غار

یازده سال از اعلام خبر تبدیل غار 12 هزار ساله “هوتو” به موزه می‌گذرد و کارگران همچنان مشغول کارند!

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا،‌ خردادماه سال 1383 بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه غار 12 هزار ساله “هوتو” با همکاری سازمان میراث فرهنگی مازندران و متخصصان فرانسوی در صورت تصویب طرح اولیه، به موزه تبدیل خواهد شد. اما با گذشت 11 سال و تغییر مدیران کل سازمان میراث فرهنگی استان مازندران، این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران از شیوه بهره‌برداری این مجموعه چندان راضی نیست، چراکه معتقد است بهره‌برداران این محوطه‌ی بسیار ارزشمند نتوانستند از این فرصت مناسب برای معرفی جاذبه‌های این غار به درستی استفاده کنند و با احداث سازه‌های سیمانی و غیراصولی، آسیب فراوانی به این بافت تاریخی زده‌اند.

به گفته وی، احداث ساختمان‌های بزرگ و تردد فراوان ماشین‌آلات سنگین، علاوه‌بر تغییر چهره این منطقه، غار “هوتو” و کمربندی را که زیر این بناها قرار دارند، با آسیب احتمالی مواجه کرده است.

مدیر غارهای استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، درباره این پروژه می‌گوید: قرار است این برنامه در دو فاز اجرا شود. فازی که در قسمت بالادست غار و حریم درجه 3 است و فاز دیگر تاسیسات گردشگری مرتبط با خدمات فرهنگی است، اما فاز یک به دلیل یک‌سری موضوعات مرتبط با غار و فضایی که با موزه مطابقت داشته باشد انجام نگرفته است؛ چون این فضا باید کاملا علمی و بر اساس استانداردها باشد و طرحی که سرمایه‌گذاران پروژه داده‌اند، هنوز گروه فنی سازمان میراث فرهنگی را متقاعد نکرده و همچنان در دست اقدام است تا شاید به نتیجه برسد.

«علی ماه‌فروزی» ادامه می‌دهد: فضایی که فروردین ماه امسال بهره‌برداری شده است، حدود 200 متر تا غار فاصله دارد و شامل خدمات مختلفی از جمله کافه و آلاچیق برای استراحت گردشگران است.

او همچنین درباره مخالفت مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان مازندران با بهره‌برداران این طرح گفت: مخالفت او مربوط به خدماتی است که بهره‌برداران طرح به غار موزه ارائه می‌دهند که باید مجددا نقشه‌ها مورد بازبینی قرار بگیرند.

این مسئول همچنین درباره غار “کمربند” که در فاصله چند متری غار “هوتو” قرار دارد، می‌افزاید: وضعیت آن هم مانند غار هوتو است و قرار است این اقدامات برای هر دو غار ایجاد شود که بخشی از آن هم به کمبود اعتبار برمی‌گردد که به اعتقاد من نیاز به 100 میلیون تومان اعتبار دارد.

«ماه‌فروزی» درباره روند جهانی شدن این غار می‌گوید، اینکه غار در فهرست ثبت جهانی قرار بگیرد نیازمند آن است تا یک‌سری ویژگی‌ها داشته باشد، بنابراین باید کاوش و بازنگری بیشتری صورت بگیرد تا قابلیت ثبت جهانی را داشته باشد.

شرکت تعاونی «سبزگستر هوتو» مسئول بهره‌برداری از این پروژه است. غارهای «هوتو» و «کمربند» در شرق مازندران در نزدیکی شهرستان بهشهر و در روستای تروجن (شهیدآباد) واقع شده است. این غار حدود سال‌های 1949 و 1951 میلادی توسط «پروفسور استانلی کوور»، استاد دانشگاه فیلادلفیا کشف و بررسی شده‌ است.

بقایایی از صنایع سنگی شامل ابزارهای خراشنده، پوست‌کنی، سوراخ‌کننده و فلزی که عموماً در شکار و تهیه پوشاک مورد استفاده قرار می‌گرفتند در این غار کشف شده و همچنین بقایای سه انسان شامل یک کودک و دو بزرگسال و بقایای حیواناتی از جمله غزال، گرگ، خرگوش، فک آبی و در دوران جدیدتر نوسنگی بقایای حیواناتی از جمله گوسفند و بز که در فصل‌های مختلف مورد شکار قرار می‌گرفتند در غار هوتو کمربند کشف شده است.