مدیرعامل سازمان رفاه خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: 40 درصد برنامه‌های گردشگری تابستان امسال با محوریت بازدید از اماکن مذهبی بر گزار می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، حسین زارع‌صفت با بیان این‌که توسعه‌ی گردشگری به‌عنوان یکی از اهداف مهم فرهنگی شهرداری تهران به اجرای برنامه‌های متنوع گردشگری مانند «مهمان طهران» در ایام نوروز پرداخته است، اظهار کرد: استقبال ویژه‌ی شهروندان در نوروز امسال و از سویی، فرار سیدن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در ایام تابستان باعث تداوم این طرح شده است.

وی استقبال و نیاز شهروندان برای حضور در برنامه‌های تفریحی – گردشگری و از سویی، تمدن تاریخی و برخورداری شهر تهران از ظرفیت‌های ویژه‌ی گردشگری را مهم‌ترین رویکرد شهرداری تهران در راستای توسعه‌ی این حوزه دانست و ادامه داد: با هماهنگی صورت‌گرفته با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، تورهای ویژه‌ای برای این ایام در نظر گرفته شده است.

او با تأکید بر این‌که همه‌ی این اقدامات در قالب ستاد ویژه‌ی گردشگری شامل چند کمیته اجرا می‌شود،‌ گفت: کمیته‌ی گردشگری مذهبی به‌عنوان یکی از بخش‌های این ستاد است. بسترسازی برای بازدید و زیارت بقاع متبرکه و اماکن مذهبی شهر تهران و نیز مسجد قم – جمکران از وظایف این کمیته است.

زارع‌صفت با اشاره به توسعه‌ی روزافزون فن‌آوری و تکنولوژی در کشور، یکی از اقدامات نوین شهرداری تهران را گردشگری مجازی دانست و افزود: این موضوع در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از مأموریت‌های سازمان فن‌آوری اطلاعات شهرداری تهران تعریف شده، علاوه بر این‌که امکان کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی برنامه‌ی تورها و مسیرهای گردشگری به این شیوه میسر می‌شود.

وی با یادآوری بهره‌مندی شهر تهران از ظرفیت‌های ویژه‌ی تار یخی و فرهنگی، این شهر را یک شهر توریستی دانست و گفت: متأسفانه با وجود گستردگی موزه‌ها، باغ – موزه‌ها، بوستان‌ها در سطح شهر، بسیاری از این فضاها به‌دلیل آگاهی نداشتن شهروندان، ناشناخته مانده‌اند و هدف شهرداری تهران نیز علاوه بر ایجاد فضاها و شرایط برای حضور افراد در فعالیت‌های تفریحی، معرفی اماکن گردشگری شهر است.

رییس ستاد گردشگری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به همکاری حداقل 20 آژانس گردشگری برای اجرای این طرح به تعریف 10 مسیر گردشگری با محوریت چهار مسیر شبانه، پنج مسیر روزانه و یک مسیر ویژه‌ی زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س) اظهار کرد: باید در نظر داشت با توجه به تقارن بخشی از ایام تابستان با ماه مبارک رمضان، 40 درصد برنامه گردشگری با محوریت بازدید از اماکن مذهبی خواهد بود، ضمن این‌که برنامه‌های ویژه‌ای نیز در اماکن مذهبی در مسیر سایر تورها متناسب ‌با ایام ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

زارع‌صفت با بیان این‌که بخشی از گردشگران در ایام تابستان، توریست خارجی یا شهروندان دیگر شهرها خواهند بود، تهیه و توزیع نقشه‌ی تهران و نیز نقشه‌ی مسیرهای گردشگری را بخش دیگری از اقدامات سازمان رفاه شهرداری تهران در راستای معر فی مسیرها دانست و ادامه داد: همه‌ی مسیرهای شناسایی‌شده به‌طور ویژه در این نقشه مشخص شده است.

وی گفت: گردشگری تاریخی با محوریت بازدید از بافت تاریخی منطقه‌ی 12 به‌عنوان نگین شهر تهران و نیز گردشگری علمی با هدف اماکن علمی و دانشگاهی از دیگر برنامه‌هایی است که در تابستان امسال اجرا می‌شود.

او افزود: شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه‌ی ارتباطی 137 و کسب اطلاعات لازم درباره‌ی برنامه‌های گردشگری و قیمت‌ها، به نزدیک‌ترین آژانس محل سکونت خود معرفی شوند.