مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از حضور 120 هزار نفر گردشگر خارجی و 500 هزار نفر گردشگر داخلی در از ابتدای سال جاری تاکنون در استان خبر داد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان شرقی، «فرزین حق‌پرست» در نشست خبری با بیان این مطلب افزود: باتوجه به اینکه بسیاری از گردشگران در خانه‌های اقوام‌شان مستقر می‌شوند، آمار گردشگر داخلی خیلی دقیق نیست.

وی از تبادل گردشگر خارجی با کشور ترکیه خبر داد و گفت: با توجه به جلسه‌ای که با مسئولان گردشگری ترکیه داشتیم، آنان در پکیج‌های گردشگری، استان آذربایجان شرقی را نیز به عنوان مقصدی مناسب برای گردشگران خارجی معرفی خواهند کرد.

وی ادامه داد: بدون تبلیغات خوب نمی‌توانیم گردشگر جذب کنیم، با توجه به ادعای مسئولان آژانس‌های گردشگری بین‌المللی، ایران از هر نظر پتانسیلی برای جذب گردشگر دارد و تنها باید روی مسایل تبلیغاتی کار کنیم.

حق‌پرست با اشاره به ضرورت توسعه زیرساخت‌های گردشگری عنوان کرد: کارهای عمرانی هتل استقبال تقریبأ به پایان رسیده و هتل بهبود و هتل پنج ستاره لاله نیز در حال تکمیل است، البته بازهم مدیران هتل لاله بدقولی کردند و افتتاح این پروژه به مهرماه ماند.

وی با بیان اینکه به توسعه و استانداردسازی هتل‌های کنونی نیز توجه ویژه‌ای داریم، خاطرنشان کرد: هفت طرح بزرگ سرمایه‌گذاری و 15 کمپ گردشگری در حال احداث است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از فعالیت 21 ستاد اجرایی خدمات سفر در شهرستان های آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: با توجه به تاکید ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور، در ستاد تابستانی سال جاری عملکرد استان ها بر اساس فعالیت ستادهای شهرستانی ارزیابی می شود و در همین راستا ستادهای اجرایی خدمات سفر در شهرستان های آذربایجان شرقی فعالیتی مستمر دارند.

وی ادامه داد: ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان‌ها به ریاست فرماندار هر شهرستان و دبیری نماینده میراث فرهنگی در آن شهرستان فعالیت می‌کند و امیدوار هستیم که با اتخاذ این تصمیم کشوری و با توجه به اینکه ستادهای شهرستان ها زیر ذره بین قرار می گیرند شاهد پویایی خدمات اجرایی سفر در شهرستان ها باشیم.

حق پرست با اشاره به افزایش فعالیت گشت‌های تلفیقی ستاد اجرایی خدمات سفر خاطرنشان کرد: گشت‌های تلفیقی خدمات سفر با حضور نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه‌های صنفی، نیروی انتظامی، شبکه بهداشت و درمان از یک ماه پیش بازدید از رستوران‌ها و مراکز اقامتی را آغاز کرده‌اند و این بازدیدها در اوج سفرهای تابستانی که از عید فطر آغاز می‌شود افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه 44 کمپ با 7500 تخت مرکز اقامتی در خدمت گردشگران داخلی و خارجی است، گفت: اتوبوس‌های گردشگری، مراکز اطلاع‌رسانی، 200 هزار نقشه و بروشور برای استقبال از مهمانان تهیه شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی عنوان کرد: همچنین برای تبلیغ داشته‌هایمان جشنواره‌های مختلفی همچون کباب بناب، سماق هوراند، سیب اهر، لبنیات سراب و غیره و نمایشگاه های مختلف برگزار می کنیم.

وی افزود: کباب بناب به عنوان بخشی از فرهنگ مردم بناب و همچنین شیوه خاص پخت آن و همچنین قصه ملک محمد به عنوان اثر معنوی دیگر در فهرست آثار ملی به عنوان اثر ملی معنوی به ثبت رسید.

حق‌پرست در رابطه با آزادسازی ارگ علیشاه گفت: روند آزادسازی ارگ با سرعت بسیار خوبی انجام می‌پذیرفت که اخیرأ بار دیگر دور آن حصار کشیده شده و شهرداری تبریز در این خصوص پاسخگو است.