iranمنطقه سیلوانا با وجود دریاچه‌های کوچک و زیبا در پای کوه‌ها و رودخانه‌ها و آبشارهایی که در این منطقه سرازیر هستند، این سرزمین را به صورت تکه‌ای از بهشت درآورده و هرکسی را که پای در این سرزمین می گذارد مات و مبهوت از زیبایی‌هایش می‌کند و هر بار که به آنجا سفر کنی انگار برای نخستین بار است که آنجا را می‌بینی و مکان‌ها و زیبایی‌ها را کشف می‌کنی.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، منطقه آذربایجان غربی، سیلوانا یکی از مناطق بکر در اطراف شهرستان ارومیه در سال 86 به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی مورد تصویب قرار گرفته و مقرر شده تا زیرساخت‌های مناسب از جمله هتل، مسافرخانه و راه‌های مناسب برای استفاده مسافران و گردشگران فراهم شود.

برای مطلع شدن از وضعیت و چند و چون اجرای مصوبات این منطقه نمونه گردشگری ابتدا به سراغ بخشدار سیلوانا رفتیم. یحیی خسروزاده، بخشدار سیلوانا گفت: نبود امکانات زیرساختی گردشگری سبب گمنامی این منطقه در میان گردشگران شده است.

وی با بیان این‌که تبدیل این منطقه به عنوان منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری در سال 89 تصویب شده است، اظهار کرد: تبدیل «سیلوانا» به منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری نیازمند آماده‌سازی زیرساخت‌های مناسب از جمله راه‌های استاندارد و هتل‌های اقامتی مناسب است.

بخشدار سیلوانا ادامه داد: توافق‌های اولیه و مرحله استعدادیابی از طریق اداره میراث فرهنگی، انجام و مقرر شد که مکان‌هایی که قابلیت گردشگری دارند، در این منطقه دست نخورده باقی‌مانده و به صورت روستاهای گردشگری مورد استفاده گردشگران قرار بگیرند.

بخشدار سیلوانا با اشاره به استعدادهای گردشگری در این منطقه، توضیح داد: سیلوانا یکی از 19 منطقه جهان است که اکسیژن خالص دارد و از قابلیت زیادی برای توسعه گردشگری بهره‌مند است

وی همچنین با اشاره این‌که اکثر مردم سیلوانا به کشاورزی و دامپروری مشغول هستند، اضافه کرد: پرورش عسل مرغوب از زنبورهایی که به صورت مهاجر در این منطقه وارد شده‌اند، یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این منطقه به شمار می‌رود.

خسروزاده خاطر نشان کرد: در حال حاضر اقامت گردشگران در سیلوانا کوتاه است و شب را در اینجا نمی‌مانند، در واقع اینجا مقصد اصلی گردشگران نیست، ولی اگر زیرساخت‌های اقامتی نه چندان گران قیمت اما متناسب با اقلیم و زندگی بومی مردمان مهیا شود، می‌تواند تحولی بزرگی در این منطقه به وجود آورد.

“شاهین شرقی” شهردار سیلوانا نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ظرفیت‌های گردشگری موجود در منطقه سیلوانا می‌تواند سالانه میلیون‌ها گردشگر را به استان جذب کند، ولی هیچ امکاناتی برای گردشگران فراهم نیست.

وی افزود: منطقه سیلوانا یک بهشت دست نخورده برای جذب گردشگر است، ولی سرمایه‌گذاری در این بخش با مشکل مواجه است و تاکنون سرمایه‌گذاری نتوانسته موفق به سرمایه‌گذاری شود. شهرداری نیز بودجه محدودی دارد و با درآمدی که دارد فقط می‌تواند به امور شهری و نگهداری از چند خیابان بپردازد و توانایی سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را ندارد.

شهردار سیلوانا با بیان این‌که در این منطقه هر دستگاه، ادعایی بر سر یک منطقه دارد، تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی از زمان اعلام شدن سیلوانا به عنوان منطقه نمونه گردشگری قول‌های برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای ساخت هتل و دیگر امکانات برای گردشگران داده بودند که تاکنون عملی نشده است

برای پاسخ به این‌که چرا این منطقه با داشتن چنین پتانسیل‌های گردشگری نتوانسته آن طور که شایسته است میزبان مسافرانی که از مناطق مختلف برای دیدن این منطقه‌ای که گویی تکه از بهشت خدا بر روی زمین است، باشد به سراغ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی رفتیم

“جعفر ذوالفقاری” در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: منطقه نمونه گردشگری سیلوانا از سال 86 مورد تصویب قرار گرفته ولی متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار از زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب گردشگر و مسافر بهره‌مند نشده است.

وی ادامه داد: البته قسمت‌هایی از این منطقه به صورت مناطق بکر و دست نخورده مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در پاسخ به این‌که چرا سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی در این منطقه ناکام مانده است؟ گفت: بوروکراسی‌های موجود بر سر راه سرمایه گذاری به ویژه در حوزه گردشگری و سنگ اندازی‌هایی که در این مورد، وجود داشته مانع انجام سرمایه گذاری در این منطقه شده است.

به گزارش ایسنا، منطقه سیلوانا با آبشار و روستای سوله دوکل، قله دالامپر و دریاچه‌هایی که در پای این کوه به وجود آمده‌اند به راستی که چشم‌ها را خیره و روح را نوازش می‌دهد ولی توجه نداشتن به این سرمایه‌های عظیم خدادادی، مردم منطقه را از سودی که می‌تواند از جذب گردشگر به دست آید و گردشگران نیز از این منطقه لذت ببرند، بی نصیب کرده است.