تور جام جهانی

سرپرست معاونت گردشگری استان تهران تأکید کرد: هیچ آژانس گردشگری برای فروش تورهای جام جهانی برزیل تأیید نشده و مجوزی هم برای این تورها صادر نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تا به حال چندبار فدراسیون فوتبال و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری‌ این اخطار و هشدار را داده‌اند که هیچ آژانس گردشگری را برای فروش تورهای جام جهانی تأیید نکرده‌اند. با توجه به آنچه رضا اباذری‌ – رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران – گفته‌ است، تورهای جام جهانی برزیل‌، تور خاص‌اند و به صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیاز دارند. با همه‌ی این‌ها، بسیاری از سایت‌ها‌، دفاتر گردشگری و اشخاص حقیقی نه‌تنها با این هشدارها و اخطارهای سازمان و فدراسیون کاری نداشته‌اند، بلکه همچنان تورهای جام جهانی را با آب و تاب تبلیغ می‌کنند و مشتری هم جذب کرده و تورهای‌شان را هم فروخته‌اند.

رجبعلی خسروآبادی – مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هفته‌ی پیش در نشستی خبری که با موضوع سامان‌دهی آژانس‌های مسافرتی برگزار شد، از مردم خواست تا به این موضوع توجه کنند که وقتی آژانس‌ها بلیت‌ بازی‌های جام جهانی را ندارند، چه خدماتی دیگری را قرار است بفروشند و این تورهای ویژه، با تورهای معمولی سفر به برزیل که خدماتی مثل هتل‌، بلیت هواپیما،‌ ترانسفر و گشت شهری را ارائه می‌کنند، چه فرقی دارند؟!

محمد کرمی – سرپرست معاونت گردشگری استان تهران – در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: ما به همه‌ی آژانس‌ها مسافرتی اعلام کردیم که اگر متقاضی فروش تور هستند و در این‌باره ادعایی دارند،‌ مراجعه کنند و مدارک لازم را تحویل بدهند تا پس از بررسی در کمیسیون فنی، آن مجوز خاص را بگیرند.

وی ادامه داد: این آژانس‌ها باید شرایط و کیفیت خدمات تور جام جهانی برزیل را مانند هتل‌، میزان مسافر و خدمات را واضح و با مدارک مشخص و مستند اعلام کنند تا در کمیسیون فنی بررسی شود. البته با وجود تحویل مدارک از سوی برخی دفاتر خدمات مسافرتی، تا کنون هیچ آژانسی برای فروش تورهای جام جهانی در استان تهران تأیید نشده است.

او درباره‌ی تورهای فروخته‌شده نیز‌ گفت: مردم برای خریدن یک جفت کفش به چند فروشگاه مراجعه و همه‌ی شرایط را بررسی می‌کنند، آیا نمی‌توانند برای خریدن توری که هزینه‌ی زیادی هم باید پرداخت کنند،‌ بررسی بیشتری را انجام دهند؟ تبلیغات و تورهای جام جهانی فعلا پوج است.

کرمی درباره‌ی نظارت بر هزینه‌ی این تورها،‌ اظهار کرد: قیمت با توجه به خدمات تعیین می‌شود و ما روی صحت این خدمات، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم‌. ضمن آن‌که قیمت تور را همیشه عرضه و تقاضا تعیین کرده است،‌ اما اگر قیمت‌ها از سطح متعارف بیشتر شد در کمیسیون فنی به این موضوع رسیدگی می‌شود.

به گزارش ایسنا، این قوانین در شرایطی تعریف شده که فدراسیون فوتبال اوایل دی‌ماه‌ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد،‌ در نظر دارد امور مربوط به اعزام تماشاچیان مسابقات فوتبال را به یک موسسه‌ی سیاحتی صاحب صلاحیت واگذار می‌کند؛ اما این پرسش مطرح است که صلاحیت این موسسه‌ی توریستی را فدراسیون فوتبال تأیید می‌کند یا از متولی‌ای که به آن موسسه سیاحتی مجوز داده است نیز برای تأیید صلاحیت یاری گرفته می‌شود؟

در ادامه‌ی اطلاعیه‌ی فدراسیون فوتبال آمده است‌: افرادی اعزام خواهند شد که شخصا بلیت بازی‌ها را از طریق قانونی ابتیاع کرده‌اند و آژانس هیچ‌گونه مسوولیت و دخالتی درباره‌ی تهیه‌ی بلیت مسابقات این افراد نخواهد داشت و صرفا درباره‌ی تسهیلات پروازها‌، هتل و ترانسفر اقدام می‌کند.

فدراسیون فوتبال برای انتخاب این موسسه‌ی سیاحتی این موارد را در نظر می‌گیرد: صلاحیت و توانایی فنی و مالی برای اجرای این پروژه، کیفیت خدمات پیشنهادی موسسه و قیمت پیشنهادی مناسب.

در ادامه‌ی اطلاعیه هم از علاقه‌مندان خواسته شده که تا 13 دی‌ماه پیشنهادات خود را بفرستند و فدراسیون فوتبال براساس صرفه و صلاحیت خود،‌ اتخاذ تصمیم می‌کند و همچنین در انتخاب موسسه‌ی مورد نظر کاملا مختار است.

به گزارش ایسنا،‌ این بخش از اطلاعیه‌ی فدراسیون فوتبال دقیقا مسأله‌ای است که مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران را که حدود 50 درصد آژانس‌های مسافرتی کل کشور در حوزه‌ی استحفاظی آن قرار دارند، بر آن داشت تا سربسته، اخطاری به فدراسیون فوتبال بدهد که مبنی بر این‌که این جزو اموری است که دقیقا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید به آن‌ها بپردازد و این دخالت فدراسیون فوتبال است و دقیقا وظیفه‌ی فدراسیون، آن بخشی است که در این اطلاعیه از مسوولیت خود خارج کرده و تهیه‌ی بلیت بازی‌های جام جهانی را به مردم واگذار کرده است.