بیمارستان

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: بیمارستانها از ظرفیت مازاد خود برای پذیرش گردشگران سلامت استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتمین نشست و اولین سالگرد تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت بعد از ظهر روز سه شنبه ۳۱ شهریور ماه با حضور نمایندگان و اعضای این شورا در سالن اجتماعات معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: ارتقاء هم افزایی و تجمیع و هم گرایی دستگاههای ذیربط دو هدف تشکیل شورای راهبردی گردشگری سلامت بوده است که بخش زیادی از این همگرایی محقق شده است. هدفش دیگر آن افزایش خدمات گردشگری و کیفیت خدمات متناسب با شئونات ایرانی اسلامی است. ما در آسیای جنوب غربی وضعیت ممتازی داریم این باعث شده در بخش گردشگری سلامت ظرفیت های فراوانی را به فعلیت در بیاوریم. همچنین ارزان بودن خدمات سلامت موجب شده تا ایران خواستگاه مناسبی را در گردشگری سلامت داشته باشند.

وی گفت: یکی از وظایف سازمان نظام پزشکی در ایران شورا درباره زیرساخت ها و تحقق اهداف بخش خصوصی در گردشگری سلامت بود که این کار به یک نهاد منسجم صنفی نیاز داشت. تجربه موفق انجمنی را داشتیم که موجب شد همین الگو برای تجمیع واحدها در یک سندیکا را بکار بگیریم که آن هم سندیکای فعالان عرصه سلامت است که بعد از تاییدیه شورا این انجمن تشکیل می شود. این کار توسط نظام پزشکی انجام شده و توسط اعضای شورا به تصویب می رسد.

وی گفت: مطالعه تطبیقی در منطقه و فرامنطقه انجام شده است. در حوزه جراحی پلاستیک و زیبایی، قلب و عروق، ناباروری و نازایی توانسته ایم موفق باشیم. جراحی ستون فقران نیز در ایران از جایگاه ممتازی برخوردار است و در حوزه پیوند کلیه به روش لاپاراسکوپی جایگاه سوم و در آسیا جایگاه اول را داریم. در درمان های نوین لاپاراسکوپی نیز موفق بوده ایم و همه خدمات لوکس گران، سخت و پیچیده با توان بالای پزشکان قابل انجام است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: برخی از بیمارستانها غیر آموزشی و درمانی و برخی عمومی هستند. بیمارستانهای خصوصی در فرایند پذیرش گردشگر سلامت باعث شده اند و خدمات آنها هیچ خدشه ای به خدمات بیماران داخلی وارد نمی کند. در بیمارستانهای خصوصی خدمات به گونه ای تعریف شده که ارائه این خدمات منعی برای خدمات درمانی به هموطنانمان نداشته باشد و از ظرفیت مازاد بیمارستان برای پذیرش گردشگران خارجی استفاده می شود. در حال حاضر در مجموع ظرفیت اشغال تخت در بیمارستانها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد در نوسان است.

پیش بینی می شود ظرفیت بین ۳۰ تا ۴۰ درصد گلوبال را به صورت مازاد و تعریف شده داریم. اگر بیمارستانهای عمومی بخواهند وارد حوزه گردشگری سلامت شوند می توانند بخشی از هزینه های خود را از منظر تامین کرده و هزینه های آن را در ارتقای کیفیت هتلینگ بکار ببرند.

اکنون شاخص ظرفیت تخت به هزار نفر در کشور میانگین ۱.۶ تا ۱.۷ درصد است ولی این ظرفیت اشغال یکنواخت نیست. در برخی استانها بالاتر و در برخی دیگر پائین تر است.

زالی بار دیگر تاکید کرد:هیچ تختی که امکان ارائه خدمت به هموطنانمان را داشته باشد به بخش گردشگری سلامت اختصاص داده نمی شود بلکه بیمارستانها باید از ظرفیت مازاد خود استفاده کنند.