گردشگران نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان از آمادگی این استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی از 15 اسفند ماه، افزایش ساعت بازدید و خوانا سازی مجموعه سلطانیه در تعطیلات نوروز خبر داد.

یحیی رحمتی در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا درباره اقدامات صورت گرفته برای تعطیلات نوروز بیان کرد: آماده‌سازی مراکز اقامتی تا 15 اسفند ماه نهایی می‌شود و از این تاریخ به بعد آمادگی کامل برای پذیرایی مسافران نوروزی داریم، سایت‌های تاریخی و تفریح و گردشگری هم در حال آماده سازی هستند. برای مثال بعد از بسته بودن 7 ساله مجموعه چلبی اوغلی، امسال مجموعه اقامتی و پذیرایی در حاشیه این بنای ارزشمند باز است و خدمات لازم را در فضای سنتی به گردشگران می‌دهد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌های گذشته ساعت بازدید از گنبد سلطانیه به یک ساعت هم نمی‌رسید، سال گذشته توانستیم ساعت بازدید آن را به چهار ساعت برسانیم. امسال سعی می‌کنیم آن را به بیشتر از 6 ساعت افزایش دهیم. در دوره‌های قبل به دلیل محدود بودن ساعت بازدید توقف گردشگر اقتصادی و همراه با میل و رغبت نبود، چون هرچه توقف با میل و رغبت گردشگر باشد اقتصادی بودن اوضاع را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: همچنین درصدد خواناسازی مسیرهای گردشگری سلطانیه هستیم که بازدید تنها از تک گنبد آن نباشد و شامل مجموعه گردشگری این مجموعه مانند حمام سالار‌، ملاحسن کاشی، شاه بلاغی معبد داشکسن و غیره باشد.

رحمتی با بیان اینکه این روند بعد از تعطیلات نوروز هم ادامه خواهد داشت اضافه کرد: در غار کتله خور حدود 4 میلیارد ریال برای ساماندهی آب شرب و محوطه بیرونی این مجموعه، همچنین ساماندهی مجموعه‌های اطراف آن مثل قلعه تاریخی دوره سلجوقی گرماب در دستور کار قرار داده‌ایم.

او در بحث اقامتگاه هم توضیح داد: مدارس را طبق توانمندی و بخشنامه‌هایی که ارسال شده تنها باید به فرهنگیان سرویس بدهند و در صورتی که هتل‌ها و اماکن اقامتی‌مان پر شد از این امکان استفاده می‌کنیم و اولویت اول ما استفاده از امکان اقامتی استاندارد است. برای برپایی کمپ‌های گردشگری در مناطق امن و استفاده از امکانات حاشیه هم در دو نقطه پارک ملت و ورودی جاده تبریز از استان پیش‌بینی شده است.

رحمتی گفت: تا هفته آینده 300 هزار بروشور برای معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری استان و توزیع آن در تعطیلات نوروز تحویل خواهیم گرفت.