فشندک

هرچند ساکنان روستای گردشگری فشندک با کمبود برخی امکانات بدیهی مواجه هستند ولی اکثر آنها حاضر نیستند روستای آبا و اجدادیشان را ترک کنند و هوای پاک و زیبای محل زندگیشان را با زندگی شهری معامله کنند.

فشندک یکی از روستاهای پایین طالقان است که حدود 320 خانوار را در خود جای داده است. این روستا به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری استان البرز، در شش ماهه اول سال از گردشگران بسیاری میزبانی می‌کند.

یکی از ساکنان روستای فشندک به خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه البرز، اظهار کرد: اکثر ساکنان این روستا به باغداری و دامداری مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند.

مجید الزامی افزود: خنکی مطبوع هوای این روستا درفصل بهار و تابستان باعث می‌شود گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات فراغت خود به این روستا سفر کنند. از اواخر پاییز، هوای این روستا سرد می‌شود و همین امر باعث می‌شود بخشی از ساکنان برای گذراندن فصول سرد به خانه‌های خود در مناطق شهری بروند.

این مسئول گفت: در فصول سرد بیشتر ساکنان فشندک را پیرمرد و پیرزن‌هایی تشکیل می‌دهند که همه عمر خود را در این روستا گذرانده و دوست ندارند محل زندگی آبا و اجدادی خود را ترک کنند.

این باغدار و دامدار ساکن روستای فشندک با اشاره به سختی‌های زندگی در روستا گفت: بدون شک زندگی در روستا به راحتی زندگی شهری نیست؛ چرا که روستانشینان از برخی امکانات بدیهی شهری‌ها محروم هستند. با این حال ساکنان اغلب روستاهای استان به فضای آرام، هوای مطبوع و صمیمیت حاکم در روابط مردم دل خوش کرده‌اند و حاضر نیستند زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود را رها کنند و به شهر بروند.

الزامی ادامه داد: روستانشینان با شرایط موجود خو گرفته‌اند و از مسئولان می‌خواهند اگر که اقدامی برای بهبود شرایط آنها انجام نمی‌دهند لااقل چوب لای چرخشان نگذراند و مانع تحقق آرزوهای کوچکشان نشوند.

مهدی احمدی، دهیار فشندک در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه البرز اظهار کرد: در مجموع هزار نفر در قالب 320 خانوار به صورت ثابت در روستای فشندک زندگی می‌کنند. جمعیت شناور روستای فشندک در بهار و تابستان به بیش از دو هزار نفر افزایش پیدا می‌کند. هزار نفری که در دو فصل اول سال به جمعیت این روستا اضافه می‌شوند کسانی هستند که در فصول سرد به خانه‌های شهری خود نقل مکان می‌کنند و به طور دائم در روستا سکونت ندارند.

دهیار فشندک خاطرنشان کرد: فشندک جزء روستاهای هدف گردشگری استان است و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری از جمله باغات زیبا و یک حمام قدیمی را در دل خود جای داده است. حضور گردشگران در روستاها بیشتر از آن که مفید باشد نتایج منفی در پی دارد.

احمدی توضیح داد: اکثر گردشگران عرف و فرهنگی که در روستاها رواج دارد را رعایت نمی‌کنند و همین باعث نارضایتی روستانشینان می‌شود. وقتی گردشگران با پوشش نامناسب و سرو صدای زیاد وارد فضای روستا می‌شوند، حس امنیت و آرامش روستاییان به هم می‌ریزد و این احساس در آنها ایجاد می‌شود که گردشگران قصد تخریب فرهنگ آنان را دارند. ‌علاوه براین، گردشگران اغلب وارد باغات روستاییان می‌شوند و اقدام به میوه‌چینی می‌کنند که همین امر باعث از بین رفتن حس امنیت روستانشینان می‌شود.

وی افزود: به بیان ساده‌ترباید گفت ساکنان این روستا در اواخر هفته صاحب املاک و باغات خود نیستند؛ چراکه گردشگران تمامی فضای این روستا را اشغال کرده‌اند. رفتار و برخورد نامناسب گردشگران گاه تا حد درگیری فیزیکی با اهالی روستا منجر می‌شود. در کنار این موارد، حضور گردشگران باعث تخریب محیط طبیعی و انباشت حجم زیادی از زباله در روستاها می‌شود.

