رودبارک

اگر به مازندران سفر می‌کنید روستای “رودبارک” کلاردشت را از دست ندهید.

“رودبارک”، روستایی از توابع شهرستان کلاردشت است که با وجود نعمت‌های خدادادی دل هر بیننده‌ای را به شور و شوق می‌آورد، یکی از محله‌های توریست‌پذیری که در شرقی‌ترین نقطه کلاردشت قرار دارد و از طبیعتی زیبا و شگفت آور برخوردار است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این روستا، وجود رشته‌ کوه‌های علم‌کوه است که به افزایش زیبایی این روستا کمک فراوانی کرده است.

وجود یخچال‌های طبیعی تخت‌سلیمان و وجود نماینده فدراسیون کوهنوردی در این منطقه موجب شده است تا در هر سال گردشگران زیادی به این رشته کوه برای کوهنوردی بیایند و آن را فتح کنند.

از جاذبه‌های دیدنی و بکر کلاردشت می‌توان به رودخانه پرخروش «سردآبرود» اشاره کرد؛ این رودخانه که جزئی از رودخانه‌های حفاظت شده کشور است، در سراسر این روستا جریان دارد و با تقسیم کردن این محل به دو قسمت فضایی دل‌انگیز را به وجود آورده است.

وقتی به روستای «رودبارک» وارد می‌شوید آبشار «اکاپل» را از دست ندهید. این آبشار زیبا با دارا بودن چشمه‌ها و یخچال‌های طبیعی هر مشتاق طبیعتی را به وجد می‌آورد. کوه‌ها و مناطق بالادست روستای رودبارک نیز دارای گیاهان دارویی و انواع سبزی‌های کوهی و قارچ‌های مختلف است.

منطقه «ونداربن» یکی از زیبا‌ترین نقاط این روستاست که زیبایی وصف‌ناپذیری دارد. ماهی غزل‌آلادر آب شیرین نیز از سوی شیلات در این روستا پرورش می‌یابد. معدن سنگ گرانیت واقع در این محل نیز یکی از بزرگترین معادن به شمار می‌رود که به تمامی کشور صادر می‌شود.

مسجد محل رودبارک نیز یکی از عجایب هنر معماری به شمار می‌رود؛ مسجدی با حدود ۲۰۰ مترمربع مساحت بدون وجود هیچ ستونی در وسط آن یکی از خلاقانه‌ترین اثر معماری در کلاردشت است.

آرام دلفان‌آذری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کلاردشت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه مازندران، اظهار کرد: طایفه‌های زیادی در این روستا حضور دارند. ریشه این طوایف به بیش از 500 سال گذشته برمی‌گردد. گیلک‌ها شامل جوادی، همتی، حمیدی، محلج و ربیع‌پور و کردها شامل حاتمی و پیلگریان بوده است. آخرین گروه طالقانی‌ها و اصفهانی‌ها بودند که از ۱۵۰سال گذشته وارد محل رودبارک شدند.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا مردم محل رودبارک دامدار بودند و پس از مدتی حضور در این روستا ساکن شدند. البته آثار زندگی قبل از ورود این قبیله‌ها، یعنی حدود 3000 سال پیش بر روی قله پسندکوه وجود دارد. دره راشک با قدمت زیاد نیز نشان‌دهنده زندگی قبایلی در زمان‌های دور است.

دلفان‌آذری با اشاره به جاذبه‌های این روستا، اظهار کرد: محله رودبارک دارای ۴۳ قله است. تخت سلیمان از محل رودبارک تا دره سه‌هزار و طالقان و دلیر تا لاکوه و سیاه‌لان از جمله کوه‌های دیدنی این منطقه است.