ترکیه

انفجار تروریستی در قلب بزرگترین شهر اروپا نه تنها جان 10 گردشگر را گرفت، بلکه صنعت 32 میلیارد دلاری گردشگری ترکیه را بیش از پیش وارد چالشی جدی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در حالیکه گردشگری ترکیه سال گذشته به لطف حضور پرتعداد گردشگران روس و آلمانی توانست ششمین مقصد گردشگری پرطرفدار جهان نام بگیرد، اما تیرگی روابط با روسیه و انفجار اخیر در استانبول و مرگ 10 توریست عمدتا آلمانی صنعت گردشگری ترکیه را با بحرانی عمیق مواجه کرده است.

رئیس بخش اروپایی گروه مشاوران ریسک سیاسی اوراسیا در این‌باره گفت: صنعت گردشگری ترکیه در سال 2016 حتی متحمل ضرر و زیان بیشتری نیز خواهد، شد چرا که آلمانی‌ها بیشترین تعداد گردشگران در ترکیه را به خود اختصاص می‌دهند و در جریان انفجار اخیر در پر رفت و آمدترین میدان استانبول ‌10 نفر که عمدتا از گردشگران آلمانی بودند کشته شدند.

این در حالی است که ترکیه در تلاش است با تاکید بر اهمیت گردشگری، اقتصاد راکد خود را سر و سامانی دهد که در شش ماه اخیر حال و روز چندان خوبی ندارد.

به گزارش بلومبرگ‌، تعداد گردشگران ترکیه در سال 2015 برای اولین‌بار از سال 2006 شاهد هیچ رشدی مثبتی نبوده است.

پس از انهدام یک فروند جت جنگی روسیه توسط ترکیه‌ای‌ها‌ در ماه نوامبر، پوتین و همتای او اردوغان وارد جنگ لفظی شدند و از آن زمان نیز مجریان تور در روسیه از فروش تورهای گردشگری به مقصد ترکیه منع شده‌اند و دو کشور قانون معافیت روادید را به حالت تعویق در آورده‌اند.

بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه‌، در میان گردشگران ورودی به این کشور آلمانی‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند و پس از آن گردشگران روس در مکان دوم قرار دارند.

صنعت گردشگری به طور مستقیم 4.7 درصد از اقتصاد ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که یونان در همسایگی ترکیه 7 درصد از اقتصاد خود را از محل گردشگری تامین می‌کند اما دولت ترکیه در تلاش است درآمد سالانه این صنعت را تا سال 2017 به 35.5 میلیارد دلار افزایش دهد، رقمی که در سال 2015 برابر با 31.5 میلیارد دلار بود.