نکا

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: چشمه خربسوت در منطقه‌ جنگلی چلمردی نکا از نقاط گردشگری شهرستان است.

حسین باقری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه مازندران، با اشاره به موقعیت چشمه خربسوت، افزود: حدود یک کیلومتر بالاتر از عبور کرداب (جاده چلمردی به روستاهای بالا دست هزار جریب) چشمه‌ای زلال با آب خنک در منطقه‌ای زیبا و جنگلی وجود دارد که چشمه خربسوت نامیده می‌شود. واقع شدن چشمه در میان جنگل‌های انبوه و قرار گرفتن در مسیر جاده، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری نکا اظهار کرد: یکی از نقاط مشهور گردشگری نکا، نهالستان چلمردی است. این نهالستان شامل جنگل‌های زیبا در اطراف روستای چلمردی است که در طول سال به ویژه در روزهای تعطیل میزبان شهروندان و مسافران زیادی است. امامزاده خاتون (دختر مشهد) در این روستا زبانزد اهالی است و زراعت توتون در این روستا و روستاهای اطراف از شهرت خاصی برخوردار است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی مازندران، یکی دیگر از مناطق گردشگری شهرستان نکا را منطقه استخر پشت دانست و اظهار کرد: این منطقه در مسیر نکا به سمت هزار جریب قرار دارد. این مسیر از کنار منطقه جنگلی و نهالستان ترویجی «نمک» می‌گذرد. این نهالستان محل رویش نهال‌های پژوهشی جنگلی است، استخری مصنوعی و چشمه‌ای زیبا نیز در این منطقه وجود دارد و آبشار زیبای کنار این چشمه از نقاط گردشگر پذیر منطقه است.

باقری با بیان اینکه امامزاده پنج که در منطقه ییلاقی ارم است از معروف‌ترین جاذبه‌های این روستا است، ادامه داد: ارم از روستاهای تاریخی بخش هزار جریب شهرستان نکا است. مورخان از روستای ارم به کرات در کتب و نقشه‌های جغرافیایی یاد کرده‌اند. همچنین در منابع مختلف از ساخت قصرهای زیبا در منطقه ارم توسط حاکمان تبرستان یاد شده است.

وی، تپه نارنج باغ را یکی از تپه‌های باستانی مربوط به پیش از تاریخ دانست و بیان کرد: در زمانهای قدیم بنای آجری بزرگی تا سال 1349 بر روی آن قرار گرفته بود. این تپه در ضلع شمالی شهر قرار دارد و برخورداری از امکانات مناسب و داشتن چشم اندازی زیبا، مسافران و شهروندان زیادی را به بازدید از این تپه زیبا ترغیب می‌کند.

باقری، امامزاده عبدالله اطرب را از آثار تاریخی و زیارتی مشهور و ثبت شده شهرستان نکا عنوان کرد و گفت: امامزاده عبدالله در روستای اطرب واقع شده و ساخت این بنای آجری مربوط به قرن نهم هجری قمری است و هرساله مسافران زیادی برای زیارت و سیاحت به این امامزاده مسافرت می‌کنند. وجود درختان قدیمی در اطراف بنای امامزاده و نیز نما و معماری این بنا، موجب جذابیت این مکان شده است.