موزه

از جنگل «کبودوال» که می‌گذرند، آن‌قدر زیبایی در اطراف خود می‌بینند که دیگر چشم‌شان به موزه‌ی‌ «تاریخ طبیعی» استان گلستان نمی‌افتد،‌ موزه‌ای که با 12 سال پیش با تقلید از موزه‌های 262 ساله‌ اروپا و آمریکا ساخته شد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، موزه‌ی «تاریخ طبیعی» شهرستان کبودوال در استان گلستان، در جنگل «کبودوال» و 4 کیلومتری جنوب شرقی علی‌آباد کتول و در کنار جنگل هارون قرار دارد، هرچند آن را سال 82 ساخته‌اند و به نظر یکی از با سابقه‌های این جنگل محسوب می‌شود، اما هر چشمی آن را نمی‌بیند…

پدرام سیدرضایی، دانشجوی مدیریت جهانگردی که از 28 اسفند 93 تا 14 فروردین 94 به عنوان راهنما در این موزه حضور داشت، به بررسی برخی مشکلات موجود که موجب کم بودن تعداد بازدیدکنندگان این موزه هستند، پرداخت.

وی نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی ضعیف درباره‌ی این موزه را یکی از عواملی دانست که حتی مردم علی‌آباد کتول هم نسبت به این موزه ناآشنا هستند.

او قرار نداشتن موزه‌ی «تاریخ طبیعی» در نقطه‌ای مناسب از جنگل و مسیری که مسافران از آن بازدید می‌کنند را عامل دیگر این ناآگاهی دانست و افزود: با وجود این‌که استان گلستان و جنگل «کبودوال» به عنوان مناطق شاخص اکوتوریسم در کشور مطرح هستند، اما متاسفانه این موزه که خود یکی از عوامل به وجود آمدن این شاخصه است، مورد بی‌توجهی قرار گرفته و هر چشمی آن را نمی‌بیند.

سیدرضایی نبود نور کافی در موزه و یک‌سری از استانداردها در این موزه را از دیگر عوامل دانست و افزود:‌ این موزه از نظر دارا بودن آثار، تنوع خوبی دارد و حتی چند بنای قدیمی اطرافش هم می‌توانند برای بازدیدکنندگان جذاب باشند‌، اما چون معرفی درستی در سطح استان برای آن‌ها نشده توجه چندانی به آن نمی‌شود.

او با اشاره به فروش 271 بلیت از این موزه در طول 16 روز تعطیلات نوروزی، شلوغ‌ترین روز این موزه را 13 فروردین امسال دانست که براساس فروش بلیت، 42 نفر از این موزه بازدیدکرده‌اند و گفت: تعداد بازدیدکنندگان این موزه در یک روز از یک نفر تا 42 نفر می‌رسید.

وی با اشاره به اتفاقی که در طول چند سال گذشته در جنگل‌های کشور رخ داده و از هر خودرو مبلغی به عنوان ورودی به جنگل گرفته می‌شود، افزود‌: با توجه به این‌که از هر خودرو 4 هزار تومان به عنوان ورودی گرفته می‌شد، کسانی که این موزه را دیده و به آن وارد می‌شدند، تمایل چندانی برای پرداخت هزار تومان بلیت ورودی نداشتند و می‌گفتند برای ورودی جنگل پول زیادی پرداخت کرده‌ایم چرا باید برای موزه هم پول بدهیم، به همین دلیل و برای رعایت رسم مهمان‌نوازی، گاهی اوقات از افراد پولی گرفته نمی‌شد، تا آن‌ها تمایل بیشتری در بازدید از موزه داشته باشند.

او قیمت ورودی به موزه تاریخ طبیعی استان گلستان برای گردشگران داخلی را هزار تومان برای گردشگران خارجی پنج هزار تومان دانست.