bankiدبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به‌مناسبت روز جهانی جهانگردی، از گردشگران و فعالان گردشگری جهان خواست تا در سال بین‌المللی همکاری برای آب، مصرف آب را کاهش دهند و منابع آن را مدیریت کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بان‌ کی‌ مون – دبیرکل سازمان ملل متحد – به‌مناسبت روز جهانی جهانگردی، پیامی را با محوریت شعار امسال که «گردشگری و آب: حفاظت از آینده مشترک» است، داد و نماینده‌ی این سازمان در ایران، پیام را در همایش تجلیل از خادمان صنعت گردشگری خواند.

در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: روز جهانی امسال به مسوولیت افرادی که در صنعت گردشگری مشغول‌اند، تأکید می‌کند که از منابع آبی پاسداری کنند، چون مصرف این منابع به‌صورت غیرپایه‌یی در حال افزایش است و ما شاهد تغییرات آب‌وهوایی هستیم. در سال بین‌المللی همکاری برای آب، از فعالان گردشگری می‌خواهم مصرف آب را کاهش دهند و آن را مدیریت کنند.

از افراد عادی هم می‌خواهم نقش خود را در این زمینه ایفا کنند و برای حفاظت از منابع آبی، هنگامی که سفر می‌روند، در انتخاب‌های خود دقت داشته باشند و این انتخاب‌ها بر پایه‌ی حفظ محیط زیست باشد. با ذخیره‌ی آب قادر خواهیم بود آینده‌ی مد نظرمان را بسازیم.

گری لوییس – نماینده‌ی سازمان ملل در ایران – پس از خواندن این پیام، در سخنانی گفت: به‌عنوان هماهنگ‌کننده‌ی مقیم سازمان ملل در ایران، افتخار داشتم برای پنج‌ماه در کشور شما فعالیت کنم. من از جزیره‌ی کاراییب هستم و شخصا به گردشگری علاقه دارم و می‌دانم گردشگری برای کشورهایی که به این صنعت وابسته هستند، حیاتی است.

او ادامه داد: وقتی کوچک بودم احساس می‌کردم درآمد خانواده‌ی ما به گردشگری وابسته است، مواقعی را به یاد دارم که نگران نیامدن گردشگران بودیم، چون اقتصاد ما در آن جزیره‌ی کوچک به درآمد گردشگران وابسته بود. در واقع، صنعت گردشگری اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد دارد، البته اگر به‌طور مناسب مدیریت شود.

او با بیان این‌که در این مراسم به‌عنوان مهمانی در ایران سخن می‌گوید و می‌خواهد از ایده‌ها و برخوردهایی که در این پنج‌ماه اقامت و فعالیت در ایران با آن مواجه شده است، حرف بزند، افزود: در این مدت، با ماشین شخصی‌ام به اصفهان، فارس، یزد، مازندران، سمنان و تهران سفر کردم. ایران زیرساخت‌ها و تاریخ خوب و میراثی غنی دارد و این کافی است تا گردشگران علاقه‌مند به ایران جذب شوند.

او همچنین برای به اشتراک گذاشتن تجربیات سفرش در ایران با گردشگری خارجی، بیان کرد: تأثیر عناصر تاریخی و میراث فرهنگی از زمان هخامنشیان، مادها و صفویان بسیار قوی و غنی است که می‌تواند برای گردشگران جالب باشد. در کنار این‌ها می‌توان به رفتار و مهمان‌پذیری بسیار دوستانه و گرم ایرانی اشاره کرد.

نماینده ‌یسازمان ملل ایران با تأیید سخنان مقامات گردشگری ایران مبنی بر ضرورت توسعه‌ی گردشگری و اهمیت این صنعت، گفت: صنعت گردشگری قابلیت زیادی در رشد اقتصادی دارد؛ اما به‌جز این، موارد دیگری همه هست که اگر بخواهیم صنعتی قوی داشته باشیم، باید به آن‌ها بپردازیم. وقتی یک گردشگر به ایران می‌آید، می‌خواهد اطمینان پیدا کند که از زیبایی ایران می‌تواند استفاده کند، پس این زیبایی‌ها را باید پاسداری کرد. به همین دلیل، باید اهمیت ویژه‌ای را برای حفاظت از منابع طبیعی آبی و زیست‌محیطی قائل شویم و از حفظ آن‌ها اطمینان پیدا کنیم.

او اظهار کرد: همه‌ی ما باید شهروندان مسوولیت‌پذیری باشیم، نه فقط در کشورمان، بلکه در کل سیاره‌ی زمین. من با سخنان آقای روحانی – رییس‌جمهور ایران – که گفت صنعت گردشگری یک دیپلماسی عمومی قوی است، موافقم و به‌عنوان نماینده‌ی سازمان ملل برای همکاری با تمام خواهران و برادران در کشور ایران اعلام آمادگی می‌کنم.

لوییس در پایان سخنانش، تأکید کرد: برای لذت بردن از سفر باید نخست منابع طبیعی خود را حفاظت کنیم.