گردشگری

هر فرد برای مسافرت بویژه از نوع خارجی آن، معیارهای خاصی را در نظر دارد؛ عده‌ای به دنبال قدم زدن در کنار سواحل شنی و شنیدن صدای امواج هستند و گروه دیگر، پیاده‌روی در بیابان و در زیر آفتاب سوزان را می‌پسندند. گاهی دیدن معماری بهانه سفر است و زمان دیگر، آشنایی با آثار باستانی یک دوره تاریخی. اگر اشتیاق حضور در همه این اماکن را دارید، اما خرج سفرتان با دخلتان همراهی نمی‌کند، می‌توانید با مسافرت به یک کشور، از تمام این موارد طی چند روز، لذت ببرید.

 تونس در شمالی ترین نقطه قاره آفریقا و جنوب دریای مدیترانه واقع شده است. کشوری با ده میلیون نفر جمعیت که دین بیشتر مردم آن اسلام است. پس از ورود به فرودگاه بین المللی کارتاژ واقع در پایتخت که هم نام کشور یعنی تونس است، ابتدا به علاقه خود فکر کنید.

اگر به دنبال معماری اسلامی هستید، شهر قیروان بهترین گزینه است. قیروان، شهر 50 مسجد، در فاصله 160 کیلومتری تونس، پایتخت، قرار گرفته است. این شهر به علت وجود مساجد متعدد و البته قدیمی، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بنابر نظر مسلمانان سنی، پس از مکه، مدینه و بیت المقدس، قیروان چهارمین مکان مذهبی مهمی است که عالمان بزرگی را به جهان معرفی کرده است. مسجد عقبه، یا همان مسجد جامع، با بیش از 8000 متر مربع مساحت یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مساجد شمال آفریقا محسوب می شود. گرچه مساجد زیبا و قدیمی تونس در جای جای این کشور وجود دارد، اما دیدار از شهری که در میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است، کار شما را راحت تر می کند.

پس از دیدن اماکن مذهبی، دیدار آثار به جا مانده از دوران رم باستان خالی از لطف نیست. شهر باستانی کارتاژ که در نزدیکی تونس قرار گرفته است، میزبان بقایای دوران رم و کارتاژ است که مجموعه ای از آنها را می توانید در موزه ملی شهر مشاهده کنید. آمفی تئاتر بزرگ رومی و آب انبارهای مالگا از دیگر نقاط دیدنی این شهر تاریخی هستند که باعث می شوند که گاه شما، خود را در ایتالیا تصور کنید.

اگر می خواهید از تاریخ فاصله بگیرید و دل به دریا بزنید، نگران نباشید. دهکده توریستی سیدی بوسعید در نزدیکی کارتاژ، منظره ای به یادماندنی را برای شما مهیا کرده است. این دهکده که بر فراز صخره ای مشرف به دریای مدیترانه قرار گرفته است، با خانه های سفید و آبی رنگ، خیابان های سنگ فرش شده و طراحی هنرمندانه خود، تصاویر زیبایی را برای شما به یادگار خواهد گذاشت. کافی است از روی صخره به سمت پایین حرکت کنید تا به ساحل برسید. باد خنک ساحل که به صورتتان خورد و از شنیدن صدای امواج لذت بردید، می توانید برای رفتن به مکانی کاملا متفاوت خود را آماده کنید.

تور بیابانگردی تونس و کوادسواری در صحرای گرم آفریقا، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این کشور به شمار می آید. از سوی دیگر محیط بیابانی و بکر این منطقه، مورد توجه بسیاری از فعالان صنعت سینما نیز بوده است. فیلم های شناخته شده ای چون جنگ ستارگان و ایندیانا جونز در این مناطق فیلمبرداری شده اند. اگر به سینما علاقه مندید و می خواهید لوکیشن های فیلم مورد علاقه خود را از نزدیک تماشا کنید، وبسایت های ویژه ای برای معرفی دقیق اماکن فیلمبرداری در تونس وجود دارند که می توانید به آنها مراجعه کنید.

چطور برویم؟

ترتیبات سفر به تونس با مشکل چندانی همراه نیست. باید از سفارت این کشور در تهران، ویزا بگیرید و از طریق ترکیه بلیت هواپیما به مقصد تونس بگیرید که قیمتی حدود 4 میلیون تومان دارد. البته برای اطمینان بیشتر می توانید از تور های گردشگری که اتفاقا برای بهار 94 مهیا شده اند، استفاده کنید. با این حال امکان مسافرت به صورت شخصی نیز وجود دارد. در هر صورت، حداقل شش میلیون تومان کنار بگذارید تا با خیال راحت تری عازم سفر شوید.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)