مسافر

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از اصلاح “قرارداد تیپ مسافر” به منظور احقاق حقوق گردشگران ایرانی خبر داد.

ولی تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار گردشگری ایسنا، با بیان این‌که اصلاح این قرارداد که بین مسافر و دفتر خدمات مسافرتی بسته می‌شود، پس از تایید رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون گردشگری این سازمان صورت گرفت، افزود: نقایص قرارداد قبلی، برطرف و حقوق کامل گردشگر لحاظ شده است. نسخه‌ی نهایی این قرارداد به اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها برای نظرخواهی فرستاده شده که تا 10 روز مهلت اعلام نظر دارند. پس از ارزیابی نهایی، این قرارداد آماده‌ی اجرا خواهد بود.

وی افزود: برای اصلاح قرارداد تیپ مسافر، نمایندگان 87 آژانس مسافرتی که در اجرای تورهای گردشگری بویژه خروجی نقش داشتند، دعوت شدند که از میان آن‌ها 14 نماینده انتخاب شد تا نقایص استخراج شود.

تیموری گفت: “بخشنامه‌ انضباطی” یکی از خروجی‌های جلسه‌هایی بود که با حضور نمایندگان بخش خصوصی برگزار می‌شد. علاوه‌بر این، نوع جریمه‌ها، تخلف‌ها و مواردی که قبلا در قراداد مسافر و آژانس ذکر نشده بود، مشخص و در قرارداد جدید لحاظ شد.

به گفته‌ی او، آژانس‌ها سه نوع قرارداد برای تور خروجی دارند، یکی برای تورهای امارات، دیگری برای کشورهای حوزه شینگن و سایر تورها که اکنون این قراردادها بازنگری و از پراکندگی آن‌ها جلوگیری شده است و دیگر، مسافر و آژانس با یک قرارداد طرف خواهند بود.

تیموری اظهار کرد: اصلاحات این قرارداد انجام شده فقط باید اداره‌های میراث فرهنگی وگردشگری استان‌ها نظر خود را اعلام کنند تا مسوولیت‌ها به طور کامل مشخص شود و دیگر شاهد مشکلات گذشته در قرارداد مسافر و دفاتر خدمات مسافرتی نباشیم.