رالی شترها

مسابقه رالی شترها با حضور صد شتر سوار در کویر مرنجاب برگزار می‌شود.

منصور قلی‌زاده – مسئول اقامتگاه ستاره کویر – درباره این طرح به خبرنگار ایسنا گفت: این طرح پیشنهاد خود من بوده‌، فکر کردم که رالیِ همه‌چیز برگزار می‌شود‌، اما کمتر رالی شترسواری برگزار شده است. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که این طرح را در کمپ خودمان که در نزدیکی مرنجاب است، برگزار کنیم؛ در واقع قرار است در این طرح که نوروز 94 برگزار می‌شود، 100 شتر سوار حضور داشته باشند.

او همچنین گفت: فدراسیون‌های ورزشی بخشی برای شترسواری ندارند‌، اما ما طرح خود را به فدراسیون کویرنوردی اعلام کردیم و قرار شد با همکاری آن‌ها این طرح برگزار شود. در این رالی 100 شتر سوار مسیر 20 کیلومتری کمپ ما تا کاروانسرای مرنجاب را طی می‌کنند. در واقع آنها از منطقه‌ی برنامه «خطب شکن»، شترسواری را شروع می‌کنند. «خطب‌شکن» تغییر شکل یافته‌ی واژه «حطب‌شکن» است. در قدیم به کجاوه شتر «حطب» می‌گفته‌اند و این مسیر آنقدر سخته بوده که در واقع با عبور از آن کجاوه شترها می‌شکسته است.

قلی‌زاده درباره چگونگی تامین شترهای این مسابقه هم گفت: منطقه تقی‌آباد که در کنار کویر مرنجاب است‌ و کمپ ما در آن قرار دارد، شترهای زیادی دارد و ما از شترهای همین منطقه برای رالی استفاده خواهیم کرد.