سفرهای دریایی

مرحله آزمایشی سامانه صدور بلیت الکترونیکی سفرهای دریایی در بندر شهید حقانی بندرعباس به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور کلید خورد که بر همین اساس مسافران باید برای بهره‌مندی از مزایای این طرح، کارت ملی به همراه داشته باشند.

به گزارش ایسنا، مجید امینی – مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر شهید باهنر بندرعباس – اظهار کرد: برای ساماندهی وضعیت صدور بلیت شناورهای سفرهای دریایی، از ابتدای سال جاری راه اندازی سایت ثبت شد و صدور بلیت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت.

امینی افزود: هم اکنون مسافران برای سفر به جزایر قشم و هرمز باید با همراه داشتن کارت ملی یا شناسنامه اطلاعات خود را در باجه‌های فروش بلیت یا سایت www.hamdticket.ir ثبت کنند.

وی گفت: این اقدام با هدف کاهش مدت زمان انتظار شناورها، تکمیل شدن مراحل پوشش بیمه ای و اطلاعات ایمنی مسافر حین سفر دریایی انجام می شود.

امینی با بیان اینکه 900 میلیارد ریال از سوی سازمان بنادر برای تجهیز ناوگان سفرهای دریایی هرمزگان اختصاص یافته است، ادامه داد: تحویل 10 فروند شناور مسافری جدید تا پایان سال و پایان احداث ساختمان ترمینال مسافری تا پایان مهرماه از دیگر برنامه ها برای رونق سفرهای دریایی است.

ثبت اطلاعات؛ پیش نیاز اجرای طرح بلیت الکترونیکی سفر دریایی

سالم شهیدی – مسئول بندر شهید حقانی با اشاره به اینکه این طرح برای اولین بار بین بنادر کشور و در هرمزگان انجام می شود، در این رابطه گفت: به منظور کنترل ظرفیت و اطلاعات ورود و خروج شناورها و عوارض بندری و ارائه آمار دقیق تر سفرها، با همفکری صورت گرفته با تعاونی شناورداران بندرعباس این تصمیم اجرایی شد.

وی ادامه داد: این طرح در راستای اجرایی کردن ماده 29 قانون امور بندری و گمرکی مبنی بر تهیه لیست مسافرین شناورهای ورودی و خروجی در بنادر مسافری اجرایی می شود تا با جمع آوری اطلاعات دقیق، امکان بیمه شدن مسافران در مقابل حوادث غیرمترقبه به شکلی مناسب تر فراهم شود.

به گفته شهیدی ثبت الکترونکی اطلاعات مسافرین که هم اکنون در حال اجراست، مقدمه ای برای راه اندازی سامانه صدور بلیت الکترونیکی سفرهای دریایی است که قرار شده برای مسیر دریایی بندرعباس-هرمز و قشم اجرایی شود و در آینده، امکان تهیه بلیط شناورهای مسافری در هر شهر و نقطه از کشور امکان پذیر می‌شود.

مدیر بزرگترین بندر مسافری کشور در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته در خصوص عملیاتی شدن این طرح چنین توضیح داد: شرکت تعاونی شناورداران بندرعباس از طریق بانک عامل و مشارکت اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان و اداره بندر شهید باهنر طی یکسال گذشته پیگیری‌های زیادی در خصوص الکترونیکی شدن بلیت شناورها داشته است که پس از انجام مرحله ثبت الکترونیکی اطلاعات مسافرین، امیدوارم طی آینده نزدیک این تلاش ها به ثمر برسد.

وی خاطر نشان کرد: بندر شهید حقانی در حال حاضر داری 41 فروند شناور به ظرفیت بیش از 3 هزار و 700 صندلی است و در آینده نزدیک تعداد سه فروند شناور هر کدام به ظرفیت 112 صندلی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به ناوگان حمل و نقل دریایی داخلی اضافه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، بندر شهید حقانی با بهره مندی از 10 پست اسکله، قابلیت پهلوگیری همزمان بیش از 20 شناور مسافری را داراست و علاوه بر این، یک پست اسکله دیگر نیز امکان پهلوگیری دو شناور برای سوخت‌گیری را فراهم کرده است.

این بندردر حال حاضر بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور را در اختیار دارد و هر ساله پذیرای میلیون‌ها مسافر دریایی است که به جزایر قشم و هرمز سفر می‌کنند.