schoolرییس دانشگاه علم و فرهنگ از راه‌اندازی نخستین مدرسه‌ی کارآموزی حوزه‌ی مشاغل گردشگری در مهرماه امسال خبر داد.

محمدحسین ایمانی‌ خوشخو در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره توضیح داد: مدرسه‌ی تخصصی کارآموزی گردشگری وابسته به دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی است و تلاش دارد با فراهم کردن زمینه‌ی مناسب برای مهارت‌آموزی به دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف گردشگری، نقش پل واسط بین‌ دانشگاه و بازار کار را ایفا و خلأ بازار کار را پر کند.

او ایجاد زمینه‌ی اشتغال و شناخت فضای واقعی کار برای دانش‌آموختگان رشته‌های گردشگری،‌ ایجاد فرصت مناسب برای شکوفایی خلاقیت‌های دانشجویان و ارائه‌ی روش‌های بهتر در ایجاد فرآیند شغلی،‌ آشنایی عملی دانشجویان با صنعت گردشگری و امکانات واقعی گردشگری موجود در کشور، انتقال یافته‌های علمی و پژوهشی از دانشگاه به بدنه‌ی صنعت گردشگری، به حداقل رساندن زمینه‌های خطای شغلی در حیطه‌ی ارائه‌ی خدمات و محصولات گردشگری و انتخاب پروژه‌های دانشگاهی و پایان‌نامه از بین مسائل موثر در رفع نیازهای جامعه در عرصه‌ی گردشگری و کاربرد این پژوهش‌ها درصنعت گردشگری را از جمله اهداف این مدرسه دانست.

رییس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین گفت: دامنه‌ی کاربرد خدمات مدرسه به کارآموزان، در حوزه‌ی تشریفات و خدمات گردشگری راهنمایان تور و مدیران سفر، تولید و اجرای پکیج‌های مسافرتی داخلی و خارجی، هتل‌ها و مراکز اقامتی، دفاتر خدمات مسافرتی، رستوران‌ها و مراکز پذیرایی و مراکز آموزشی و پژوهشی فعال در گردشگری تعریف شده است.

او درباره‌ی شرایط پذیرش کارآموزان در این مدرسه، اظهار کرد: کارآموزان مطابق ضوابط موجود در آیین‌نامه‌ی مدرسه، از میان دانشجویان یا دانش‌آموختگان دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی‌ ارشد و دکتری در رشته‌های گردشگری یا از میان کارآموزان آزاد دیگر رشته‌ها که علاقه‌مند به گذراندن دوره‌های کارآموزی هستند، انتخاب خواهند شد که پس از گذراندن دوره‌ها و آزمون‌ها، گواهینامه دریافت می‌کنند.

ایمانی‌ خوشخو درباره‌ی این‌که با توجه به صدور این مدرک توسط دانشگاه علم و فرهنگ آیا مدارک این مدرسه مورد تأیید وزارت علوم است؟ گفت: انتظاری از این مدرک در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد نیست؛ ولی این مدرک نشان‌دهنده‌ی توانمندی افراد است و قطعا برای بخش‌های اجرایی، مدرک مهم نیست، بلکه توانمندی‌ها اهمیت دارد.

وی که عضو کمیته‌ی برنامه‌ریزی گردشگری وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری است، درباره‌ی این کمیته‌ی نیز توضیح داد: این کمیته که سه سال از عمر آن می‌گذرد، برنامه‌ریزی برای رشته‌های گردشگری و تصمیم‌گیری برای توسعه‌ی رشته‌ها و برنامه‌ریزی‌های درسی، اسلامی‌سازی و بومی‌سازی دانش گردشگری و علمی کردن فعالیت‌های مرتبط با گردشگری را برعهده دارد.

راه‌اندازی رشته‌های گردشگری مذهبی و اوقات فراغت

او تصویب دوره‌ی دکتری مدیریت گردشگری را یکی از دستاوردهای مهم این کمیته دانست و بیان کرد: تدوین و تصویب رشته‌ی «گردشگری مذهبی» در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین «مطالعات اوقات فراغت» از دیگر اقدامات این کمیته است که رشته‌های دیگری هم در دستور رسیدگی آن قرار دارند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به توجه بیش از 70 درصد دانشگاه‌های درجه‌ی یک کشور به رشته‌های گردشگری، ادامه داد: بخش خصوصی و اجرایی گردشگری برخلاف بخش دولتی، به دانشگاه‌ها نزدیک‌تر شده و تفاهم‌نامه‌هایی برای برگزاری دوره‌های تخصصی بسته است.

ایمانی‌ خوشخو همچنین به تأسیس انجمن علمی و گردشگری ایران با موافقت وزارت علوم به‌عنوان حرکتی علمی در حوزه‌ی گردشگری گردشگری اشاره و اضافه کرد: این انجمن به‌عنوان تنها مرجع علمی مورد تأیید وزارت علوم در عرصه‌ی گردشگری و توسعه‌ی علمی گردشگری فعالیت می‌کند که هرچه بیشتر از ظرفیت کارشناسان آن استفاده شود، در تصمیم‌گیری‌ها بیشتر می‌توان موفق بود؛ اما متأسفانه در دوره‌های قبل کمتر از این ظرفیت استفاده شد، ولی حالا انجمن برای توسعه‌ی گردشگری و کمک به مدیران عالی اعلام آمادگی می‌کند.