موزه ارومیه

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: یک هزار و 500 قلم اشیای تاریخی در موزه باستان‌شناسی و تاریخی ارومیه در معرض نمایش است.

محمد قربانی امروز در گفت و گو با فارس در ارومیه اظهار داشت: یک هزار و 500 قلم اشیای تاریخی در موزه باستان شناسی و تاریخی ارومیه در معرض نمایش است و بیش از 26 هزار قلم اشیا در مخزن موزه ارومیه مورد نگهداری قرار می گیرد.

قربانی با بیان اینکه موزه ارومیه یکی از موزه های غنی کشور محسوب می شود، اعلام کرد: در این موزه سه خط نوشته از هزاره اول قبل از میلاد نگهداری می شود که به خط میخی اورارتوبی است و جدیدترین آثار این موزه مربوط به دوره قاجار است.

وی ادامه داد: موزه باستان شناسی و تاریخی ارومیه دارای یک گنجینه نگهداری آثار و اموال، آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء کتابخانه، دو سالن باستان شناسی و مردم شناسی، بخش فروش نشریات و آمفی تئاتر بوده و عرصه موزه 3 هزار مترمربع و اعیانی آن حدود 3 هزار و 200 مترمربع است.

قربانی در بخش دیگری از سخنان خود بررسی و شناسایی آثار منقول و غیر منقول فرهنگی و تاریخی، انجام اقدامات لازم به منظور ثبت آثار و بافت های تاریخی غیر منقول، اموال فرهنگی، تاریخی و میراث طبیعی و نظارت مستمر بر آثار تاریخی و فرهنگی و طبیعی ثبت شده را از جمله وظایف معاونت میراث فرهنگی عنوان کرد.

معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: ایجاد بسترهای مناسب همکاری در راستای مشارکت مردم و جذب بخش غیر دولتی در کلیه فعالیت های مرتبط با شناسایی و ثبت میراث فرهنگی و طبیعی و جذب سرمایه گذار و مشارکت در احیا و بهره برداری متناسب اماکن تاریخی دولتی در دستور کار است.