بنای تاریخی
هشتمین بنای احیا شده توسط صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی به بهره برداری رسید. در مراسم افتتاحیه این بافت سرمایه گذار آن خواست تا عمارت جلوخان باغ و آسیاب آبی آن با حل مشکل مالکیت آنها به مجموعه باغ نمیر اضافه شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به استان یزد، مراسم افتتاحیه رسمی باغ صدری (نمیر) شهرستان تفت پیش از ظهر 25 امرداد با حضور مدیران اقتصادی، استاندار و مدیران سازمان مسکن و شهرسازی و متولیان میراث فرهنگی برگزار شد.

در این مراسم اصغر نبیل عضو هیئت مدیره هتلداران استان یزد و رئیس گروه کارآفرینان که یکی از سرمایه گذاران باغ نمیر تفت نیز هست، بیان کرد: باغ نمیر تفت 300 سال پیش به دستور صدرالعلما از محاکمان دوره زندیه ساخته شد و متعلق به نمیر تفت از شکسته بندان معروف این شهرستان و یکی از زرتشتیان بوده است که در این باغ زندگی می کرد. پس از سالها بنا به همت شرکت مشیر یزد که هتل باغ مشیرالممالک یزد را نیز در کارنامه خود دارد احیا و مرمت شده است. وجه تشابه این دو باغ این است که متعلق به افراد خیری بوده که مردم از آنها به نیکی یاد می‌کنند.

وی گفت: فعال شدن بخش خصوصی یزد را به یکی از مکانهای توریستی تبدیل کرده است.

نبیل از معاون عمرانی استانداری یزد خواست تا توجه ویژه ای به این بنا داشته باشد و گفت: اگر جلوخان زیبای باغ که اکنون از کاربری خارج شده احیا شود با سردر فاخری که دارد بر منزلت و عظمت این باغ می افزاید همچنین آسیاب آبی باغ می تواند با سرمایه گذاری و فکر و ایده به کار اصلی خود برگردد به شرط این که اول مشکل مالکیت آنها حل شود.

وی ادامه داد: این که اعطای کاربری تجاری و اقتصادی به همراه حفظ کالبد و دقت در نگهداری و نظارت، در اصل نگه داشتن بناها می تواند اقدام مهمی در حفظ این بناها محسوب شود وگرنه اگر در این بناهای فاخر به بهانه آسیب رساندن بسته شود خود به خود بعد از مدتی با کوهی از خاک مواجه خواهیم شد.

عضو هیئت مدیره هتلداران استان یزد افزود: سیاست های غلط، بوروکراسی پیچیده و پله های بلند صندوق احیا برای سرمایه گذار و بهره بردار باعث شده که بناهای ارزشمند مورد استقبال بخش خصوصی قرار نگیرد. مانند باغ پهلوان پور مهریز و صدها بنای تاریخی رها شده که به رغم اعلام عمومی سرمایه گذاری برای احیای آنها پیدا نمی‌شود.

وی خواست تا انجمن صنفی و یا تشکلی برای بخش خصوصی و فعالیت آنها در احیای بناهای تاریخی تشکل شود چرا که این عضو هیات مدیره هتلداران استان یزد معتقد است این تشکل می تواند انتظارات را در حفظ و احیای بناهای تاریخی برآورده کند.

در ادامه این برنامه احسان ایروانی مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی نیز گفت: امروز بیشتر از آن که به نظریه پرداز و مهندس احتیاج داشته باشیم باید از بخش خصوصی، استادکاران و تولید کنندگان مصالح بومی حمایت کنیم.

وی افزود: باغ نمیر تفت هشتمین بنای احیا شده است که به بهره برداری می‌رسد. امیدواریم که بتوان با حمایت سلطانی فر از مالکان بناهای تاریخی تعداد این بناهای احیا شده افزایش پیدا کند و امیدواریم بسته های حمایتی باعث شود به ارزش افزوده اقتصادی در بناهای تاریخی دست پیدا کنیم.

همچنین سید محمد میرمحمدی استاندار یزد نیز گفت: تحت عنوان حفظ بافت تاریخی نباید صرفاً تعطیلی تغییرات با دنبال کنیم، باید بافت های تاریخی حفظ شود اما اگر به آنها دست نزنیم مفهوم واقعی آن تخریب است پس باید تحت عنوان حفظ، احیا را نیز مد نظر قرار دهیم. در بافت های تاریخی باید جلوه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مشخص باشد. ما از عدم درک و فهم مسایل میراثی نگرانی نداریم.

در پایان این مراسم سلطانی فر از نماد بهره برداری از این بنای تاریخی رونمایی کرد.