حسن قشقاوی

معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه گفت: بروکراسی، دشمن سرمایه‌گذاری و جذب توریست است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری ایسنا، حسن قشقاوی که صبح امروز در نشست مشترک استانداران با مسئولان نمایندگان ایران در خارج از کشور حضور داشت ضمن انتقاد از وجود بروکراسی در کشور و ایجاد مشکلاتی که این امر برای جذب توریست و سرمایه‌گذاری در کشور دارد، خاطرنشان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان برنامه ششم ما باید 25 میلیون توریست داشته باشیم اما امسال 5 میلیون و 200 هزار توریست از کشورمان بازدید کرده‌اند که اگر فاصله بروکراسی را کم کنیم می‌توانیم به این میزان توریست دست یابیم.

قشقاوی گفت: سفرا باید تجارب سایر کشورها را به داخل کشور منتقل کنند.

وی همچنین با بیان اینکه رفع تنش با همسایگان شاخص دیپلماسی موفق است، افزود: رفع تنش با همکاری منطقه‌ای و اقتصادی با سایر کشورها در ارتباط است. همچنین این امر در رابطه با کشوری مثل ایران که وسعت برخی از استان‌های آن از بعضی از کشورها بیشتر است اهمیت بسیاری دارد چرا که ظرفیت‌های زیادی در هر یک از استان‌های ما وجود دارد.

قشقاوی با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه 28 نمایندگی در داخل کشور دارد، خاطرنشان کرد: از این 28 نمایندگی 22 نمایندگی در استان‌ها و 6 نمایندگی هم در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند.

وی ادامه داد: استاندار اصفهان طرحی را تحت عنوان تشکیل شورای روابط خارجی در هر استان به ریاست استاندار یا به دبیری نمایندگی وزیر امور خارجه و یا معاون بین‌المللی استاندار مطرح کرده است تا ما بتوانیم مجموعه پتانسیل‌های موجود در استان‌ها را معرفی کنیم و در حوزه جذب سرمایه‌گذاری و گردشگری نیز اقدام کنیم.

معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور با تأکید بر اینکه مشکل اصلی این است که قدرت استانداران واقعی نیست، گفت: هرچند که استانداران رأس شورای برنامه‌ریزی و به عنوان نماینده‌های دولت در استان‌ها هستند، ولی از قدرت کافی برخوردار نیستند. به عنوان مثال در مرز، هر ارگان می‌گوید وظیفه ذاتی خود را انجام می‌دهد. این در حالی است که باید یک نفر در استان حرف اول و آخر را بزند تا سرمایه‌گذاران هم تکلیف خود را بدانند.