ترکیه

در سال گذشته میلادی ترکیه میزبان 550 هزار گردشگر بود که برای انجام فعالیت‌های ورزشی مختلف به این کشور سفر کردند.

به گزارش ایسنا، اتحادیه آژانس‌های مسافرتی ترکیه در گزارشی اعلام کرد: در سال 2014 این کشور بیش از 900 میلیون دلار از بابت ارائه خدمات ورزشی به گردشگران خارجی و برگزاری رویدادهای بین المللی ورزشی درآمد داشته است.

براساس این گزارش سهم گردشگری ورزشی از کل درآمد صنعت گردشگری ترکیه در سال گذشته حدود 1.5 درصد بوده که بیشترین سهم آن مربوط به فوتبال و گلف است که البته به گفته مقامات گردشگری ترکیه این آمار طی آینده‌ای نزدیک افزایش چشمگیری خواهد داشت.

یک گردشگر ورزشکار به طور متوسط دو برابر یک گردشگر معمولی در ترکیه هزینه می‌کند؛ در حالی که هزینه یک گردشگر خارجی در ترکیه حدود 800 دلار است، اما یک گردشگر ورزشی در طول اقامت خود در ترکیه حدود 1648 دلار هزینه می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد، در سال 2014 از کل مبلغ 1200 میلیارد دلار درآمد جهانی گردشگری، حدود 180 میلیارد دلار مربوط به گردشگری ورزشی بوده است.

در برخی کشورها سهم گردشگری ورزشی از کل درآمد صنعت گردشگری آن به 25 درصد هم می‌رسد که ترکیه با سرمایه گذاری‌های جدید در راه‌اندازی تاسیسات ورزشی و میزبانی از تورنمنت‌ها و رویدادهای مختلف سعی دارد تا سهم گردشگری ورزشی خود را افزایش دهد.

هرساله بطور میانگین حدود 1200 تیم فوتبال اقدام به برگزاری اردوهای تدارکاتی در ترکیه می‌کنند که درآمد 100 میلیون دلاری برای اقتصاد این کشور به همراه دارد. از این میان، حدود 90 درصد تیم‌های فوتبال که در آنتالیا اردو می‌زنند، از کشورهای خارجی هستند و سالانه بالغ بر 16 هزار گردشگر گلف از ترکیه بازدید می‌کنند.

ترکیه در جدول میزبانی از رویدادهای ورزشی جهان، رتبه هجدهم را دارد و طی هشت سال گذشته این کشور میزبان 14 رویداد ورزشی بوده است.