نمدمالی

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد از ثبت دو اثر معنوی نمدمالی و نی‌بافی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

 محمد کاظم رحمانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران از ثبت دو اثر معنوی شهرستان بویراحمد خبر داد و اظهار کرد: پیشنهاد ثبت دو اثر معنوی نمدمالی و نی چیت بافی(نی بافی) به شورای ثبت کشور داده شده که این آثار ثبت ملی شوند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد عنوان کرد: نی چیت بافی از قدیم الایام وجود داشته و قدمت آن به دوره صفویه بازمی گردد که در این دوره هنرمندان زیادی در این منطقه به بافت این هنر صنایع دستی اقدام می گردند.

وی گفت: این دو اثر معنوی جزو رشته های صنایع دستی محسوب می شوند که از قدیم در استان وجود داشته و در سال های اخیر به فراموشی رفته است، تلاش خواهیم کرد این رشته ها احیا شوند که در همین مورد کارگاه آموزش نی چیت بافی در منطقه دشت روم راه اندازی شده است.

این مسئول ادامه داد: نی به همان شیوه قدیمی تولید می شود و این اثر هنری زیبا هم در داخل استان کهگیلویه و بویراحمد و خارج از استان در بین عشایری طرفداران زیادی دارد و در صنعت گردشگری کاربرد فراوانی دارد.

رحمانی اضافه کرد: نی هم به عنوان حالت تزئینی و هم به عنوان یک محافظ در سیاه چادرهای عشایر مورد استفاده قرار می گیرد و به خانه های عشایری استحکام می دهد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد با اشاره به اینکه کارهای مقدماتی برای ثبت این اثر معنوی انجام شده که در صورت تأکید شورای ثبت در فهرست آثار ملی ثبت می شود، گفت: نمدمالی یک رشته منحصر به فرد و بومی این شهرستان است که نسل به نسل وجود داشته اما در سال های اخیر به دلیل استقبال کم مردم، این هنر معنوی به فراموشی رفته که با ایجاد کارگاه های آموزشی تلاش می کنیم این هنر نیز احیاء شود.

وی با بیان اینکه تاکنون دو اثر معنوی این شهرستان ثبت ملی شدند، افزود: حادثه تنگ تامرادی و حادثه تنگ گوجستان شهرستان بویراحمد ثبت ملی هستند، ضمن اینکه آثار زیادی وجود دارد که در فهرست آثار ملی ثبت شود که هر نوع آداب و رسوم مردم این شهرستان را شناسایی و ثبت ملی می کنیم.

این مسئول با بیان اینکه بیش از 12 بازی بومی و محلی در این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: بازی های بومی و محلی بویراحمد از دیگر آثار معنوی هستند که برنامه داریم بعد از نمدمالی و نی بافی دو بازی بومی و محلی را ثبت ملی کنیم.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد خاطرنشان کرد: دریاچه مور زرد زیلایی و گردوهای قدیمی منطقه گردو کنگک دو اثر طبیعی این شهرستان هستند که کارهای اولیه این آثار انجام شده و امیدواریم این دو اثر طبیعی هم ثبت ملی شوند.