دهیار روستای فشندک اضافه کرد: همه این موارد باعث می‌شود اغلب روستاییان دل خوشی از حضور گردشگران نداشته باشند. بدون شک اگر گردشگران آداب حضور در روستارا رعایت کنند، اهالی روستا با آغوش باز با آنها هم کلام می‌شوند و از آنان پذیرایی می‌کنند.

وی به برخی از مشکلات ساکنان این روستا اشاره کرد و افزود: مشکل آب مهم‌ترین مشکل اهالی این روستا در فصل تابستان است.در فصل تابستان که جمعیت این روستا افزایش پیدا می‌کند، خانوارها تنها دو تا سه ساعت در روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند. آب ساکنین این روستا از ساعت هفت صبح تا هشت شب قطع می‌شود که همین امر روند عادی زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

احمدی ادامه داد:‌ علی‌رغم این که این روستا تنها هشت کیلومتر با مرکز طالقان فاصله دارد ولی ساکنان آن هنوز به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند. این روستا حدود 35 دانشجو دارد که برای استفاده از اینترنت ناچارند مسافت طولانی را طی کنند تا به کافی نت برسند.

دهیار این روستا از نداشتن گاز به عنوان یکی دیگر از مشکلات این روستا یاد کرد و گفت: متاسفانه ساکنان این روستا به گاز روستایی دسترسی ندارند و همین امر، گذراندن زمستان‌های سخت را برای آنها دشوار می‌کند. علی‌رغم همه مشکلات، وضعیت راه این روستا مناسب است و تمامی مسیرهای منتهی به آن آسفالت شده است.

وی با گلایه از عدم استفاده از توانمندی و استعدادهای افراد بومی این روستا گفت: هرچند تعداد زیادی از ساکنان این روستا در دانشگاه‌های مطرح کشور تحصیل کرده‌اند و مدرک دانشگاهی دارند ولی از توانمندی‌های آنان در طالقان استفاده نمی‌شود. اکثر مدیران طالقان از بومی این شهرستان نیستند و هر روز صبح به اداره می‌آیند و با پایان وقت اداری شهرستان را ترک می‌کنند. به نظر می‌رسد اگر مدیران ادارات مستقر درطالقان از میان افراد بومی انتخاب شوند روند رفع مشکلات این شهرستان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: توسعه گردشگری روستایی در قدم اول نیازمند مشارکت خود روستاییان است. روستاییان برای عرضه خدمات گردشگری، باید با فضای کسب و کار گردشگری آشنا باشند و نحوه برخورد مناسب با گردشگران را بدانند.

وی خاطرنشان کرد: ارائه و معرفی جاذبه‌های گردشگری روستایی در فضاهای مجازی و تاکید بر حفظ بافت روستایی از نیازهای اساسی در گردشگری روستایی است. روستانشینان با حفظ بافت سنتی روستای خود می‌توانند باعث جذب گردشگران شوند. حضور گردشگران‌ها باعث درآمدزایی و ایجاد توسعه پایدار درروستاهای استان می‌شود و همین امر از مهاجرت روستانشینان به شهر جلوگیری می‌کند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی البرز گفت: توجه به گردشگری روستایی در روستاها مورد تاکید دولت یازدهم است.

البته همه بار رونق گردشگری روستایی به دوش روستانشینان نیست بلکه گردشگران نیز باید آداب حضور در روستا را رعایت کنند.

ترکاشوند افزود: ‌حضور گردشگران در روستاها نباید احساس ناامنی و خطر را در ذهن روستانشینان تقویت کند. ‌باید این باور در روستانشینان ایجاد شود که فواید حضور گردشگران در روستاها بیش از نکات منفی آن است. گردشگران نباید باعث شوند که روستانشینان آنها را درقالب کسانی ببینند که می‌خواهند فرهنگ و سنت‌های آنان را نابود کنند.

گزارش از المیرا اگیر، خبرنگار ایسنای منطقه البرز