turkeyتونل زیر آبی «بسفر» که آسیا و اروپا را به هم پیوند می‌دهد، روزهای خوبی را برای صنعت گردشگری دو قاره رقم می‌زند.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، کارشناسان بر این باورند که تونل زیر آبی زیر تنگه “بسفر” که آسیا و اروپا را به هم پیوند می‌دهد و همزمان با نودمین سالگرد استقرار جمهوری ترکیه افتتاح شد، روزهای خوبی را برای صنعت گردشگری دو قاره رقم می‌زند.

به گزارش توربو نیوز، این تونل که هزینه ساخت آن بیش از سه میلیارد یورو بوده و «مرمره» نام دارد، با طولی بیش از 14 کیلومتر در عمق 60 متری دریا است. این پروژه‌ که اجرای آن از سال ۲۰۰۴ آغاز شد و با پیوند بخش آسیایی استانبول به بخش اروپایی آن در واقع آسیا و اروپا را به هم پیوند می‌زند، با حدود چهار سال تأخیر به صورت نمادین افتتاح شد، اما هنوز تا استفاده مردم عادی از آن بویژه گردشگران چند ماهی باقی مانده است. (تور ترکیه)

کارشناسان بر این باورند که تونل زیر آبی مرمره که آسیا و اروپا را به هم پیوند داده، علاوه‌بر رونق بیشتر صنعت گردشگری ترکیه در کوتاه مدت، می‌تواند رونق چشمگیر صنعت گردشگری آسیا و اروپا را نیز در بلند مدت در پی داشته باشد.

در حال حاضر ترکیه سالانه حدود 25 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد دارد و دولت این کشور قصد دارد این رقم را به 50 میلیارد دلار در سال 2023 برساند. در این شرایط که پیش‌بینی می‌شود ترکیه در سال 2023 با قرار گرفتن در جمع پنج مقصد برتر گردشگری جهان، میزبان 50 میلیون گردشگر نیز باشد.

همزمان با ساخت تونل مرمزه باستان‌شناسان در تلاشی شبانه‌روزی بقایای آثار تاریخی دوره‌های بیزانس و روم باستان را که در مسیر عبور این تونل در اعماق دریا قرار داشتند را نجات می‌دادند که حاصل آن کشف حدود 40 هزار اثر تاریخی از جمله بقایای یک قایق چوبی به طول 10 متر، یک بندر تاریخی 1700 ساله و بخشی از دیوارهای تاریخی استانبول بود.

قرار است در مرحله نخست بهره‌برداری از تونل مرمره تنها از این تونل که ظرفیت عبور و مرور روزانه آن حدود یک و نیم میلیون نفر است، برای عبور قطارهای سریع‌السیر استفاده شود، اما از سال ۲۰۱۵ خودروها نیز می‌توانند از آن استفاده کنند.