ترکیه

پس از از سرگیری روابط ترکیه و روسیه، ترک‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که تا پایان سال 2016 حدود یک میلیون مسافر روس به کشورشان بیاید.

به گزارش ایسنا، «نبی آوچی»، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه اعلام کرد: آنکار امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی، حدود یک میلیون گردشگر روس از ترکیه دیدن کنند.

روسیه یکی از مهم‌ترین منابع رونق گردشگری ترکیه محسوب می‌شود و طبیعی است که روابط تیره این دو کشور، مساله نگران‌کننده‌ای برای ترک‌ها به حساب بیاید. این بحران در روابط دو کشور باعث شد در ماه می ۲۰۱۶ تعداد مسافران روس ترکیه با ۹۲ درصد کاهش به ۴۱ هزار تن برسد. طی پنج ماه نخست امسال ۱۳۸ هزار روس راهی ترکیه شدند و این به معنای نزول ۸۳ درصدی این آمار در مقایسه با سال گذشته است.

پس از پایان بحران دیپلماتیک میان روسیه و ترکیه که به دلیل سرنگون کردن جنگنده روسی توسط ترکیه در سوریه صورت گرفته بود، چند روز پیش رسانه‌ها از فرود اولین هواپیمای روسی در تفرجگاهی در ترکیه و برداشته شدن ممنوعیت سفرهای گردشگری پس از چندین ماه خبر دادند.

پس از عذرخواهی ترکیه از روسیه که در پیام «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه مطرح شد، «پوتین» پنج‌شنبه گذشته به دولت روسیه دستور داد تا تمامی تدابیر لازم را برای لغو ممنوعیت سفرهای هوایی به ترکیه و از این کشور را اتخاذ کند.

«آوچی» همچنین اذعان داشت که روابط تیره این دو کشور طی ماه‌های اخیر، تاثیر منفی روی 56 جاذبه‌ گردشگری کشورش داشته است.