گردشگران

مدیر پایگاه‌های میراث جهانی از رفتارشناسی گردشگران در محوطه ها و بناهای تاریخی خبر داد و گفت: در ایام تعطیلات نوروز مدیران پایگاهها باید در محل حاضر باشند تا رفتار گردشگران مورد ارزیابی قرار گیرد.

فرهاد عزیزی درباره برنامه‌های نوروز 94 در پایگاه‌های میراث جهانی به خبرنگار مهر گفت: برای ایجاد هماهنگی و ارائه خدمات یکپارچه در پایگاه‌های ثبت جهانی به مدیران پایگاهها اعلام شد تا نسبت به آماده‌سازی محوطه‌ها و سایت‌ها، مدیریت، برنامه­ریزی و نظارت، تشکیل ستاد نوروزی، هماهنگی و اجرای برنامه‌ها از قبیل راهنمای گردشگران، پشتیبانی، حفاظت فیزیکی و… اقدام کنند.

همچنین برنامه‌هایی مانند موسیقی و تئاتر، برپایی نمایشگاه فرهنگی-هنری اعم از نمایشگاه کتاب، مردم شناسی و… نمایشگاه صنایع دستی، سوغات محلی و… ارائه خدمات اعم از ایستگاههای تغذیه، غذاهای بومی محلی و … توسط بخش­‌ها و نهادهای مرتبط با پایگاه (بخش خصوصی-بخش دولتی) اجرا شود.

وی ادامه داد: برخی از برنامه‌ها نیز به صورت مشارکتی با گردشگران در محل پایگاه برگزار خواهد شد مانند: برپایی کارگاههای صنایع دستی و هنرهای سنتی ساده اعم از کار با گل و سفال، ایستگاه عکاسی و نمایشگاه عکس آنی در محل پایگاه توام با نمایش عمومی، ایستگاه‌های نقاشی کودک و ثبت خاطرات، ایستگاههای لباس های سنتی و تاریخی، گفتمان و شناخت ویژه و تخصصی و غیره.

عزیزی بیان کرد: طرح مشارکت دانش­ آموزان در قالب همیاران میراث فرهنگی پس از اخذ مجوز اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه اجرا می شود.

عزیزی گفت: برخی از محوطه های تاریخی و جهانی مانند تخت سلیمان و چغازنبیل امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران نداشتند به همین علت فراهم کردن این امکانات نیز از جمله اقداماتی بود که از چند ماه پیش به مدیران پایگاهها ابلاغ کردیم تا برای حضور گردشگران نوروزی آماده شوند.

وی افزود: مدیران پایگاهها با همکاری کارشناسان موظف شده اند که رفتار گردشگران را در این بناهای تاریخی مورد پایش قرار دهند تا اگر لازم بود برای این رفتارها اقدامات مقتضی انجام شود و یا بدانند اگر گردشگر رفتار خاصی انجام می دهد که ممکن است ایجاد مشکل کند، در این هنگام باید چه کار کرد تا ایجاد بحران نشود. به همین علت این مدیران باید در ایام نوروز در مکانها حضور داشته باشند و در نهایت پس از تعطیلات نوروزی، آمار بازدیدکنندگان، درآمد حاصل از فروش و نتیجه کار را به ما اعلام کنند.