوایی، به طور غیرقانونی از این پله‌ها بالا می‌روند. در نهایت شاید خستگی بالا رفتن از چهار پله و خطر سقوط از لبه کوهستان وجود داشته باشد اما در انتهای مسیر، منظره‌ای بهشتی، با آسمانی که آغوش خود را برایتان باز کرده در انتظار شماست.

اقامتگاه بومگردی کوهستان